ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کسی که رهبر دارد، دلواپسی ندارد

شهروندان – پرویز اسماعیلی*:
وصیت جاودان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد» فرمول رفع هرگونه دلواپسی را نشان داده است و روایات و احادیث بزرگان ما حرکت جلوتر از امام را بدترین و زیانبارترین انحراف می‌داند. تا آنجا که برای فهم بهتر این مهم، حتی در احکام دینی و عبادات روزمره نیز به ما آموخته‌اند که «مأموم نباید جلوتر از امام بایستد»!

پرویز اسماعیلیچکیده معرفتی مذهب ما نیز همین است که «شیعه تندتر و جلوتر از امام خود حرکت نمی‌کند». چه بسا عظمت مقام مالک اشتر نخعی به لحظه‌ای است که او بر دشمن فائق بود، اما سلیقه و تفوق خود در رزم را به فرمان علی(ع) ترجیح نداد و از معرکه به سوی او برگشت.

طی روزهای اخیر، شماری جمع شدند و به بهانه دلواپسی از توافق ضعیف، دولت را به سازشکاری و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و «فرزندان انقلاب و ملت» را به ضعف، نادانی و ناتوانی، نادیده گرفتن حقوق ملت، بر باد دادن منافع ملی، ترجیح بیگانه به شهدا، رفتار باندی در سیاست خارجی، رفاقت خصوصی با بیگانگان و… متهم کردند.

این گروه البته خود را «انقلابی» نامیدند و با تبلیغات وسیعی که قطعاً از پشتوانه‌های مالی سنگین برخوردار بود، عدم اعتماد به دولت و تیم مذاکره کننده، وادادگی و غربزدگی آنان، تقابل با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، استحاله رئیس جمهوری محترم از آرمانهای انقلاب و… را به افکار عمومی منتقل و موجب تشویش اذهان عمومی و سوء‌استفاده دشمن شدند.

ادعا کردند چون از جزئیات مذاکرات خبر نداریم، دلواپسیم. گویی عدم دلواپسی شان در طول سالیان گذشته به خاطر این بوده که از واو به واوِ مذاکرات مطلع بوده‌اند…!

قضاوت در مورد انگیزه و رفتار این عده را به مرور حمایت‌های صریح رهبر معظم انقلاب از دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌سپاریم:

٭ در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان (۱۳۹۲/۰۸/۱۲)

٭ یک تذکر مهم و لازمی را بدهم: هیچ‌کس نباید این مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه شامل امریکا – همان شش دولت، به‌ اصطلاح پنج به علاوه یک – سازشکار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، این‌ها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلابند، یک مأموریتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست [که‌] برعهده این‌ها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که برعهده آن‌ها است انجام می‌دهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است ومسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود – که این‌ها سازشکارند و مانند این‌ها – قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست. این را هم توجه داشته باشید، این مذاکره‌ای که امروز دارد انجام می‌گیرد با شش کشور – که امریکا هم جزو این شش کشور است – فقط در مورد مسائل هسته‌ای است ولاغیر.

٭ ما از مسئولان خودمان که دارند در جبهه‌دیپلماسی فعالیت می‌کنند، کار می‌کنند، قرص و محکم حمایت می‌کنیم، اما ملت باید بیدار باشد، بداند چه اتفاقی دارد می‌افتد [تا] بعضی از تبلیغاتچی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچی‌های بی‌مزد و مواجب – از روی ساده‌لوحی – نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.

٭ در دیدار فرماندهان بسیج سراسر کشور با رهبر انقلاب (۱۳۹۲/۰۸/۲۹)

٭ یک نکته هم درباره ‌مسائل اخیر و این بگومگوهایی که در صحنه‌سیاست خارجی و مسائل هسته‌ای و گفت‌و‌گو و مذاکره و از این حرف‌ها هست… اولاً بنده اصرار دارم بر حمایت از مسئولانی که اجرای کار برعهده‌شان است، از همه‌دولت‌ها بنده حمایت می‌کنم، از مسئولان حمایت می‌کنم و وظیفه ما است. من خودم مسئول اجرایی بوده‌ام، وسط میدان بوده‌ام، سنگینی کار و سختی کار را با همه وجود احساس کرده‌ام؛ می‌دانم که کار اداره کشور، کار سختی است. لذا اینها به کمک احتیاج دارند، من هم کمک‌شان می‌کنم، حمایت‌شان می‌کنم؛ این یک طرف قضیه است که قطعی است. از آن طرف اصرار دارم بر تثبیت حقوق ملّت ایران، از جمله مسأله حقوق هسته‌ای؛ اصرار داریم بر این که از حقوق ملّت ایران یک قدم عقب‌نشینی نباید بشود. ما البتّه در جزئیات این مذاکرات مداخله نمی‌کنیم؛ یک خطوط قرمزی وجود دارد، یک حدودی وجود دارد، این حدود باید رعایت بشود.

* پاسخ به نامه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین روحانی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای (۱۳۹۲/۰۹/۰۳)

* حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای، ضمن تقدیر و تشکر از هیأت مذاکره‌کننده کشورمان تأکید کردند: بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد.

* در دیدار مدیران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی در روز ملی فناوری هسته‌ای (۱۳۹۳/۰۱/۲۰)

* موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای نیز تعطیل‌بردارنیست.

و اما بعد؛ از دین و سنت اهل بیت علیهم‌السلام آموخته‌ایم که اگر کسی دلواپس امور و زندگی مردم نباشد و برای بهبود معیشت آن‌ها اهتمام نکند، مسلمان نیست و نیز «محبوب‌ترین بندگان نزد خدا، نافع‌ترین آنان به حال مردم است.» علی(ع) دلواپس احوال همه مردم بود. برای این دلواپسی به تالار نمی‌رفت و معرکه راه نمی‌انداخت، بلکه شبانه و ناشناس بار به دوش می‌گرفت، طعامی بر کام گرسنگان می‌رساند و دست محبتی بر سر یتیمان می‌کشید. راه این است. اگر حقیقتاً اهل ولایتید، بسم الله.

هر روز مسلمان باید به محاسبه ختم شود. از خود بپرسیم؛ آیا اسباب دلواپسی مردم هستیم یا دلواپس احوال آنها؟!

 *معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری

ایران

برچسب‌ها : ,