ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ارتش جمهوری اسلامی، سایبان همیشگی امنیت و اقتدار کشور

شهروندان:
صحبت از امنیت کشور و حفظ تمامیت ارضی، نام و جایگاه ارتش را در ذهن افراد جامعه تداعی می کند و همواره از این نیروی دفاعی – رزمی به عنوان سایبان همیشگی امنیت و اقتدار کشور در گذشته، حال و آینده حکایت ها گفته و از جانفشانی و ایثار ارتشیان روایت ها نوشته می شود.

ارتشدر تعریف کلمه «ارتش»، کُتب و منابع زیادی به آن پرداخته اند اما مجموعه سپاهیان و قوای نظامی یک کشور که برای نگهبانی از تمامیت ارضی و پاسداری از منافع ملی و ارزش های پذیرفته شده ملت تشکیل شده اند را می توان به عنوان تعریفی معقول از ارتش بیان کرد.

امروزه اکثر کشورهای جهان برای حفظ تمامیت ارضی و حفاظت و حراست از آب و خاک خود دارای ارتش رسمی و حرفه ای هستند که تحت عنوان ارتش آن کشور معرفی می شود و در اکثر کشورها در قالب نیروهای زمینی، هوایی و دریایی سازماندهی شده اند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک نیروی نظامی سازمان یافته که وظیفه حفاظت و حراست از تمامیت ارضی کشور را بر عهده دارد، امروزه در دنیا به عنوان ارتشی توانمند و مقتدر شناخته شده است.

مطالعه تاریخ معاصر کشورمان نشان می دهد از زمان فتحعلی شاه قاجار، داشتن ارتش منظم، سال ها برای ایران به یک آرزو تبدیل شده بود.

از زمان جنگ های دوره اول ایران و روسیه، تلاش هایی برای ایجاد ارتش منظم صورت گرفت اما با وجود تلاش های پراکنده، ارتش منظم تا سالها بعد تشکیل نشد.

ارتشی که در آن زمان نیز به وجود آمد به فاصله چند ساعت پس از حمله نیروی نظامی انگلیس و شوروی در زمان جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰ دچار فروپاشی شد و نتوانست به عنوان یک قوای نیرومند عمل کند.

تکیه بر ارتش به عنوان یکی از پایه های قدرت هر دولتی امروزه شناخته شده است، اما نیروهای فعال در ارتش و چگونگی خدمت آنها در تمامی کشورها و در زمان های مختلف متفاوت است.

در بعضی از کشورها خدمت در ارتش از یک تا پنج سال متغیر و در برخی کشورها نیز دایمی است.

اما امروزه ارتش جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر نماد اقتدار و قدرت و حافظ واقعی و همیشگی کشور، می توان دانشگاهی عمومی برای تربیت و پرورش جوانان و مباحث وطن دوستی و نظم نیز خواند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران را می توان به مثابه ایستگاهی مثال زد که مدت توقف در این ایستگاه از ۲۱ ماه تا بیش از ۳۵ سال متفاوت است، بگونه ای که برخی از افراد جامعه ما تحت عنوان نیروی کادری ارتش، از سنین ۱۸ سالگی تا دوران بازنشستگی خود را در این نهاد صرف خدمت به کشور می کنند.

با نگاه کنجکاوانه به نحوه برخورد، حرکات و سکنات این افراد در قالب لباس شخصی نیز می توان نظم ارتش را در وجود آنها دید، زیرا موقعیت کاری این افراد تاثیر بسزایی در رفتار و حرکات و برنامه های زندگی شخصی آنان گذاشته است.

می توان گفت که ارتش در درونی کردن رفتارها و هنجارهای نظامی گری خود در پرسنل این سازمان فوق العاده موثر است.

گام های محکم و با اقتدار آنها در راه رفتن، داشتن نظم و ترتیب کامل در حرکات دست و پای ارتشیان در زمان گام برداشتن، ورزیده بودن و داشتن نظم در برنامه های زندگی ارتشیان یک امر جذاب و دیدنی است.

عادت به نظم و استفاده درست از وقت امری درونی شده برای افراد ارتشی است که آن را به عنوان هدیه ای همیشگی از دوران خدمت خود تا پایان عمر به همراه دارند.

در کنار نیروی کادر و رسمی ارتش، فرزندان جوان این مرز و بوم در مقاطع تحصیلی متفاوت از بیسواد تا فوق دکتری تحت عنوان نیروی وظیفه افتخار خدمت در این نهاد راداشته و دارند.

دوره خدمت سربازی بعنوان خدمتی عمومی برای فرزندان ذکور کشور، دوره ای از زندگی بیشتر مردان این آب و خاک را تشکیل داده و می دهد.

انجام خدمت سربازی به عنوان یکی از افتخارات جوانان و خانواده های آنها در قالب هنجاری پذیرفته شده برای جامعه همواره امتیازی مثبت و نشانه شهامت مردان ایران زمین تلقی می شود.

این موضوع در میان اقوام کرد جایگاهی ویژه دارد اگر پای صحبت پیرمردان این خطه از ایران اسلامی بنشینید و از سربازی صحبت کنید به یقین این جمله را خواهید شنید که «خدمت سربازی برای پسرها ادای دین به آب و خاک است و باید انجام دهند.»

جالب اینکه پسرها تا زمانی که کارت پایان خدمت نداشته باشد از نظر عرفی کمتر خانواده ای حاضر به وصلت با آنها است.

با توجه به گره خوردن ارتش با زندگی تک تک افراد، تمامی روزهای تقویم را در ایران می توان «روز ارتش» نامید زیرا صحبت از دوران سربازی بویژه بیان خاطرات آن دوران و یاد از ارتش در تمامی خانواده های ایرانی امری عادی است.

تمام مردانی که خدمت مقدس سربازی را انجام داده اند محال است در صحبت های خود در طول شبانه روز یادی از دوران سربازی خود نداشته باشند، زیرا خاطرات سربازی ماندگارترین خاطرات زندگی هر ایرانی است.

اکنون در جمهوری اسلامی ایران، دلاوران غیور ارتش اسلام در نیروی زمینی، هوایی، دریایی و قرارگاه پدافند هوایی مشغول خدمت هستند و برنامه های دفاعی آنان بصورت مستقیم و غیر مستقیم در زندگی تک تک افراد جامعه موثر است و تمامی مسوولان نیز از ارتش به عنوان پشتیبان همیشگی کشور یاد می کنند.

ملت بزرگ ایران روز جمعه ۲۹ فروردین ماه را به مناسبت گرامیداشت دلاور مردی های سربازان این آب و خاک در دوران هشت سال دفاع مقدس، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی ارتش را جشن می گیرند.

در این روز فرخنده و مقدس، ارتش سربلند ایران اسلامی برحسب بند یکم فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی در ۲۸ فروردین ۱۳۵۸، همراه با آخرین دستاوردهای عرصه نظامی و دفاعی خویش به رژه می پردازد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در این روز، توان نظامی و دفاعی خود را در پشتیبانی از تمامیت ارضی ایران اسلامی و ملت بزرگ آن به نمایش می گذارد و حضور خود برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور را به جهانیان نشان می دهد.

بنابراین در تمامی روزهای تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران باید از ارتش و ارتشیان یاد کرد و در ۲۹ فروردین ماه نیز به حرمت پیام امام خمینی(ره)، باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

یاد و خاطره شهدای گرانقدر این نهاد مردمی ولایتمدار و حافظ همیشگی امنیت و اقتدار کشور همیشه گرامی باد.

فرهاد شرف پور

برچسب‌ها : ,