ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سی ام فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز شنبه برابر با سی ام فروردین 1393 هجری خورشیدی، نوزدهم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و نوزدهم آوریل 2014 میلادی است. 24 سال پیش در چنین روزی، روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن، از نقش گسترده ی دولت انگلیس در ارسال سلاح شیمیایی به عراق در هشت سال جنگ با ایران پرده برداشت.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۳۰ فروردین ۱۳۹۲

سعدی افشار آخرین بازمانده ی نسل هنر سیاه بازی کشور درگذشت.

۳۰ فروردین ۱۳۷۲

عباسقلی خواجه نوری پژوهشگر علم آمار در ۷۸ سالگی درگذشت. وی بنیانگذار روش نمونه‏گیری مبتنی بر نظریه ی احتمال و استنباط آماری در ایران و از پژوهشگران برجسته ی علم آمار در کشور بود. از استاد خواجه نوری اثرهای بسیاری برجای مانده که روش‏های مقدماتی آمار، روش تحقیق و آمار پیشرفته از آن جمله است.

۳۰ فروردین ۱۳۶۹

روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن، از نقش گسترده ی دولت انگلیس در ارسال سلاح شیمیایی به عراق در هشت سال جنگ با ایران پرده برداشت.

۳۰ فروردین ۱۳۵۷

سایروس ونس وزیر امور خارجه آمریکا در اجلاس وزیران خارجه ی کشورهای عضو پیمان سنتو گفت: مهمترین نقش در تأمین امنیت سنتو بر عهده ی ایران است .

۳۰ فروردین ۱۳۵۲

ایران و کره شمالی روابط سیاسی برقرار کردند.

۳۰ فروردین ۱۳۴۹

جلسه ی محرمانه ی طراحان و مجری های سیاست خاورمیانه ای آمریکا، در تهران تشکیل شد. این طراحان و مجریان در حقیقت مؤسسه های تحقیقاتی خاصی بودند که با برخورداری از پیش فرض های معین، دیدگاه ها و گرایش های مشخص و ایدئولوژی های جهت یافته، نقش بسزایی در جهت گیری سیاست خارجی آمریکا ایفا می کردند.

۳۰ فروردین ۱۳۴۱

بخش فارسی رادیو قاهره، پیام دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا را منتشر کرد. در این پیام گفته شد که همه ی ایرانیان چه در داخل کشور و چه در اطراف دنیا، از اوضاع مملکت ناراحت هستند.

۳۰ فروردین ۱۳۰۳

عمادالسلطنه نخست وزیر ایرانی تبار حیدرآباد هند خبر داد که پس از ۱۰ سال تلاش توانسته است اشکال های خط فارسی را رفع کرده و آماده بهره برداری کند. وی با فرستادن نمونه ای از این خط، در حاشیه آن نوشته است: «اِعراب داخل این حروف است؛ حروف یک صورت بیشتر ندارد؛ همه ی حروفات به یکدیگر متصل می شوند.»

۳۰ فروردین ۱۳۰۳

کمیته ی دایمی امتیازها به پیشنهاد وزارت فواید عامه، امتیاز راه آهن کم عرض تهران به مازندران را تصویب کرد.

۳۰ فروردین ۱۳۰۳

سفارت انگلیس با فرستادن یادداشتی به وزارت امور خارجه ی ایران، بدهی یک هزار و ۶۰۰ روپیه ای احمدشاه قاجار را به کمپانی کشتی رانی انگلیس و هند برای حمل چهار دستگاه اتومبیل به اطلاع رساند و خواستار پرداخت آن شد.

۳۰ فروردین ۱۳۰۰

نیروهای روس از خاک ایران خارج شدند.

۳۰ فروردین ۱۳۰۰

وزیران کابینه ی سیدضیاءالدین طباطبایی رییس الوزراء، با سیم کشی جدید خط های مخابراتی از سقز(شمال کردستان) به بوکان( آذربایجان غربی) با هزینه ی سه هزار و ۲۰۰ تومان موافقت کردند.

۳۰ فروردین ۱۲۸۶

میرزا علی اصغر خان اتابک اعظم(امین السلطان)، صدر اعظم ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه که از طرف محمدعلی شاه برای پذیرش این مقام به تهران فراخوانده شده بود، به سفر سه ساله خود به اروپا پایان داد و با یک کشتی جنگی زره پوش روسی و تشریفات نظامی وارد بندر انزلی شد.

۳۰ فروردین ۱۲۵۲

نخستین سفر ناصرالدین شاه قاجار به اروپا صورت گرفت. میرزا حسین‏خان مشیرالدوله صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار، در نخستین سال صدارتش کوشید برای آشنایی ناصرالدین شاه با تمدن اروپا و ایجاد زمینه‏های مناسب برای اجرای برنامه‏های مورد نظر خود در ایران زمینه‏های سفر وی را به اروپا فراهم سازد.

۳۰ فروردین ۱۲۰۷

گریبایدوف سفیر روسیه تزاری در ایران که برای نظارت بر اجرای قرارداد ترکمانچای به ایران آمده بود و می‏خواست با زور و خشونت، مردم مسلمان ایران را به پذیرش و اجرای این عهدنامه ننگین وادار کند، کشته شد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۱ و ۴)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,