ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نوید گردشگری

شهروندان – اردشیر عروجی*:
سخنان وزیر اطلاعات در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت گردشگری را باید به فال نیک گرفته و آن را «فتح‌باب» برای نگرش مثبت به این حوزه بااهمیت از لحاظ فرهنگی و اقتصادی ارزیابی کرد. مشکل اصلی «توسعه‌نیافتگی» در این بخش، عدم وجود «برداشت مشترک» و نبود «میثاق ملی» در این‌باره است.

اردشیر عروجیعده‌ای، گردشگر را مسبب تهاجم فرهنگی، روزنه‌ای برای ورود نیروهای آسیب‌زننده به منافع ملی، سبب تخریب میراث فرهنگی و محیط‌زیست می‌دانند. در سوی مقابل نیز گردشگری به‌عنوان زمینه‌ساز «تفاهم فرهنگی» مقوم میراث فرهنگی و محیط‌زیست و معرفی‌کننده تاریخ و تمدن کشور تلقی می‌شود.

حلقه مفقوده در این بین، «مدیریت گردشگری» است به این مفهوم از نقاط منفی بکاهیم و بر نقاط مثبت بیفزاییم. مواضع روشن و نویدبخش جناب آقای علوی از این جهت نشانگر اشراف بر نقاط مثبت و منفی ورود گردشگر خارجی به کشور و چربش نگرش مثبت در بالاترین مقام امنیتی کشور است.

در دوران اصلاحات نیز، سازمان مشکلی با وزارت اطلاعات نداشت بلکه تکرار بوروکراسی اداری از سوی برخی دستگاه‌ها، روند گردشگری را با کندی مواجه می‌کرد. به‌عنوان مثال، گروهی خبرنگار یا عکاس خارجی جهت بازدید از نقاط مختلف کشور، مجوزهای لازم را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت ارشاد دریافت کرده و نهادهای امنیتی نیز در جریان قرار گرفته بودند اما هنگام ورود به کشور یا در هر استانی می‌روند، با سوال و جواب در مقر‌های انتظامی مواجه شده و سفر آنها با کندی مواجه می‌شد.

در زمینه گردشگری داخلی نیز شرایط به همین منوال است. دفتری که مجوز لازم از سازمان را اخذ کرده اما در بسیاری از استان‌ها، این مجوز از مسوول گروه گردشگری پذیرفته نمی‌شود. در عموم کشورها اتوبوس گردشگری مجاز به ورود به شهرها در مسیرهای مشخص هستند اما در ایران، خواستار توقف آنها و استفاده از ون و مینی‌بوس‌های درون‌شهری می‌شوند.

این امر مورد پذیرش است که با توجه به طمع‌ورزی دشمنان ایران، باید با حساسیت با این مقوله مواجه شد اما تجمیع نهادهای بررسی‌کننده و پذیرش مجوزها از سوی همه نهادهای امنیتی، انتظامی، اداری و… یکی از اولویت‌های این بخش است. در زمینه رشد میزان گردشگر خارجی نیز بسیار مفید خواهد بود اگر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان، ایجاد «پایگاه آماری گردشگری کشور» را دنبال کنند تا به‌صورت نموداری، امکان بررسی آن برای پژوهشگران، خبرنگاران و فعالان اقتصادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم شود و آمار آن، دقیق و قابل استناد باشد.

 *مدیرکل پیشین سازمان میراث و گردشگری

شرق

برچسب‌ها : ,