ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آرامستان‌های متروکه پایتخت ساماندهی می‌شود

شهروندان:
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با تأکید بر این‌که امروز آرامستان‌ها مفهوم و کارکرد خود را در کلانشهرها از دست داده‌اند، تأکید کرد: ساماندهی آرامستان‌های متروک پایتخت در دستور کار معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران قرار دارد.

مهندس علیرضا نادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به این‌که هم‌اکنون کارهای مطالعاتی ساماندهی آرامستان‌های تهران توسط اینعلیرضا نادری معاونت در حال انجام است، اظهار کرد: امروز گورستان‌ها به جای القای آرامش به فضایی متروکه در کلانشهرها تبدیل شده‌اند. به عبارت دیگر فضای آرامستان در یک محله باید خاطره انگیز باشد اما متأسفانه ظهور تفکر بوم‌گریز در میان طراحان شهری باعث تبدیل آرامستان‌ها به یک فضای نابسامان و بی‌هویت شده است.

معاون شهردار تهران افزود: در واقع به عقیده طراحان شهری گورستان یک فضای مزاحم است. پس از سی سال می‌تواند نابود شود به همین خاطر است که در شهر تهران گورستان‌های محلی و قدیمی آنگونه که شایسته است، حفظ و نگهداری نشده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که از سال ۸۶ موضوع مکان‌یابی گورستان‌های شهری در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت، یادآور شد: مطالعات انجام شده در آن سال‌ها نشان می‌داد آرامستان‌ها باید به عنوان یک فضای شهری و قابل احترام و دارای کارکرد عبوری برای تزکیه نفس باشد این در حالی است که نبود چنین کیفیتی در گورستان‌های ساخته شده ناشی از دیدگاه مکان دفن مردگان و بعد کمی مسأله یعنی ظرفیت تدفین بوده است.

علیرضا نادری با تأکید بر این‌که وضع نابسامان طرح‌های جامع شهری ایران در برخورد با مقوله گورستان دیدگاه خدماتی صرف ندارد، بیان کرد: نتایج این مطالعات مدیریت شهری را برآن می‌دارد تا با تغییر رویکرد و نگرش به مسأله آرامستان‌های شهری اصل تعامل بین انسان و مکان مدنظر قرار گیرد. به این معنی که نباید صرفاً نگاه سخت افزاری به شهر داشته باشیم. شهر باید محل آرامش باشد.

 ایران

برچسب‌ها : ,