ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

حمایت از صداوسیما؛ ضرر‌رسانی به رسانه‌های مستقل

شهروندان:
هنوز اکران سینماها آغاز نشده، تبلیغاتشان در دو، سه روزنامه چاپ می‌شود، به‌ویژه در «بانی‌فیلم»، «شرق» و «اعتماد» و… . قرار است مراسم فرهنگی و هنری اتفاق بیفتد آن هم برای انجمن یا نهادی مستقل در چند روزنامه پرتیراژ، آگهی آن منتشر می‌شود.

صداوسیمابرخی از برندهای تبلیغی مدت‌هاست که پشت جلد روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها را برای تبلیغ در نظر گرفتند. اما انگار قرار است اتفاقی عجیب در راه باشد. بخشنامه جدید صداوسیما در سایت آن منتشر شده است؛ «بخشنامه» یک‌طرفه‌ای که امکان تبلیغات را برای رسانه‌های مستقل محدود می‌کند.

در این بخشنامه آمده است: «به‌منظور حمایت از صاحبان کالا و خدماتی که فرصت حضور تبلیغات در سایر رسانه‌ها به جز صداوسیما و روزنامه جام‌جم از ۱۳۹۳/۳/۱ تا پایان دی‌ماه نداشته‌اند با حفظ تمامی تخفیفات هر قرارداد از ۳۰درصد اضافه پخش تشویقی رایگان در بهمن‌ماه بهره‌مند خواهند شد.»

در دولت قبل نیز این شایبه به‌گونه‌ای دیگر وجود داشت، مراکز و نهادهایی که امکان دادن آگهی را داشتند به گونه‌ای نامحسوس و با تلفن‌هایی ناشناس از دادن آگهی به رسانه‌هایی غیر از ایران منصرف می‌کردند. اکنون به شکل دیگری این اتفاق در پیش است.

بی‌تردید امکانات صداوسیما و وسعت و پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آنقدر زیاد و چشمگیر است که به‌راحتی می‌تواند از دیگر رسانه‌های مکتوب یا دیداری و شنیداری مانند شبکه نمایش خانگی پیشی بگیرد اما چنین ‌بندی در عین‌حال که با زیرکی به بخشنامه اضافه شد، نشان می‌دهد که گویا صداوسیما قصد دارد رسانه‌های مکتوب و دیگر روزنامه‌ها را با این روش از میدان رقابت کنار نگه دارد و نوعی انحصارطلبی را رواج دهد. هرچند با اتخاذ چنین تصمیمی نمی‌تواند در این راه موفق باشد اما انتخاب این روش در جای خود سوال‌برانگیز است.

به نظر می‌رسد این سازمان قصد دارد با این روش صاحبان آگهی را به انتشار تبلیغات خود در روزنامه‌ جام‌جم ترغیب کند اما مدیران این سازمان به این مساله توجه ندارند که جذب آگهی در رسانه‌های مکتوب بیش از اینکه نیازمند تخفیف و طرح‌های تشویقی باشد، به تعداد خوانندگان، مشتریان و علاقه‌مندان آن روزنامه بستگی دارد و صاحبان آگهی هم بیش از دیگران می‌دانند که اگر پول خود را صرف چاپ تبلیغات خود در روزنامه‌ای می‌کنند این روزنامه باید دارای تیراژ بالا باشد و مخاطبانی که مدنظرشان است، این روزنامه را بخرند و این تبلیغات را ببینند.

فراهم‌کردن چنین طرح‌های تشویقی که البته با ادبیات خاصی هم در بخشنامه آمده تا اینگونه به نظر آید که لطفی در حق صاحبان آگهی شده، تسهیلات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده و مدیران بازرگانی صداوسیما فرصت تازه‌ای برای صاحبان آگهی ایجاد کرده‌اند که اگر نتوانستند در روزنامه‌های دیگر کالاهای خود را تبلیغ کنند، می‌توانند از فرصت ایجاد‌شده استفاده کرده و شامل ۳۰درصد اضافه پخش تشویقی شوند. برای جذب آگهی چیزهایی بیش از این طرح‌های تشویقی لازم و ضروری است که مدیران روزنامه‌ها به خوبی از آن مطلعند و به کمک و تشویق دیگری نیاز ندارند.

 هلیا آبادی

شرق

برچسب‌ها : ,