ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیست و هشتم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز پنج شنبه برابر با بیست و هشتم فروردین 1393 هجری خورشیدی، هفدهم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و هفدهم آوریل 2014 میلادی است. 84 سال پیش در چنین روزی نخستین وزیر در وزارت طرق و شوارع(وزارت راه و شهرسازی) در کابینه ی مهدیقلی هدایت(مخبر السلطنه) منصوب شد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۲۸ فروردین ۱۳۶۲

اردن برای جنگ عراق با ایران، ۶۵ میلیون دلار به عراق وام داد.

۲۸ فروردین ۱۳۵۷

گفت و گوهای بازرگانی ایران و اسپانیا در تهران آغاز شد.

۲۸ فروردین ۱۳۵۷

عباسعلی خلعتبری وزیر امورخارجه ایران برای شرکت در اجلاس شورای وزیران سنتو به لندن رفت. در این اجلاس وزیران خارجه ایران، ترکیه، پاکستان، انگلیس و آمریکا مسایل نظامی و اقتصادی منطقه را بررسی کردند.

۲۸ فروردین ۱۳۵۶

حسنی مبارک معاون رییس جمهوری وقت مصر وارد تهران شد. او برای رساندن پیام محمد انورسادات رییس جمهوری این کشور به محمدرضا پهلوی، برای مطلع ساختن وی از جزییات توافق کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی به ایران آمد.

۲۸ فروردین ۱۳۵۳

عباسعلی خلعتبری وزیر امور خارجه ایران به سخن تهدیدآمیز هنری کیسینجر وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به افزایش بهای نفت پاسخ داد و اظهارات او را سفسطه دانست.

۲۸ فروردین ۱۳۲۴

کابینه ی مرتضی قلی بیات(سهام السلطان) سقوط کرد. این کابینه در ۲۹ آبان ۱۳۲۳ شکل گرفته بود. مجلس با هدایت سید ضیاالدین طباطبایی در ۲۵ فروردین ۱۳۲۴ عملکرد وی را از نظر سیاست خارجی و داخلی استیضاح و دولت او بدلیل کسب نکردن رأی اعتماد، سقوط کرد.

۲۸ فروردین ۱۳۰۹

سید حسن تقی زاده وزیر مختار ایران در لندن، به تهران احضار و به عنوان نخستین وزیر در وزارت طرق و شوارع(وزارت راه و شهرسازی)در کابینه ی مهدیقلی هدایت(مخبر السلطنه) منصوب شد. این وزارتخانه پس از انحلال وزارت فوائد عامه و تجارت در ۱۶ فروردین ماه همزمان با وزارت اقتصاد ملی شکل گرفته بود.

۲۸ فروردین ۱۳۰۳

آرتور میلسپو کارشناس مالی آمریکایی، در دیدار با رضاخان درباره ی کاهش بودجه ی کشور هشدار داد.

۲۸ فروردین ۱۳۰۰

بلدیه تهران(شهرداری) از چهار خیابان یوسف آباد، مریضخانه، باغ شاه و خیابان متصل به خانه سلطان علی خان وزیر افخم، آغاز به ساخت خیابان ها و کوچه های جدید کرده است.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۱ و ۴)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,