ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

انصراف بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند از دریافت یارانه

شهروندان:
سخنگوی دولت از انصراف بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی و درآمد هزار و 200 میلیارد تومانی دولت از این محل خبر داد.

 ایسنا نوشت: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با بیان اینکه برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام از خانواده‌های متقاضی انجام شد و من لازم می‌دانم از همه دستگاه‌هایی که در ارتباط با این موضوع مشارکت داشتن تشکر کنم، گفت: در این مرحله خانواده‌ها دو گزینه را می‌توانستند انتخاب کنند که حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند.

وی ادامه داد: کسانی که اعلام کرده‌اند که متقاضی دریافت یارانه هستند، به مانند گذشته هر نفر حدود ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی دریافت خواهد کرد و درآمد ناشی از انصراف دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به نفع خدمات عمومی در زمینه بهداشت، درمان، حمل و نقل، تولید و اشتغال مصرف خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه “در روزهای نخست تعداد افرادی که ثبت‌نام نکرده بودند به بیش از ۱۰ درصد رسید و پیش‌بینی ما این بود که حدود هفت تا هشت میلیون نفر از ثبت‌نام انصراف دهند”، گفت: در نهایت حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند.

وی با اشاره به عایدی دولت از محل این انصراف‌ها، اظهار کرد: با انصراف این تعداد از دریافت یارانه نقدی، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا در خدماتی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی پیش‌بینی کرده‌ایم، هزینه شود.

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: در این مرحله مبالغی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد، ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که کمتر از رقمی است که در قانون بودجه ۹۳ دولت می‌توانست از این منبع استفاده کند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد سازوکارهای حذف دهک‌های بالا از دیافت یارانه نقدی در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی، گفت: قانون تکلیف این موضوع را مشخص کرده است و ما می‌توانیم از اختیارات قانونی که در این ارتباط وجود دارد استفاده کنیم اما فعلا مشکل دولت این نیست و مشکل ما با این ثبت‌نام حل شده، راه روشن است و اینکه عده‌ای همچنان می‌خواهند از یارانه نقدی استفاده کنند.

وی از خانواده‌هایی که از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند، تشکر کرد و گفت: این مبلغ صرفه‌جویی شده صرف بهبود شرایط بهداشت، درمان، توسعه، حمل و نقل عمومی، تولید و اشتغال خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تاکید کرد: رشد قیمت حامل‌های انرژی، بسیار کند و محدود خواهد بود. وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این قیمت را اعلام خواهند کرد.

وی همچنین افزود: امسال پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بخش تولید، اشتغال و حمل‌ونقل، چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای حوزه سلامت و بیمه و دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای امنیت غذایی اقشار کم‌درآمد پیش‌بینی شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به عزم دولت برای کنترل و کاهش تورم نیز اظهار کرد: روند کاهشی نرخ تورم تا پایان سال دنبال خواهد شد. با سیاست‌ها و تلاش‌های دولت، ثبات به اقتصاد ایران بازمی‌گردد.

نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری درباره اتفاقات اخیر مربوط به بند ۳۵۰ زندان اوین، از تشکیل تیمی برای بررسی این مسأله خبر داد و گفت: تیمی از سوی دولت برای بررسی وقایع اخیر زندان اوین تشکیل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهیم کرد.

برچسب‌ها :