ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نماینده مجلس:

طرح تحول سلامت، طبقات محروم جامعه را از توزیع عادلانه خدمات درمانی بهره‌مند کرد

شهروندان:
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: طبقات محروم جامعه در نخستین گام با اجرای طرح تحول نظام سلامت از توزیع عادلانه خدمات درمانی بهره مند شدند.

خدمات درمانیعابد فتاحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حاکم شدن سیاست جدید بر بیمارستان ها و دریافت تنها پنج درصد هزینه های درمان از عشایر و روستائیان نشانه توجه ویژه دولت تدبیر و امید به بهداشت و درمان مردم در مناطق محروم جامعه است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت با راه اندازی مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق محروم و اعزام پزشکان عمومی به روستاهای دور افتاده، امید به زندگی در روستائیان و عشایر مضاعف شده است.

وی افزود: فعالیت داروخانه ها، درمانگاه ها و مراکز بهداشتی در مناطق محروم بار سنگینی از دوش طبقه محروم جامعه برداشته و بسیاری از بیماران را قبل از آنکه به شرایط حاد رسیده و غیرقابل علاج شوند درمان می کنند و همچنین داروهای مورد نیاز آنها به راحتی در اختیارشان گذاشته می شود.

فتاحی اظهار کرد: در گذشته وضعیت اسف بار حوزه سلامت باعث شده بود تا بخش عظیمی از جمعیت بیماران چه در شهرها و چه در روستاها سخت ترین مشکلات را تحمل کنند.

وی همچنین یادآوری کرد: طرح تحول نظام سلامت توانسته است میل مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ و یا مراکز استانها را کاهش دهد.

وی گفت: دوری راه، عدم دسترسی به مراکز درمانی و پزشک و مهمتر از همه سختی تهیه دارو باعث شده بود تا بیماران روستائی و عشایری فرسخ ها راه را طی کرده و چه بسا در این فاصله دچار مشکلات دیگری نیز می شدند و همین امر باعث شده بود تا روستائیان و عشایر برای دسترسی آسان به مراکز درمانی تصمیم به ترک محل اقامت خود کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: ماندگاری پزشکان عمومی در مناطق محروم و استقرار مراکز درمانی مجهز، میل مهاجرت را در بین روستائیان کاهش داده و این وضعیت نویدبخش آینده امیدوار کننده ای برای عشایر و روستائیان است.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: با اقامت پزشکان عمومی در روستاهای دورافتاده، روستائیان و عشایر دیگر دغدغه ای نخواهند داشت و علاوه بر این مجبور به طی مسافت های طولانی نخواهند شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، طرح تحول نظام سلامت را گامی بلند برای حمایت از قشر مولد و ارزشمند جامعه دانسته و گفت: بدون تردید عشایر و روستائیان نه تنها در تولید محصولات مختلف نقش موثری دارند بلکه در حراست از امنیت کشور نیز نقش آنها بی بدیل است بنابراین هر اندازه از این قشر حمایت شود به همان اندازه شاهد نتایج مطلوبی می شویم.

طرح تحول نظام سلامت کشور از پانزدهم اردیبهشت ماه جاری در سراسر کشور آغاز شده و بر اساس این طرح تعرفه بیمارستانهای دولتی به ۱۰ درصد برای مناطق شهری و پنج درصد برای روستائیان و عشایر کاهش یافته است.

هزینه های بیمارستانی برای زایمان نیز رایگان اعلام شده است.