ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مجلس با پرداخت حداقل معیشت برای شهروندان جویای کار موافقت کرد

شهروندان:
مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار (اعاده شده از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان) موافقت کرد تا حداقل معیشت به افراد جویای کار پرداخت شود.

ایسنا نوبیکاریشت: طرح مذکور پس از بررسی در مجلس، مورد ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته بود و از آنجایی که بار مالی داشت مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر شورای نگهبان موافقت کرد تا دولت و مجلس نسبت به تامین اعتبار تصمیم لازم را اتخاذ کنند.

براساس ماده ۳ طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، بیکار متقاضی کار موضوع این قانون فرد ذکوری است که به سن ۲۵ سالگی رسیده و یا فرد اناثی می‌باشد که سرپرست خانوار، بدسرپرست یا خود سرپرست است یا حرفه و مهارتی دارد که به تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسیده است و در مراکز کاریابی دولتی تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و حداقل به مدت یکسال پیگیر اشتغال خود باشد یا پرداخت حق بیمه یا سابقه اشتغال برای وی الزامی نیست.

براساس آنچه که در فصل دوم طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار ذکر شده بود، مشمولین بیمه بیکاری دایره شمول افزون‌تری را داشت که با حذف مواد ۶ تا ۲۵ این طرح که افزایش مشمولین را درنظر گرفته بود،تنها کسانی که جویای کار هستند در این طرح جایگزین می‌شوند. البته مواد ۶ تا ۲۵ این طرح افرادی را مشمول بیمه بیکاری درنظر می‌گرفت که این افراد در جایی مشغول به کار بوده که به دلایلی اگر بیکار هم می‌شدند می‌توانستند از بیمه بیکاری برخوردار شوند.

این مصوبه مجلس با حذف مواد ۶ تا ۲۵ با ۱۶۸ رای موافق، ۲۸ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

برچسب‌ها : ,