ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گفت‌وگو با جعفر كاشاني، پيشكسوت فوتبال

مشکل ورزش ما فقر فرهنگی است

شهروندان:
جعفر کاشانی فوتبال را از شاهین شروع کرد و پس از انحلال آن در سال 1346به پرسپولیس رفت و تا پایان دوران ورزشی خود در این تیم باقی ماند و چهارمین کاپیتان تاریخ این تیم شد.

جعفر کاشانیاو از سال ۱۳۴۷تا ۱۳۵۳عضو تیم ملی فوتبال ایران بود و ۳۸ بازی با لباس تیم ملی انجام داد. همچنین او دیپلمات وزارت امور خارجه و سرکنسول ایران در انگلستان، آلمان، امارات و سوریه بود. او سعی می‌کند نگاه دقیقی به اطراف داشته باشد و البته به دور از حواشی فوتبال اظهارنظر کند.

در گفت‌وگویی که در ۲ آبان ۱۳۹۱ با جعفر کاشانی داشتیم او مدعی بود که جام‌جهانی یک صحنه بین‌المللی است و نباید به آن مبتدی نگاه کرد و اگر این شرایط پیش برود در جام‌جهانی از هر تیم ۷، ۸ گل می‌خوریم. حالا حدود یک سال‌ونیم از حرف‌های کاشانی می‌گذرد و هیچ تغییری در روند فدراسیون فوتبال ایجاد نشده و همچنان با آن شرایط پیش می‌رویم. با کاشانی درباره پرسپولیس و شرایط تیم ملی به گفت‌وگو نشستیم.

  •  هیات‌مدیره پرسپولیس معرفی شد و تنها محمدرضا رحیمی و حمید استیلی برای ورزشی‌ها نام آشنا هستند. نظرتان درباره اعضای جدید هیات‌مدیره پرسپولیس چیست؟

افرادی که وارد کار می‌شوند مهم نیستند بلکه مهم ایجاد زمینه برای فعالیت سازنده است که آرزو می‌کنم شرایط برای زمینه فعالیت افراد معرفی شده ایجاد شود. آقای رحیمی مدیر بسیار خوبی بوده و سال‌ها در ورزش فعالیت کرده است. ایشان مدیر باکفایتی بوده و به خاطر اینکه سال‌ها در ورزش فعالیت کرده است و سابقه خوبی در مدیریت ورزشی دارد می‌تواند از پس چالش‌هایی که در پرسپولیس وجود دارد بربیاید. اعضای هیات مدیره نیز باید بتوانند به مدیرعامل کمک کنند تا تیم موفق شود. آقای رحیمی توانمندی اداره باشگاه را دارد و امیدوارم که ایشان با کمک اعضای هیات‌مدیره بتوانند تیم را تبدیل به باشگاه کنند.

  •  بیشتر اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس هیچ فعالیتی در ورزش نداشته‌اند. آیا افرادی که با ورزش آشنا نیستند، می‌توانند به پرسپولیس کمک کنند؟

مهم نیست که این افراد با ورزش آشنا هستند یا خیر، مهم این است که محمدرضا رحیمی که سیاستگذار بوده و شخصی است که کار اجرایی را بر عهده دارد به خوبی فوتبال را می‌شناسد. رحیمی چندین فاکتور مهم دارد؛ ابتدا اینکه ورزشکار بوده و فوتبال بازی کرده است. دوم اینکه؛ سابقه مدیریت موفق ورزشی دارد. سوم اینکه تحصیلکرده است. چهارم اینکه با چالش‌های فوتبال و تیم‌های بزرگ آشنایی دارد.

  •  پرسپولیس بدهی انباشته زیادی دارد، به همین دلیل چند تن از اعضای پرسپولیس اقتصادی هستند. آیا اقتصادی بودن این افراد می‌تواند تاثیری در روند مالی پرسپولیس بگذارد؟

حتی با وجود این افراد تصمیم نهایی را مدیرعامل می‌گیرد اما باید توجه کنیم که افراد اقتصادی باید در یک هیات‌مدیره حضور داشته باشند. در ورزش رونق در اقتصاد ورزشی بسیار مهم است. همان مقدار که کادرفنی در روند یک باشگاه تاثیر دارد به همان اندازه مساله اقتصادی تیم‌ها مهم است. در ورزش مسائل سیاسی، بین‌المللی، اجتماعی، هنری، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد و می‌توان از ورزش در تمام این زمینه‌ها استفاده کرد و به هدف رسید. اقتصاد در ورزش بسیار تاثیرگذار است و باید در زمینه ورزش از افراد اقتصاددان استفاده کرد تا راه برای موفقیت آسان‌تر شود. حضور افراد اقتصادی می‌تواند کمک کند که پرسپولیس موفق شود.

  •  علی پروین که سال‌ها در پرسپولیس خدمت کرده بود و همیشه نقش مهمی در پرسپولیس داشت از این تیم کنار گذاشته شد. چرا پیشکسوتان جایی در پرسپولیس ندارند؟

زادمهر و حمید استیلی از پیشکسوتان باشگاهند که عضو هیات‌مدیره هستند. تعداد اعضای هیات‌مدیره محدود است و نمی‌توان از همه پیشکسوتان استفاده کرد. تشکیلات باید سازمان داشته باشد و افرادی که انتخاب می‌شوند باید از نظر کاری بالا باشند. بضاعت علمی و جایگاه اجتماعی بسیار مهم است. اگر بخواهند از پیشکسوتان بیشتری استفاده کنند ابتدا باید تیم پرسپولیس را به باشگاه پرسپولیس تبدیل کنند. وقتی پرسپولیس به باشگاه تبدیل شود مطمئنا قسمت‌های بیشتری برای پیشرفت به وجود می‌آید و این قسمت‌های جدید نیاز به افراد بیشتری برای کنترل دارند، آن زمان می‌توانند از پیشکسوتان بیشتری استفاده کنند.

  •  کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی از امکانات سخت‌افزاری اردوی آفریقای‌جنوبی ناراحت بود. به نظرتان کی‌روش زیاده‌خواه است یا مسوولان کم توجه هستند؟

ایشان مربی تیم ملی هستند و در عرصه بین‌المللی شناخته شده‌اند پس بنابراین کی‌روش به دنبال موفقیت است تا از نام خود و نام ایران دفاع کند. کی‌روش همه تیم‌ها را با دقت زیر ذره‌بین قرار داده و افرادی را که صلاحیت حضور در تیم ملی داشتند به تیم ملی دعوت کرده است. باید به تیم ملی توجه بیشتری شود و مطمئنا کی‌روش کمبودها را احساس می‌کند که آن را بیان کرده است. باید یک بازنگری در تیم ملی کشورمان در عرصه بین‌المللی شود.

  •  کی‌روش مدعی شده بود که عده‌یی در پشت‌پرده سعی کرده‌ بودند اردوی آفریقای‌جنوبی را لغو کنند. دلیل اینکه ورزش ما همیشه پشت‌پرده دارد، چیست؟

در تمام حوزه‌ها پشت پرده وجود دارد. هیچ حوزه‌یی وجود ندارد که پشت پرده نداشته باشد اما مسائل پشت پرده باید به نفع مردم و برای منافع ملی باشد اما متاسفانه می‌بینیم که عده‌یی برای منافع شخصی تلاش می‌کنند. باید نگاه مسوولان به ورزش تغییر کند. اگر نگاه آنها به ورزش تغییر کند، شک نکنید که می‌توانیم موفق شویم. تیم ملی نماینده کشور است و باید با رفع چالش‌ها شرایط را برای موفقیت تیم ملی مهیا کنیم.

  •  دلیل اینکه فدراسیون فوتبال در برابر تیم ملی، اسپانسر، امکانات، برخورد با فساد و خیلی از زمینه‌های دیگر که باعث نابودی فوتبال شده است، ضعف‌ دارد چیست؟

مشکل ورزش ما فقر فرهنگی است و همین فقر فرهنگی باعث شده تا در تمام زمینه‌ها ضعف داشته باشیم. متاسفانه فقر فرهنگی در ورزش ما وجود دارد و باید طوری عمل کنیم تا این فقر فرهنگی خودش را نشان دهد و سپس آن را از بین ببریم. این فقر فرهنگی که در ورزش ما وجود دارد تا زمانی که نگاه مسوولان به ورزش تغییر نکند وجود خواهد داشت. اگر نگاه مسوولان در ورزش عوض شود این فقر فرهنگی هم از بین خواهد رفت.

  •  اگر امکانات سخت‌افزاری مهیا شود و شرایط را برای کی‌روش آماده کنند، آیا از نظر نیروی انسانی پتانسیل صعود به دور بعد را در جام‌جهانی داریم؟

آرزو می‌کنم که بتوانیم به مرحله بعدی صعود کنیم اما برای صعود خیلی از مسائل باید مدنظر گرفته شود و تنها امکانات و نیروی انسانی تاثیرگذار نیستند. باید فقر فرهنگی را از بین ببریم، نگاه مسوولان به ورزش را تغییر دهیم، بخش خصوصی را وارد فوتبال کنیم، برنامه‌ریزی بلندمدت و جامع داشته باشیم، اهداف را برای ورزش تعریف کنیم، سیستم ورزش را به سمت حرفه‌یی شدن ببریم و سعی کنیم کاری را انجام دهیم که کشورهای حرفه‌یی و درجه یک می‌کنند. در شرایط فعلی الگوبرداری کمک زیادی به ما می‌کند. باید از نخبگان استفاده کنیم و شایسته‌سالاری را در دستور کار قرار دهیم.

  •  با توجه به نکاتی که شما به آن اشاره کردید اگر تمام این موضوعات پیگیری و مهیا شود آیا پتانسیل موفقیت در ورزش وجود دارد؟

ما همه‌جور امکانات داریم، از نظر جایگاه جغرافیایی گرفته تا تاریخ سیاسی. قدرت خاورمیانه هستیم و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. پتانسیل برای رشد در تمام زمینه‌ها وجود دارد و تنها باید شرایط را مهیا کنیم. اگر شرایط مهیا شود نه تنها در ورزش بلکه پتانسیل موفقیت و درخشش در تمام میادین بین‌المللی را داریم. فقط باید شرایط جور شود و بستر را برای پیشرفت آماده کنیم.

 سعید جمشیدیان

اعتماد

برچسب‌ها : ,