ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در هفدهمین سالروز تأسیس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری مطرح شد

شهرداری‌های برخی شهرها، فقیر هستند

شهروندان – زهرا تالانی:
هفدهمین سالروز تأسیس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در سالن اجتماعات این مرکز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیر عاملان سابق آن و اساتید این حوزه برگزار شد.

دکتر آخوندی و دکتر ایزدیدر ابتدای این مراسم، ابتدا اشاره ای به نحوه تاسیس این مرکز شد سپس دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز خشنودی از حضور در جمع پیشکسوتان این عرصه گفت: ماموریت سازمان کاملا مشخص است اما ما اولویتهایی داریم که باید بعد از ۱۷ سال بیشتر به آن توجه کنیم.

او اولیت اول را همراستا کردن سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های مختلف دانست و گفت: تعدد دستگاه‌های دخیل در این فرآیند از آسیب‌های موجود است که باید از آن به فرصت استفاده کرد و در جریان بهسازی و نوسازی قرار داد.

او افزود: به همین منظور ما قرادادهایی با سازمان های بهزیستی، سازمان فنی حرفه‌ای، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، سازمان شهرداری‌ها، بسیج سازندگی، انجمن مددکاری اجتماعی ایران، کمیسیون ملی یونسکو و انجمن مطالعات زنان امضا کردیم.

ایزدی در مورد تامین منابع مالی این شرکت مادر تخصصی گفت: آیین نامه ای به تصویب امور زیربنایی دولت رسیده که طرق منابع مالی تامین می شود و شیوه های خلاق مانند صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان تا ۹۰ روز آینده راه اندازی می‌شود.

او در مورد این صندوق گفت: این صندوق در امر بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری فعال می‌‎شود، همچنین سه صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری، سرمایه‌گذاری مستغلات و املاک قرض‌الحسنه بهسازی شهری ایران هم با کمک دستگاه‌های متولی وارد برنامه بهسازی و نوسازی می‌شوند.

او عملیاتی کردن طرح جامع مسکن را سومین اولیت در سال ۹۳ دانست و ادامه داد: در همین راستا برای همراستا کردن بحث مسکن اجتماعی و بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری، طرح جامع مسکن با رویکردی جدیدتدوین می شود که حوزه عمرانی و بهسازی یکی از پنج کارگروه تخصصی طرح جامع مسکن را تشکیل می‌دهد و با ارائه برنامه‌های انسان پایا، مسکن مشارکتی و مسکن اجتماعی تلاش می‌کنیم سهم خود را به نحو روشنی در این برنامه ایفا کنیم.

ایزدی گفت: ما در این شرکت پروژه‌های محرک توسعه را سرفصل جدید در فعالیت‌ها قرار دادیم که به سمت برنامه‌های کوچک مقیاس با تأثیر بزرگ می‌رودتا عرصه بهسازی و نوسازی فراهم ‌شود.

او گفت: نمونه این پروژه ها در بوشهر، همدان و کاشان آغاز شده است.

او در مورد سایر اولولیتها در سال ۹۳ گفت: باید طرح حمایت و مشارکت در راه‌اندازی دفتر خدمات نوسازی و بهسازی شهری، راه اندازی شود تا این نهاد واسط تسهیل‌گر بین دولت، شهرداری و مردم باشد که تجربه تهران، شیراز و اصفهان نشان داده وجود چنین نهاد تسهیل‌گری می‌تواند جریان نوسازی و بهسازی را کمک کند.

او ادامه داد: در کنار توجه به کیفیت، بازیابی هویت ایرانی اسلامی، توجه به معماری بومی در بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی و گسترش برنامه‌های آموزشی، از راه‌اندازی نظام ارزیابی پایش اجتماعی هم مهم است.

ایزدی از جریان بهسازی و مرمت و بهره‌برداری از ساختمان‌های تاریخی را دیگر اولویت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری دانست و گفت: در سال‌های دور، عمران و بهسازی شهری به عنوان یک محرک، متولی جریان جدید بهره‌برداری از ساختمان‌های تاریخی بوده و این کار را با مشارکت سازمان میراث فرهنگی دنبال کرده است.

ایزدی با اشاره به نهایی شدن سند ملی نوسازی و بهسازی بافت‌های شهری گفت: طرح تعیین تکلیف وضعیت ثبتی املاک در دستور کار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری قرار دارد تا مشکلات مالکان حل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد بازسازی بافتهای فرسوده گفت: استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی شهر به عنوان دیگر اولویت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری است، تا بتوانیم تحول شهرها را در مواجهه با پدیده‌های مختلفی که ممکن است سبب بروز آسیب‌ها شود را ارتقا دهیم.

او گفت : در این زمینه با مشارکت پژوهشگاه زلزله کارهایی در دست اقدام است.

حکمروایی ملی و محلی

سپس در ادامه مراسم، وزیر راه و شهرسازیبه بیان مشکلات نوسازی در بافتهای فرسوده پرداخت. او گفت: در ایران تنها یک حکمروایی ملی داریم وحکمروایی محلی وجود ندارد که برای ایجاد آن باید فعالیتهای بسیاری در زمینه اجتماعی انجام شود.

او ادامه داد: در تامین مالی شهرداری های بسیار دچار افراط و تفریط شدیمبه طوریکه در یک زمان شهرداری ها وابسته به دولت بودند و در زمان دیگری کاملا مستقل شدند و برای همین در برخی از شهرها، شهرداری ها فقیر هستند و حتی مسائل روزمره خود را هم نمی توانند پاسخ بدهند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: متاسفانه رفع عدم تعرضهای جغرافیایی و حمایت از حکمروایی محلی هنوز در ایران شکل نگرفته است.

او نقش نظام حکمروایی محلی برای بهسازی بافت های فرسوده را مهم دانست و گفت: باید به یک مدل از حکمروایی محلی برسیم که در آن بافت فرسوده تولید نشود و رابطه میان دولت محلی و دولت مرکزی متکی بر رفع عدم تعادل ها باشد.

آخوندی با اشاره به فعالیت ۱۷ ساله این شرکت گفت: در قانون ساماندهی مسکن، بهسازی بافت های فرسوده آورده شده است هنوز با خواست اجتماعی فاصله زیادی داریم و بیشتر سلیقه دولتمردان در این امر حاکم بوده است.

او افزود: هنوز ساخت و ساز در حواشی شهرها راحت تر از ساخت و ساز در بافت فرسوده است و گرایش به سمت بیرون شهر بسیار زیاد است در حالی که شهرها با مشکل فرسودگی درونی مواجه هستند.

آخوندی تاکید کرد: باید ساکنان این محدوده ها در زندگی خود مشارکت داشته باشند که هنوز خیلی با این موضوع فاصله داریم.

در پایان این مراسم وزیر راه و ترابری از پیشکسوتان این عرصه قدردانی کرد و به مدیران سابق و پیشکسوتان لوح تقدیم کرد.