ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ورزشکارسالاری پاشنه‌آشیل ورزش ایران

شهروندان – عبدالرضا نباتچیان*:
پس از کناره‌گیری نابهنگام محمد بنا از سرمربیگری تیم‌ملی کشتی‌فرنگی و حرف‌وحدیث‌های فراوان درخصوص قهر دوباره وی از کشتی، دلایل مختلفی برای این شوک در کشتی‌فرنگی مطرح شد.

عبدالرضا نباتچیانعدم‌هماهنگی وی با حسن بابک، تغییر مقررات کشتی‌فرنگی و سختی کار برای هماهنگ‌کردن کشتی‌گیران با شرایط جدید توسط مربیان تیم‌ملی، عدم‌اعتقاد بنا به مسابقات انتخابی و… از مسایلی بود که پس از سکوت بنا به‌عنوان دلایل وی برای کناره‌گیری از این سمت، توسط رسانه‌ها مطرح شد.

اما موضوعی که به آن خواهیم پرداخت کناره‌گیری بنا از سرمربیگری تیم‌ملی کشتی‌فرنگی نیست، چراکه با توجه به فضای رسانه‌ای که در حال حاضر وجود دارد به راستی نمی‌توان فهمید که دلیل اصلی این اتفاق، آن‌هم در روزهایی که ایران برای مسابقات بزرگ جام‌جهانی آماده می‌شود، چیست؟

قوانین حرفه‌ای ورزش حکم می‌کند در یک جلسه خصوصی، بنا دلایل خود را برای این حرکت به صورت رسمی به رییس فدراسیون ارایه دهد. مساله مهمی که در این بین قابل‌توجه است و در سایه کناره‌گیری بنا کمتر به آن توجه شد، خروج اعضای تیم‌ملی کشتی‌فرنگی کشور از اردو تیم‌ملی بود. اینکه این ورزشکاران به اردو بازگردند یا خیر، صورت مساله اصلی را که متاسفانه ورزش ایران به سوی ورزشکارسالاری حرکت می‌کند، پاک نخواهد کرد.

وقتی برگ دفتر خاطرات ورزش کشور را ورق می‌زنیم، خروج اعضای تیم‌ملی وزنه‌برداری از اردو به دلیل اختلاف با رییس فدراسیون و سرمربی از دیگر حوادث تلخ تاریخ ورزش ایران را مشاهده خواهیم کرد. پس از فضا‌سازی رسانه‌ای که در شبکه‌های سیما برای ملی‌پوشان وزنه‌برداری انجام شد، رییس فدراسیون مجبور به حضور در یک برنامه تلویزیونی شد و مسایلی را که باید در پشت درهای بسته و با حضور ریش‌سفیدان ورزش مطرح می‌شد به‌صورت کاملا ناپخته، چه از لحاظ رسانه‌ای و چه ازنظر مدیریتی در تلویزیون مطرح شد.

این سوال که آیا آن ورزشکاران مقصر بودند یا مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری اصلا مهم نیست. اما وقتی این اقدام وزنه‌برداران (به‌حق یا ناحق) مورد توجه قرار می‌گیرد موجب ایجاد بدعتی می‌شود که پس از وزن‌برداران، فرنگی‌کاران آن را اجرایی کردند و با خروج از اردو صحنه نازیبایی در فضای کشتی کشور که مشهور به پهلوانی و جوانمردی است خلق کردند.

به‌راستی معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش، کمیته فنی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی، کمیته انضباطی فدراسیون کشتی در مقابل این اقدام فرنگی کاران چه عکس‌العملی نشان خواهند داد و چه تمهیداتی را برای عدم‌تکرار این صحنه‌ها در ورزش خواهند اندیشید؟ اگر مسوولان ذی‌ربط در این قضایا تصمیم جدی و قاطعی در ریشه‌کن‌کردن اینگونه اقدامات نگیرند، مطمئنا در آینده‌ای نزدیک مشکلات مشابه گریبانگیر سایر رشته‌های ورزشی نیز خواهد شد و در صورت فقدان تصمیم‌سازی مناسب در آینده‌ای نزدیک ورزشکارسالاری به پاشنه آشیل ورزش ایران تبدیل خواهد شد.

یکی از دلایل اصلی این‌قبیل اقدامات توسط ورزشکاران، عدم‌آماده‌سازی فرهنگی و اخلاقی آنان برای رسیدن به مدارج عالی ورزشی و پوشیدن پیراهن تیم‌ملی است. چراکه ورزشکار باید بداند وقتی پیراهن تیم‌ملی کشورش را به تن کرد دیگر متعلق به خود، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، رییس فدراسیون، سرمربی و دیگران نیست؛ چون ۷۰میلیون ایرانی با پرداخت مالیات، هزینه‌های اردو، سفر و حقوق این ورزشکاران را پرداخت می‌کنند تا آنان به نمایندگی از مردم شریف ایران که همیشه دعاگوی فرزندان قهرمان خود در تمامی جبهه‌ها هستند، در رقابت‌ها خوش بدرخشند. در آخر همه ما باید به این نکته بیشتر بیندیشیم که آیا ورزش ایران تاکنون در کنار تربیت جسمی به تربیت اخلاقی ورزشکاران خود نیز پرداخته است؟

* کارشناس ارشد مدیریت ورزش

شرق

برچسب‌ها : ,