ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

معاون رییس جمهوری: صنایع دستی باید به جایگاه واقعی خود برسد

شهروندان:
معاون رییس جمهوری ورییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه صنایع دستی درگذشته جایگاه نفت را در کشور داشت، گفت: باید صنایع دستی را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

مسعود سلطانی فرمسعود سلطانی فرˈ درگفت وگو با خبرنگار ایرنا درحاشیه برگزاری همایش توسعه هنر قالیبافی وصنایع دستی قزوین به تنوع صنایع دستی درایران اشاره کرد وافزود: ایران در دنیا از نظر تنوع صنایع دستی بی نظیر است و این تنوع حتی در محصولات هند و چین وجود ندارد و باید تلاش کنیم این ظرفیت از بین نرود.

وی به ورود محصولات بی کیفیت خارجی به کشور اشاره واظهارکرد: ورود محصولات ارزان و بی کیفیت خارجی به کشور ازجدی ترین تهدیدهای صنایع دستی وهنرهای سنتی محسوب می شود.

سلطانی فر از راه اندازی خانه های صنایع دستی دراستانها خبر داد وافزود: خانه های صنایع دستی به منظور حمایت ازتولیدکنندگان صنایع دستی، ترویج این هنر وارایه خدمات تخصصی در راستای تولید و ارتقای وضعیت صنایع دستی ایجاد می شود.

وی افزود: این واحدها شامل آموزش، فروش تولیدات صنایع دستی، تولیدات خاص منطقه ای، مشاوره ای، نمایشگاهی، کارگاهی درحوزه صنایع دستی هستند که دراماکن تاریخی و فرهنگی استان های سراسر کشور مستقر می شوند.

سلطانی فر، یکی از برنامه های مهم روستاهای هدف گردشگری را ایجاد بازارچه های صنایع دستی خواند وافزود:اطمینان دارم با توجه به جذب بالای گردشگربه روستاهای هدف گردشگری ، صنایع دستی این روستاها که اغلب تولیدات بافتی، داری وسفال می باشند در این بازارچه ها معرفی شوند.

معاون رییس جمهوری، صنایع دستی را دارای چند وجه قابل توجه دانست وگفت: صنایع دستی از لحاظ کاربردی وبررسی لایه های فرهنگی قابل بررسی است به طوری که سازمان بین المللی گردشگری نیز در تعریف این هنرصنعت از آن به عنوان صنعتی که بیشترین تاثیر را در جذب گردشگر و رونق اقتصادی محلی و ملی دارد یاد می کند.

سلطانی فر توجه به حمایت وتوسعه صنایع دستی را یکی ازرویکردهای این سازمان دانست و افزود : درسال های گذشته صنایع دستی مورد بی توجهی قرار گرفته وبازار داخلی کشور نیز به عرصه فروش صنایع دستی بی کیفیت هندی و چینی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: صنایع دستی هم ازجنبه فرهنگی وهم ازنظر ایجاد اشتغال بومی حائز اهمیت است واین بخش توانایی وظرفیتی دارد که درحل مشکلات ومعضلات کشور راهگشا باشد.

وی تاکید کرد : سازمان میراث فرهنگی اقدامات زیربنایی را در رابطه با توسعه صنایع دستی و حمایت از هنرمندان و صنعتگران این حوزه آغاز کرده است که این روند در آینده تکامل پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری درادامه در خصوص بناهای تاریخی گفت : درحال حاضر بیش از۲۰۰ هزار سایت وبیش ازیک میلیون بنای تاریخی درکشور داریم که باید این اماکن را شناسایی و ثبت کنیم و مواردی که امکانپذیر است با استفاده از مشارکت بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار دهیم.

سلطانی فرخاطرنشان کرد: سه هزار و۳۸۷ مکان وبنای مذهبی ثبت شده درفهرست آثار تاریخی داریم که ۹۴۷ مکان آن مربوط به بناهای امامزادگان، ۱۱۹ حوزه علمیه و مسجد، مصلا و حسینیه ها بقیه این اماکن تاریخی را شامل می شوند.

نخستین همایش توسعه هنر قالیبافی وصنایع دستی دوشنبه درسالن اجتماعات لشگر ۱۶ زرهی قزوین برگزار شد.

برچسب‌ها : ,