ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیست و ششم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز سه شنبه برابر با بیست و ششم فروردین 1393 هجری خورشیدی، پانزدهم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و پانزدهم آوریل 2014 میلادی است. 26 سال پیش در چنین روزی، ایران به صورت رسمی علیه حمله های آمریکا به سکوهای نفتی ایران درخلیج فارس به سازمان ملل شکایت کرد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۲۶ فروردین ۱۳۸۲

آیت‏اللَّه سید ابوالفضل موسوی تبریزی عالم و فقیه بزرگوار در ۶۸ سالگی درگذشت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۲ دوره به نمایندگی مجلس شورای اسلامی و سه دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را برعهده گرفت و در این سنگرها خدمت کرد.

۲۶ فروردین ۱۳۶۷

ایران به صورت رسمی علیه حمله های آمریکا به سکوهای نفتی ایران و ایجاد مزاحمت برای کشتی ها و هواپیماهای ایرانی در خلیج فارس به سازمان ملل شکایت کرد.

۲۶ فروردین ۱۳۶۳

انتخابات دومین دوره ی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این مجلس در هفتم خرداد ۱۳۶۳ آغاز به کار کرد و تا پنجم خرداد سال ۱۳۶۷ ادامه یافت.

۲۶ فروردین ۱۳۵۱

در نوار مرزی ایران و عراق میان نیروهای ۲ کشور زد و خورد شدیدی آغاز شد و به مدت پنج روز به طول انجامید. در این نبرد از طرفین تعدادی کشته و به اسارت گرفته شدند.

۲۶ فروردین ۱۳۴۸

دولت عراق بر سر اختلافات مرزی سفیر ایران را فرا خواند.

۲۶ فروردین ۱۳۴۳

امام خمینی با اشاره به ترفند ساواک برای ایجاد اختلاف میان علما و مراجع حوزه علمیه فرمود: «من دست تمام مراجع را می بوسم ، تمام مراجع اینجا، نجف ، سایر بلاد، مشهد، تهران هرجا هستند .. . مقصد بزرگتر از اینهاست . من دست برادری دراز می کنم به تمام ملت های اسلام، به تمام مسلمین دنیا در شرق و غرب عالم .»

۲۶ فروردین ۱۳۳۵

هجدهمین دوره ی مجلس شورای ملی پایان یافت. این دوره از مجلس در ۲۷ اسفند ۱۳۳۲ آغاز به کار کرده بود.

۲۶ فروردین ۱۳۲۹

وزارت دربار در اعلامیه ای فاطمه پهلوی فرزند رضاخان را به دلیل ازدواج با یک روزنامه نگار آمریکایی در ایتالیا، از تمام مزایای خانواده ی سلطنتی محروم کرد.

۲۶ فروردین ۱۳۲۵

آیت ‏اللَّه شیخ محمد تقی بافقی عالم بزرگوار و فقیه مجاهد درگذشت. او از جمله کسانی بود که در تهیه مقدمات انتقال آیت‏اللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم و تأسیس حوزه علمیه قم، تلاش بسیاری کرد.

۲۶ فروردین ۱۲۹۴

با ورود وزیر مختار آلمان به کرمانشاه، کنسولگری های روسیه و انگلیس در این شهر به دستور سرکنسولگری ۲ کشور به حالت آماده باش درآمد و سنگربندی شدند.

برگرفته از: آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,