ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
عباس رجایی مؤسس فراکسیون جدید در مجلس:

نگاه به ایرانیان خارج از کشور متحول می شود

شهروندان:
سال 1392 هر چند با زمزمه‌های تشکیل یک فراکسیون سیاسی جدید در مجلس به پایان رسید، اما در آغاز سال جدید این فراکسیون‌های غیر سیاسی و تخصصی است که مورد توجه نمایندگان مجلس و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. در هفته گذشته خبر تلاش برای تشکیل دو فراکسیون از سوی مجلسی‌ها شنیده شد.

یکی فراکسیون صنعت حمل و نقل و دیگری فراکسیون‌ «فرهنگی- اقتصادی ایرانیان خارج از کشور» . ابتدا این سید باقر حسینی نمایندهعباس رجایی مردم زابل و زهک در مجلس بود که در گفت و گو با خانه ملت خبر از تشکیل فراکسیون صنعت حمل و نقل در مجلس داد و گفت: آخوندی وزیر راه، مسکن و شهرسازی در آینده نزدیک در نشست این فراکسیون حضور پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس که پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس از وی به عنوان رئیس فراکسیون نام برده، گفته است که فراکسیون یاد شده ۳۵ عضو دارد و در آینده نزدیک انتخابات هیأت رئیسه آن برگزار می‌شود.علاوه بر این عباس رجایی نماینده مردم اراک و شازند در مجلس هم از تأسیس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور خبر داده است.

رجایی در حال حاضر رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است و در گفت‌وگو با خبرنگار ما، تشکیل چنین فراکسیونی را با توجه به وضع کشور و همچنین ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌های مختلف ایرانیان خارج از کشور ضروری می‌داند. او در همین باره توضیح می‌دهد: کشور ما نیاز به سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف دارد. ما به ارتقای تکنولوژی و فناوری‌های نوین احتیاج داریم، فناوری‌هایی که به دنبال ورود خود به کشور، تحولات مثبت و سازنده را به دنبال داشته باشد.

همه ایرانیان سرمایه‌های کشور هستند

به گفته وی، آحاد ملت ایران فارغ از اینکه در کجای دنیا زندگی می‌کنند، سرمایه‌های ما محسوب می‌شوند. لذا انتظار این است که ترتیباتی اندیشیده شود تا این سرمایه‌های عظیم در مسیر رشد و توسعه ایران هدایت و مدیریت شوند. رجایی با بیان اینکه در حوزه اشتغال زایی سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم می‌گوید: این در حالی است که حدود ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم و با شرایط ویژه در زمینه تکنولوژی، تجهیزات و سرمایه می‌توانیم از آنها بهره ببریم. این نماینده مجلس تأکید می‌کند: به جای تمرکزی که هم‌اکنون روی کشورهایی مانند چین، روسیه و… برای جذب سرمایه داریم می‌توانیم با برنامه‌ریزی درست، بخشی از نیاز به سرمایه را از طریق همین هموطنان ایرانی در خارج از کشور تأمین کنیم.

در طول سال‌های گذشته بارها موضوع ایرانیان خارج از کشور و ظرفیت‌های آنها مورد توجه قرار گرفته است اما تاکنون منجر به عملیاتی شدن جذب سرملیه های آنان نشده است. بر همین اساس رجایی تأکید می‌کند محقق شدن این هدف، نیاز به یک سری زیرساخت‌ها دارد. زیر ساخت هایی که بخشی مربوط به قوانین و مقررات است، بخشی درباره رویه‌های موجود است که باید اصلاح شود و بخشی دیگر هم مجموعه‌های جدیدی است که باید به این منظور تعریف شود. او ادامه می‌دهد: مجلس شورای اسلامی از عمده‌ترین نهادهایی است که در تأمین این زیرساخت‌ها مؤثر است. مجلس تاکنون خیلی در این زمینه فعال نبوده و به نظر می‌رسد با تشکیل فراکسیون ایرانیان خارج از کشور، بتوان گام‌های مؤثری در این مسیر برداشت.

سایه سنگین سیاست بر سر ایرانیان خارج از کشور

یکی از موضوع‌هایی که همیشه توأم با مسأله ایرانیان خارج از کشور بوده، سایه سنگین سیاست بر این حوزه است. این مسأله هم از طرف برخی مجموعه‌ها و گروه‌های داخلی دامن زده می‌شود و هم برخی تندروها و مخالفان خارج نشین همواره بر طبل آن می‌کوبند. نگاه و رویکرد مسئولان داخلی نسبت به ایرانیان خارج از کشور هم که در دوره‌هایی همراه با بدبینی و بی نیازی بوده، مزید بر علت شده است. همه اینها دست به دست هم داده تا عموماً همه ایرانیان خارج از کشور یکسان و در جرگه مخالفان نظام قلمداد شوند. برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند مجموعه عوامل و تفکیک نکردن هموطنان خارج از کشور باعث شده تا حداقل در بخش‌هایی از نهادها نیز نوعی نگاه امنیتی به موضوع ایرانیان خارج از کشور حاکم باشد.

عباس رجایی بنیانگذار فراکسیون جدید در مجلس این دغدغه را درست می‌داند و می‌افزاید: ما نباید به همه هموطنان خارج از مرزها نگاه امنیتی داشته باشیم. اینکه به هر حال تعدادی ضدانقلاب هم در بین ایرانیان خارج نشین حضور دارند و کار خود را می‌کنند، قابل انکار نیست ولی حساب این عده از اکثریت هموطنان خارج از مرزها جداست.

او تأکید می‌کند در نخستین گام باید نگاه نسبت به ایرانیان خارج از کشور تغییر کند. سپس شرایط قانونی حضور آنها در کشور را تسهیل کنیم. مثلاً اگر برخی مشکلات کنسولی وجود دارد یا اگر قانون سرمایه‌گذاری خارجی با مشکلاتی مواجه است آنها را اصلاح کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، رویکردهای دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را عامل مهمی می‌داند که می‌تواند در جذب ایرانیان خارج از کشور تأثیرات مثبت داشته باشد و بدون تردید با تشکیل فراکسیون تخصصی در مجلس، این مهم بهتر محقق می‌شود.

رجایی اعلام می‌کند که کار تشکیل فراکسیون ایرانیان خارج از کشور تقریباً تمام شده و به احتمال زیاد امروز یا فردا بیانیه اعلام رسمی آن منتشر خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی از دیگر بانیان این طرح می‌گوید: در راستای تقویت مناسبات اقتصادی ایرانیان خارج از کشور با داخل و مستمر بودن این ارتباط و همچنین برای اینکه ایرانیان خارج از کشور هویت ایرانی خود را در کارهای آینده و نسل‌های بعدی خود از دست ندهند و از طرف دیگر از ظرفیت آنها برای توسعه اقتصادی کشور استفاده شود، پیشنهاد شد فراکسیون ایرانیان خارج از کشور در مجلس تشکیل شود.

وی ، ارتقای جایگاه فرهنگی ایرانیان خارج از کشور را از جمله اهداف تشکیل این فراکسیون عنوان و خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم اقدام‌های لازم را در حوزه قانونگذاری در این رابطه داشته باشیم و مناسباتی هم با بخش‌های دولتی در این رابطه برقرار کنیم که نهایتاً شاهد ارتقای جایگاه اقتصادی و فرهنگی ایرانیان خارج از کشور باشیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس اضافه می‌کند: قطعاً مجموعه ایرانیانی که به هر دلیل علیه جمهوری اسلامی ایران موضع داشته و به شکلی معاند محسوب می‌شوند، جدای از این موضوع هستند اما کسانی که به نظام، مردم و کشورشان علاقه دارند، می‌توانند با کشور همراهی کنند. ما هم می‌خواهیم با تشکیل این فراکسیون، زیرساختی برای قانونگذاری و همکاری با دولت جهت برقراری ارتباط بیشتر با ایرانیان خارج از کشور فراهم کنیم.

با تشکیل فراکسیون فرهنگی- اقتصادی ایرانیان خارج از کشور، این انتظار وجود دارد که موضوع هموطنان خارج از کشور از زیر سایه سنگین سیاست و مسائل امنیتی خارج شود و با هم‌افزایی و همکاری نهادهای مربوط در قوای سه‌گانه، در مسیر درست خود قرار گیرد. مسیری که هر دو طرف از آن منتفع می‌شوند. در دوره‌های گذشته هر چند گاه بحث‌هایی درخصوص ایرانیان خارج از کشور شده و برخی مانورها و برنامه‌های تبلیغاتی پرهزینه‌ای هم انجام شده، اما به نظر می‌رسد به دلیل روشن نبودن یا حاکم نبودن یک سیاست واحد و مشخص در این خصوص و ناهماهنگی‌ها بین نهادها و دستگاه‌های مختلف، راه به جایی نبرده است.

اقدام مجلس و تشکیل فراکسیون جدید و همکاری‌هایی که می‌تواند با دولت و وزارت خارجه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور داشته باشد، شاید گامی به پیش باشد و منجر به تقویت ارتباطات ایرانیان خارج از کشور با داخل شود. ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی.

 ابراهیم بهشتی

ایران

برچسب‌ها : , ,