ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مسجدجامعی:

سیاست‌گذاری برای حذف تمایزهای تهران به نظام شهروندی آسیب می‌زند

شهروندان:
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تفاوت ها و تمایزها نقطه قوت و برتری شهر تهران است و هرگونه برنامه ریزی و سیاست گذاری برای حذف تمایزها به شهر و نظام شهروندی آسیب می زند.

مسجد جامعیبه گزارش ایرنا، احمد مسجدجامعی روز شنبه در همایش علمی شهر و زندگی روزمره با بیان این که شوق خدمتگزاری نباید ما را از تامل و تفکر بازدارد، اظهار کرد: بدون تامل و تفکر در مسایل شهری با این همه مشکلات و دشواری ها راه به جایی نخواهیم برد.

وی افزود: بدون تامل و تفکر مشکلات تشدید و پیچیدگی ها و دشواری ها بیشتر می شود، به طوری که تبدیل به گره کور خواهد شد.

مسجد جامعی با بیان اینکه شهرها، روایت روزگاران، مناسبت ها و دولت ها، ملت ها، عواطف و انسانیت هاست، ادامه داد: شهرها را در طول تاریخ نه تنها معماران، مهندسان و مدیران شهری بلکه شاعران، نظریه پردازان و فیلسوفان شکل می دهند.

رییس شورای اسلامی شهر گفت: در شهرهای ایران بویژه شهر تهران ناخودآگاه پیوند طبیعت با اعتقادات مردم را می بینیم و این نشان می دهد که شکل گیری شهرها فقط به طبیعت خلاصه نمی شود و محلاتی در تهران داریم که با نام شخصیت ها شناخته می شود.

وی بیان کرد: در حقیقت تهران هویت مشترک داشته که همراه با طبیعت، باورها، آیین ها، اقوام و زبان های مختلف بوده است.

مسجدجامعی تصریح کرد: نقطه قوت و برتری شهر تهران در تفاوت ها و تمایزهاست، بنابراین هر برنامه و سیاست گذاری برای حذف این تمایزها به شهر، نظام شهروندی و این ظرفیت بالقوه که می تواند به توان مضاعف تبدیل شود، آسیب می زند.

وی با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف در برخی مناطق تهران، اظهار کرد: گفت وگو و تامل در شهر به صورت کلامی آن نیست بلکه در صورت معماری هم جلوه کرده است، ما تکثر و تعامل متقابل را در معماری شهر مشاهده می کنیم.

وی تاکید کرد: روح شهر براساس باورها و خواست مشترک شکل گرفته است، بنابراین بی توجهی به این تفاوت ها و تلاش برای یکسان سازی در شهر، این روح مشترک را تهدید می کند.

مسجدجامعی بیان کرد: ما باید به داشته های تاریخی و تفاوت هایمان افتخار کنیم؛ وحدت ما در کثرت ماست، کثرت زمینه ای است که ما را به هم می رساند و باید در مدیریت شهری و نگرش به شهر این تفاوت ها محترم شمرده شود و وحدت را در یکدست شدن نبینیم.

وی با تاکید بر تلاش برای احیای عاطفه جمعی گفت: کشف خاطرات منحصر به فرد در شهر باید یکی از اقدامات مدیریت شهری باشد.

مسجدجامعی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تهران به عنوان پیشانی شهرهای ایران مطرح است، افزود: باید به این نکته توجه کنیم که هر کاری که ما در تهران به ثبت برسانیم در سطح ملی نیز طنین افکن خواهد شد.

همایش علمی شهر و زندگی روزمره با حضور سیدمحمدهادی ایازی مشاور عالی شهردار تهران، حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران و سایر مدیران شهرداری در ایوان شمس درحال برگزاری است.