ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیست و پنجم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز دوشنبه برابر با بیست و پنجم فروردین 1393 هجری خورشیدی، چهاردهم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و چهاردهم آوریل 2014 میلادی است. 27 سال پیش در چنین روزی، عملیات فتح 5 با رمز یا صاحب الزمان(عج) در منطقه ماووت در سلیمانیه عراق آغاز شد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۲۵ فروردین ۱۳۷۹

شیخ محمد شریف رازی تاریخ نگار حوزه های علمیه و صاحب اثرهای ارزنده ی اختران فروزان ری و تهران، کرامات صالحین، چرا شیعه شدم و مشاهیر دانشمند اسلام در ۷۹ سالگی درگذشت.

۲۵ فروردین ۱۳۷۴

استاد محمد جواد مشکور تاریخ نگار، ادیب و زبانشناس معاصر در ۷۷ سالگی درگذشت. وی دارای ۴۷ عنوان کتاب و بیش از یکصد مقاله است که تاریخ ایران زمین، تاریخ اسلام و ایران از آن جمله‏‌اند.

۲۵ فروردین ۱۳۶۶

عملیات فتح ۵ با رمز یا صاحب الزمان(عج) در منطقه ماووت در سلیمانیه عراق با هدف نابودی پایگاه های نظامی دشمن آغاز شد.

۲۵ فروردین ۱۳۶۶

عملیات نصر۱ در غرب بانه با رمز یا صاحب الزمان(عج) ادرکنی با هدف کنترل راه ارتباطی چوارتا-بسن عراق به وسیله ی نیروهای زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.

۲۵ فروردین ۱۳۵۷

امیر اسدالله علم وزیر پیشین دربار رژیم پهلوی در بیمارستانی در نیویورک به دلیل بیماری سرطان خون در ۵۹ سالگی درگذشت .

۲۵ فروردین ۱۳۴۶

اسحاق رابین رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، محرمانه وارد تهران شد و در این سفر ۶ روزه با محمدرضا پهلوی دیدار و گفت و گو کرد.

۲۵ فروردین ۱۳۴۴

موافقت نامه ایران و شوروی در امور اقتصادی و فنی به تصویب نهایی هیأت های نمایندگی ۲ کشور رسید.

۲۵ فروردین ۱۳۴۳

یک لنج با ۱۲۰ مسافر ایرانی که از آبادان به کویت می رفت، در اثر توفان در آب های خلیج فارس غرق شد و ۱۱۱ مسافر آن جان باختند.

۲۵ فروردین ۱۳۳۳

نخستین جلسه گفت و گو درباره ی نفت میان نمایندگان کنسرسیوم بین المللی نفت و نمایندگان دولت ایران در کاخ ابیض واقع در مجموعه کاخ گلستان در میدان ارگ تهران تشکیل شد.

۲۵ فروردین ۱۳۲۱

به دنبال وقوع جنگ جهانی دوم، علی سهیلی نخست وزیر وقت ایران، اعلام کرد که ارتباط سیاسی ایران با دولت ژاپن به صورت رسمی قطع می شود.

۲۵ فروردین ۱۳۱۵

عنایت الله سمیعی وزیر مختار ایران در بغداد به عنوان وزیر امور خارجه ایران در کابینه محمود جم منصوب شد.

۲۵ فروردین ۱۳۰۶

رضاخان در دیدار با وزیر مختار آمریکا در تهران گفت : دولت ایران از شیوه عمل دکتر میلسپو رضایت ندارد و در صورتی که در عملکرد میلسپو تغییری حاصل نشود، دولت ایران مجبور به تعیین فرد دیگری به جای وی خواهد بود.

۲۵ فروردین ۱۲۹۳

دولت ایران اعلام کرد که برای تأمین هزینه جشن تاجگذاری احمد شاه قاجار، یکصد هزار لیره از بانک انگلیس قرض خواهد کرد، احمد شاه ۳۰ تیر این سال به سن قانونی می رسید.

برگرفته از: آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,