ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک مدرس دانشگاه:

روابط عمومی حرفه‌ای باید به روز و کارآمد باشد

شهروندان:
یک مدرس ارتباطات و روابط عمومی با تاکید بر جایگاه و اهمیت روابط عمومی در سازمان‌ها، بر اهمیت کارآمد بودن روابط عمومی‌ها تاکید کرد و آموزش را کلید توسعه در این بخش دانست.

روابط عمومیندا شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: نامگذاری ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز روابط عمومی از این رو واجد اهمیت است که بدانیم روابط عمومی به عنوان یک فرایند و نه یک رویداد چه نقش مهم و پررنگی در مناسبات اجتماعی جامعه و سازمان ها ایفا می کند.

وی افزود: در عصری که ما در آن به سر می‌بریم، روابط عمومی به عنوان یک جریان همیشه پویا در عرصه جهانی، ملی و منطقه‌ای می‌تواند نگاه جامعه و به ویژه مسئولان را به خود معطوف کند؛ نگاهی که بعضاً نیازمند توجه است و چشم پوشی از آن قابل اغماض نیست، چرا که به حاشیه بردن روابط عمومی می تواند تبعات ناگواری برای یک سازمان داشته باشد.

شفیعی تصریح کرد: امروزه نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. همه فعالان جامعه در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… جویای روابط عمومی‌هایی هستند که آنان را در طراحی روش‌های معقول و تعیین خط مشی‌های مرتبط با آینده یاری دهند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه روابط عمومی‌ها نسبت به دو دهه گذشته به ویژه در شهرستان‌ها از هویت مستقل و جایگاه شناخته شده تری برخودار شده‌اند، تصریح کرد: تشکیلات حرفه‌ای و سازمان‌های مردم نهاد مانند انجمن‌ها در بازیابی این هویت بی تاثیر نبوده‌اند، ولی روابط عمومی‌ها به لحاظ تشکیلات سازمانی و به دلیل ضعف شناخت حرفه ای مدیران ارشد همچنان با مشکلات قدیمی خود دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد روابط عمومی‌ها در سال‌های اخیر از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده اند، ولی بر پایه مشاهدات و بررسی‌های علمی، این رشد همه جانبه و همه گیر نیست؛ به این معنی که ما با یک دوگانگی در پیشرفت روابط عمومی مواجه ایم که دلایل خاص خود را دارد. در واقع در این دوگانگی روابط عمومی‌ها را به دو شکل توسعه یافته و توسعه نیافته طبقه بندی می کنند که تعداد قابل توجهی از آنها را در طبقه دوم قرار می دهیم.

شفیعی با تاکید بر اینکه روابط عمومی پویا موجب بالندگی سازمان خود می‌شود و سازمان را در چرخه رشد و دستیابی به اهداف کمک می کند، گفت: روابط عمومی ها با آشنایی نسبت به فرهنگ های جمعی می توانند در تعامل با مردم و افزایش مشارکت‌های مردمی برای اعمال سیاست‌ها و برنامه‌های مفید ملی و منطقه‌ای موثر باشند، لذا قدم نخست مطالعه و شناخت باورهای جمعی در پیرامون موضوعات مورد هدف و متناسب سازی سیاست ها با خواست و باورهای جمعی است.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای روابط عمومی در سال های اخیر تاثیر و نقش مهمی در ارتقای کیفیت کار روابط عمومی ها داشته است و از یک سو تعامل بین روابط عمومی‌ها در سطح مناطق را افزایش می دهد و موجبات طرح مسایل و راهکارهای منطقه ای برای برون رفت از مسایل مبتلا به محیط مرتبط اجتماعی را فراهم می کند و از سوی دیگر تبادل تجربیات و آشنایی مدیران بلند پایه محلی با رویکردهای حرفه ای روابط عمومی ها از نتایج دیگر آن خواهد بود.

مدرس دانشکده خبر اهواز تصریح کرد: روابط عمومی حرفه‌ای باید به روز و کارآمد باشد و آموزش کلید توسعه روابط عمومی است. اگر بخواهیم با عملکرد روابط عمومی بر مخاطبان اثرگذار باشیم باید با دانش روابط عمومی، تکنیک های ارتباط با رسانه ها، روابط عمومی الکترونیک، مخاطب شناسی و … آشنا باشیم و آموزش روز آمد می تواند ما را به اهدافمان برسانند.

برچسب‌ها : ,