ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
40درصد واحدهای تولیدی این استان نیمه فعال یا تعطیل است

صنعت و تولید ایلام را دریابید

شهروندان:
استان ایلام از مناطق محروم به شمار می‌رود که سال هاست با مشکلات ریشه‌ای در عرصه تولید و صنعت مواجه است، به گونه‌ای که از 530واحد صنعتی در این استان فقط 60 درصد فعال و مابقی که 40 درصد صنایع را شامل می‌شود، نیمه فعال یا تعطیل است.

صنعت ایلام تعطیلبخش عمده مشکلات این واحدها در شهرک‌های صنعتی واقع شده،جوانان تحصیلکرده و جویای کاری را جذب خود کرده اما به علت نداشتن تمکن مالی در گرداب بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و انبوه شهرک‌های صنعتی را فقط با زمینی فنس کشی شده و یک تابلو بزرگ یا انبوه سوله‌های متروکه می‌شناسند.

هرچند گفته می‌شود، مهمترین مشکل واحدهای تولیدی ایلام بدهی‌های انباشته است که انتظار می‌رود با حمایت‌های مستمر بانکی و تأمین سرمایه در گردش بتوان رونق را به آن‌ها بازگرداند،اما حقیقت این است که نبود مدیریت درست در این واحدهای تولیدی عاملی بوده که به این مشکل دامن زده است.

گزارش میدانی خبرنگار ما در ایلام نشان می‌دهد، بسیاری از صنعتگرانی که پا در این عرصه گذاشته‌اند یا از ابتدا انتخاب مناسبی برای رشته خود نداشته‌اند یا به دلایلی که خارج از حیطه کاری آنان بوده، وارد صنعتی شده‌اند که اشباع است و به همین علت بازاری برای آن وجود ندارد و هر از گاهی محصول آنان به لحاظ کیفی قابل رقابت با دیگر محصولات نیست.

از سوی دیگر، به علت نبود زیر ساخت‌ها و امکانات لازم در ایلام،قیمت تمام شده محصول چنان بالا رفته که تولید این محصول صرفه اقتصادی ندارد و در این صورت واحد تولیدی نیمه‌فعال یا تعطیل می‌شود. متأسفانه استان ایلام جاده‌های مواصلاتی مناسبی ندارد و جزو معدود استان‌هایی به شمار می‌رود که حتی یک متر آزادراه هم ندارد.

قیمت تمام شده تولید بالا است

احمدی از صاحبان واحد تعطیل شده در شهرک صنعتی ایلام به خبرنگار ما گفت: فارغ التحصیل رشته ریخته گری فنی و حرفه‌ای هستم که پس از مدتی بیکاری تصمیم گرفتم به همراه ۲ تن از دوستانم واحدی را راه‌اندازی کنیم، اوایل عایدی بدی نداشتیم،اما کم کم قیمت تمام شده محصولمان بالا رفت و بازار فروش را از دست دادیم.

از سوی دیگر، با اجرای مرحله اول هدفمندی قیمت حامل‌های انرژی بالا رفت و حمایت‌ها در حدی نبود که این کمبود را جبران کند، در داخل این استان بازار فروش نداریم و در عین حال انتقال محصول به خارج از این منطقه هم برایمان به علت داشتن جاده و راه‌های سخت‌گذر صرف نمی‌کند و مانده‌ایم با انبوهی از بدهی.

وی از مسئولان خواست، با استمهال وام این دسته از واحدها زمینه فعالیت دوباره آن‌ها را فراهم کنند.

حل بسیاری از مشکلات در ۶ ماه نخست

برای اطلاع از چگونگی وضع صنایع استان ایلام و راهکارهای دولت برای رفع مشکلات به سراغ یارالله نصیری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام رفتیم.

وی با پذیرش پاره‌ای از مشکلات در این بخش گفت: البته بخشی از مشکلات،خارج از بخش صنعت به ما تحمیل شده،اما اقدام‌های اساسی را برای رفع عمده مشکلات شروع کرده‌ایم.

نصیری نخستین گام در این راه را شناسنامه دار کردن واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی دانست که از این طریق می‌توان مشکلات آن‌ها را شناسایی و دسته‌بندی کرد.در گام بعدی که هم‌اکنون در آن قرار داریم با همکاری استانداری و سامانه بانکی بنا داریم مشکلاتی را که می‌توانیم در داخل این استان رفع کنیم و به مرور از جلوی پای تولید‌کنندگان برداریم که انتظار می‌رود در ۶ماه نخست امسال بخشی از مشکلات حل شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام گفت: دیگر مشکلاتی نیز که نیاز به همکاری وزارتخانه دارد را به مسئولان ذیربط اعلام کرده‌ایم و در حال رایزنی هستیم.

به گفته وی ۶۰ درصد واحدهای تولیدی این استان فعال و مابقی نیمه فعال یا تعطیل شده است.

وضع فعلی صنعت ایلام

شمار واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری استان ایلام ۵۳۰ واحد است که سرمایه ثابت آن‌ها ۱۰۸۰۸ میلیارد ریال و به صورت واقعی ۶ هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به این که ۵۶۴ فقره جواز تأسیس از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت موجود است،افزود: حجم سرمایه ثابت مورد نیاز این تعداد جواز تأسیس ۱۱۵ هزار میلیارد ریال و در صورت به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها پیش‌بینی می‌شود که ۲۱ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

ایلام ۴۴ معدن فعال دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اظهار داشت: در بخش معادن و اکتشافات معدنی نیز ۴۴ معدن فعال در این استان وجود دارد که سالانه به‌طور متوسط ۵/۹ میلیون تن انواع مواد از آن‌ها استخراج می‌شود.

وی با بیان این که در سال گذشته ۳۷ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ثابت ۵۰۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۶۷۶ نفر صادر شده،تصریح کرد: درهمین مدت ۱۱۶ فقره جواز تأسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری مورد نیاز۵۹۸۷ میلیارد ریال صادر شده، در صورتی که این تعداد جواز تأسیس به بهره‌برداری برسد، ۴ هزار فرصت شغلی جدید در حوزه صنعت و معدن این استان ایجاد می‌شود.

نصیری کل مواد استخراج شده از معادن فعال این استان در سال گذشته را ۹ میلیون تن اعلام کرد و اظهار داشت: مواد استخراج شده در گروه مواد معدنی بیتومین، شن وماسه، سنگ گچ و سنگ آهک، لاشه و مالون، سیلیس وخاک رس قرار دارد.

صادرات ۶/۱ میلیون تن کالا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: مرز بین‌المللی مهران به عنوان یک ظرفیت اقتصادی نقش مهمی در توسعه این استان دارد که صدور ۴ هزار کارت بازرگانی، ۷ هزار کارت پیله وری و همچنین وجود ۸ تعاونی فعال مرزنشین با جمعیت ۱۶۰ هزار نفر عضو، نشان از اهمیت و نقش این نقطه در اقتصاد و توسعه این استان و به تبع آن کشور دارد.

نصیری ادامه داد: بررسی آمارها نشان می‌دهد، در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۱۶ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که در همین سال ۲۷۲ فقره ثبت سفارشات به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار انجام شده است. براین اساس کارهای زیرساختی قابل توجهی در دست اقدام است که با بهره‌برداری از آن‌ها می‌توان به نقش و تأثیر این مرز در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی بیش از گذشته امیدوار بود.

وی اصلی‌ترین قابلیت‌های توسعه در بخش صنعت ومعدن این استان را منابع نفت و پتروشیمی و صنایع پایین دستی گاز، مواد معدنی، آب و خاک، مزیت‌های جغرافیایی و مرز مشترک و شهرک‌های صنعتی عنوان کرد و یادآور شد: استان ایلام دارای منابع عظیم نفت وگاز است به نحوی که از نظر منابع گازی رتبه دوم کشور و از نظر منابع نفتی سومین استان غنی کشور به شمار می‌رود که در این راستا ۴۵۰ هزارتن محصولات پتروشیمی ایلام که بخش عمده‌ای از آن به صنایع پایین دستی این استان اختصاص خواهد یافت، فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم کرده است. مصالح ساختمانی مرغوب از قبیل مواد اولیه سیمان، سنگ گچ و آهک، شیل و مارن و سایرمواد معدنی از قبیل بیتومین و کلسیت و ماسه سیلیسی از مواد معدنی مرغوب بوده که در توسعه همه جانبه این استان نقش اساسی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: این استان با توجه به تنوع آب و هوایی، دارای منابع سطحی و زیر سطحی مناسب آب است که با قرارگیری آن‌ها در کنار دشت‌های حاصلخیز از قبیل دشت عباس، دشت مهران، دشت موسیان و مناطق ایوان، شیروان، چرداول،‌دره شهر و آبدانان شرایط کشاورزی مناسبی را ایجاد کرده که به تبع آن ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت و صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون عملیات کشاورزی ممکن می‌شود.

نصیری افزود: ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک و کوتاهترین مسیر به پایتخت و بازارهای عمده کشور عراق، اشتراکات قومی و مذهبی که موجب افزایش امنیت در ارتباطات تجاری با کشور عراق شده و وجود گمرک، بازارچه مرزی و بزرگترین پایانه مرزی خاورمیانه در مهران، بازارچه مرزی دهلران، بزرگراه و راه‌آهن در حال ساخت کربلا که ارتباط مرکز با کشورعراق را تسهیل می‌کند می‌تواند در توسعه تجارت نقش اساسی ایفا کند.

 ایلام – کریم ویسی

ایران

برچسب‌ها : ,