ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پروژه‌های بزرگ، ضدشهروند هستند

شهروندان – محمد حقانی*:
کارویژه‌ تمامی شوراها در شرایط کنونی که دولت یازدهم با اهداف توسعه‌گرای خود شکل گرفته است بیش از هرچیز تحقق مدیریت یکپارچه شهری و منطقه شهری است.

محمد حقانیشورای چهارم در تهران با این رویکرد در طی احیای اصل ۱۰۳قانون اساسی که به صراحت بیان می‌کند: استانداران، فرمانداران و بخشدارانی که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات، مکلف به پاسخگویی هستند. در جلسات متعدد از وزیران و مدیران عالیرتبه دولت، ‌دعوت به عمل آورده است.

به عبارت روشن به نظر می‌رسد تفاوت ساختاری و محتوایی این شورا با دوره‌های گذشته، احیای اصل سوم قانون اساسی است. با توجه به تحولات اقتصادی و خدماتی زندگی در شهر تهران، شورای شهر باید توجه کند که برای مدیریت شهری حیات پشتیبان شهر را کالاهای قابل فروش تلقی نکند.

حیات پشتیبان شهر تهران، عرصه‌های سبز، روددره‌ها، کوهسارها، باغات و همچنین حفاظت از محیط‌زیست است و همچنین جلوگیری از ریخت‌وپاش‌های شهرداری و بازنگری در نحوه جلب مشارکت بخش خصوصی و دولتی به سوی ماموریت شهرداری که همانا پایداری شهر است، گام بردارد.

بنابراین بازنگری در شیوه اقتصاد و خدمات رفاهی شهر، اصلی اساسی و محوری است. امروزه رویکرد خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف در شهرداری از قبیل: پارک‌ها، تامین‌ سرانه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی،‌ باید در مقیاس کوچک صورت گیرد. پروژه‌های بزرگ، ضدشهروندی‌اند و نمی‌توان تمام منابع شهر را در چند پروژه بزرگراهی هزینه کرد و شعار رویکرد جهادی و عدالت سر داد.

محلات شهر و اجتماعات کوچک، مقیاس شهری برنامه‌ریزی‌ هستند و احیای این سلول‌ها، شهر را به سوی پایداری می‌برد. اینها باید اولویت‌های شورای شهر چهارم باشد. برنامه‌محوری و بودجه‌ریزی عملیاتی، موضوع مغفول‌مانده مدیریت شهری است. شورای چهارم در راستای بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی عملیاتی گام‌های خوبی برداشته است.

اکنون لازم است نظارت سیستماتیک و هوشمند هم احیا شود. اجرای قانون و همچنین احیای روحیه اجرای قانون در شهرداری موضوعی محوری است. در دوره چهارم شورا، هم شرایط و الزامات شهرداری تغییر کرده و هم الزامات و مقتضیات دولت تحول یافته. بنابراین لازم است یک دگرگونی در راستای اجرای قانون به‌خصوص طرح جامعه و تفصیلی و مصوبات شورای شهر تهران صورت گیرد. مصوبات دیگر فقط اسنادی برای استحضار نباشد. بلکه مصوبات شیوه اقدامات شهردار در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

*رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر

شرق

برچسب‌ها : ,