ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مصوبه مجلس منافاتی با مقررات بیمه بیکاری کارگران ندارد

شهروندان:
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه طرح مصوب مجلس منافاتی با مقررات بیمه بیکاری کارگران ندارد،‌ گفت: با توجه به اینکه 2 هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه 93 برای بیمه بیکاری در نظر گرفته شده بود، این طرح به تصویب رسید.

بیکاریفارس نوشت:عباس قائد رحمت درباره تصویب طرح بیمه بیکاری در جلسه امروز مجلس گفت: این طرح با توجه به ایجاد بار مالی برای دولت و مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی توسط شورای نگهبان رد شده و به مجمع تشخیص مصلحت رفته بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مجمع تشخیص اعلام کرده بود که اشکالات این طرح رفع شود که این کار در کمیسیون اجتماعی انجام شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس بخش‌هایی از این طرح که مدنظر بود حذف شد و با توجه به اینکه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۳ برای بیمه بیکاری در نظر گرفته شده بود، این طرح به تصویب رسید.

قائد رحمت با بیان اینکه اعتبار پیش‌بینی شده در قانون بودجه از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اختصاص پیدا می‌کند، افزود: طبق ماده ۳ این طرح، بیکار متقاضی کار، فرد ذکوری است که به سن ۲۵ سالگی رسیده و یا فرد اناثی که سرپرست خانوار، بدسرپرست یا خودسرپرست است و حرفه یا مهارتی دارد که به تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسیده است و در مراکز کاریابی دولتی تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و حداقل به مدت یک سال پیگیر اشتغال خود باشد و پرداخت حق بیمه یا سابقه اشتغال برای وی الزامی نیست.

وی با بیان اینکه این قانون تنها کسانی را شامل می‌شود که جوینده کار هستند، گفت: افرادی که به هر دلیل از کار اخراج شده باشند، مشمول این طرح نیستند، اما مقررات بیمه بیکاری برای آنها به قوت خود باقی است و این طرح تنها شرایط را برای متقاضیان جویای کار فراهم می‌کند.

رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: قانون جدید به هیچ عنوان مقررات بیمه بیکاری کارگران را لغو نمی‌کند و در واقع برای جامعه هدف جدید تعریف شده تا بتواند افرادی که جویای کار هستند، را به لحاظ معیشتی کمک کند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح یکشنبه با ۱۶۸ رای موافق، ۲۸ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع از ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس این طرح را به تصویب رساندند.

برچسب‌ها : , ,