ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
توصیه می‌کنم که در داخل شورا سیاسی‌کاری نکنند شورا کار شهروندان را انجام دهد

۶۶ درصد خانه های روستایی کرمانشاه غیرمقاومند/ پروژه مسکن مهر بیستون متقاضی ندارد

شهروندان:
بیش از 66 درصد از خانه های روستایی در استان کرمانشاه غیرمقاوم هستند و هیچ گونه راهکاری برای مقابله با حوادث طبیعی در این مناطق اندیشیده نشده و طرحهای مسکن روستایی نیز نتوانسته مرهمی بر مشکلات این روستاها باشد.

مهر نوشت: روستائیان بخشی از جمعیت هر استانی محسوب می شوند، جمعیتی که در کنار شهرنشینان، نیازهای متنوع و خاصی دارند.

نیاز به حمایت های عمرانی دولت در بحث امکانات زیرساختی از قبیل راه های مواصلاتی، امکانات آموزشی، امکانات درمانی و پزشکی از این دست نیازهای روستائیان است. در  کنار این موارد، شاید مسئله مسکن و تامین سرپناه را بتواند نیاز مهم و امروزی بیشتر روستائیان دانست، چه روستائیانی که از نظر بعد مسافتی فاصله چندانی با شهر ندارند و چه روستاهایی که به علت صعب العبور بودن از داشتن امکانات اولیه زندگی محروم هستند.

متولی اصلی ایجاد زیرساختهای مسکونی در روستاهای کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، بنیادی که فلسفه وجودی اش، شکوفایی ساختار روستاها چه در بحث زیربنایی و چه در بخش روبنایی است.

استان کرمانشاه هم با دارا بودن بیش از ۲ هزار و ۵۹۴ روستا، نیازهای بسیاری در بحث مسکن روستایی دارد.

طرح مقاوم سازی خانه های روستایی از سال ۸۴ کلید خورد و براساس قانون مصوب آن سالها، بنیاد مسکن ملزم به مقاوم سازی خانه های روستایی شد که آمارها نشان می دهد بعد از اجرایی شدن این طرح بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور بازسازی و مقاوم سازی شده اند.

با این حال، آنچه آمارها نشان می دهد، سهم کرمانشاه از این طرح مقاوم سازی بیش از ۴هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی بوده است که تا امروز بیش از ۲ هزار روستایی به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن معرفی شده اند که از این میزان هزار و ۴۰۰ نفر موفق به عقد قرارداد با بانکها برای دریافت این تسهیلات با سود اندک بانکی شده اند. البته نباید اجرای این قانون را تنها به روستاهای استان معطوف کرد.

براساس برنامه ریزی های مسئولان حوزه مسکن و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این طرح در روستاهایی که جمعتی کمتر از ۲۵ هزار نفر دارند نیز قابل اجرا خواهد بود که این موضوع می تواند تا حد بسیار مهمی به زیباسازی چهره شهرهای کوچک و حتی روستاهای استان کرمانشاه کمک کند.

مشکل مهم اینجاست که در برخی از روستاها که از نظر مسافتی فاصله بیشتری نسبت به دیگر روستا با مراکز اصلی و شهر دارند، بافت خانه های روستایی بسیار قدیمی و فرسوده است و در صورت بروز هرگونه بلایای طبیعی از قبیل زلزله، رانش زمین و سیل، باید منتظر تلفات و خسارات جانی و مالی بسیاری در این روستاها باشیم.

۶۶ درصد از خانه های روستایی در کرمانشاه غیرمقاومند

شمس الله خدادادی، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه بیش از ۶۶ درصد از خانه های روستایی در استان کرمانشاه غیر مقاوم هستند و هیچ گونه تضمینی برای مقابله با حوادث طبیعی ندارند.

این مقام مسئول می گوید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمانشاه بر اساس وظیفه ذاتی خود، تاکنون بیش از ۳۳ درصد از خانه های روستایی در این استان را مقاوم سازی کرده است که با این وجود تا رسیدن به رقم واقعی و میانگین کشوری فاصله بسیاری داریم.

خدادادی تاکید کرد: آمارهایی که کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه به تازگی ارائه داده اند نشان می دهد که ۴۶ درصد از ۱۳۳ هزار واحد مسکونی روستایی در کرمانشاه و شهرستانهای تابعه استان مقاوم سازی شده اند که این نوید کننده روزهای روشن برای این بنیاد در امر خدمات رسانی به مردمان روستاهای محروم است.

عدم استقبال روستائیان از طرح مقام سازی خانه های روستایی

با توجه به اینکه مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه تمام تلاش خود را برای مقاوم سازی خانه های روستایی انجام می دهند، متاسفانه آنطور که باید و شاید هنوز فرهنگ مقاوم سازی منازل روستایی در بین روستائیان جا نیفتاده است که همین مسئله باعث کند شدن روند مقاوم سازی منازل روستایی دراین استان شده است.

خدادادی در این باره می گوید: مشکل اصلی ما در بحث مقاوم سازی خانه های روستایی، عدم استقبال روستائیان از این طرح مهم و ضروری است. بسیاری از روستائیان برای فرار از دریافت تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستایی از قبول این طرح خودداری می کنند.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه نیاز به فرهنگ سازی در امر توسعه مقاوم سازی در روستاهای استان کرمانشاه را مهم ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از روستائیان به ویژه افراد مسن اطلاع کافی از این طرح دولت که انصافا امتیاز بسیار خوب و ویژه ای برای روستائیان است، اطلاع ندارند و همین بی اطلاعی آنان باعث جواب منفی آنها به کارشناسان این اداره شده است.

اگر حساب سرانگشتی از تسهیلات اعطایی در بحث مقاوم سازی خانه های روستایی داشته باشیم، بی شک متوجه خواهیم شد که هم اقساط ماهانه این وامها بسیار ناچیز است و این تسهیلات به صورت قرض الحسنه به روستائیانی که قصد مقاوم سازی خانه های خود را دارند، پرداخت می شود.

در مقابل برخی از روستائیان بخش سرفیروزآباد در این باره به خبرنگار مهر می گویند: مگر درآمد سالیانه ما چقدر است که بیائیم و وام هم از دولت بگیریم، ما که قادر نیستیم به صورت ماهانه این اقساط را پرداخت کنیم، پس بهتر همان که در خانه های کاهگلی خود زندگیمان را بکنیم.

۱۲۵ میلیون ریال تسهیلات برای مقام سازی خانه های روستایی

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه در این باره می گوید: تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستایی در حدود ۱۲۵ میلیون ریال است که به نظر خود بنده این مبلغ برای ساخت یک واحد مسکونی در روستا کفایت نمی کند، لذا دولت باید نسبت به افزایش این تسهیلات در اولین فرصت اقدام کند.
علی محمد اسدی، از اهالی روستای “بوژان” عثمانوند در این باره به خبرنگار مهر گفت: هیچ کسی دوست ندارد در خانه کاهگلی شب را به روز برساند، ولی ترس ما روستائیان از میزان وام پرداختی دولت است، به نظر شما با ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می توان خانه ای روستایی حتی با کمترین امکانات ساخت؟!

اسدی تاکید کرد: از طرفی قدرت مالی مردم این منطقه در اثر خشکسالی های اخیر بسیار کاهش یافته است و هم کنون هم شما می بینید که بسیاری از منازل مسکونی در این روستا خالی از سکنه شده اند، اگر دولت می خواهد که روستائیان دوباره به روستاهایشان برگردند، باید امکانات و تسهیلات بیشتر با اقساط بلند مدت و سود کم اعطا کند که در این صورت می توان به بازگشت دوباره روستاییان از شهر به روستاهایشان امیدوار باشیم.

این ساکن روستای بوژان می گوید: اگر دولت بیشتر از اینها به مردم روستاها توجه کند، بی شک بعد از مدت زمان کوتاهی می توانیم شاهد کاهش بیکاری در سطح شهر کرمانشاه و کاسته شدن از حاشیه نشینی و مشاغل کاذب در کرمانشاه باشیم.

اما فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تنها به روستاها ختم نمی شود، طبق قانون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ارائه خدمات به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز جزو تعهدات آنهاست.

تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر

خدادادی، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار مهر، گفت: تعهد این بنیاد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در بخش مسکن مهر و ساخت مسکن با شرایط منطبق با این اداره از سالهای گذشته آغاز شده است.

این مقام مسئول عنوان داشت: در حال حاضر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متعهد به ساخت بیش از ۷ هزار و ۷۸۶ واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در این استان شده است که در حال حال پیشرفت این پروژه ها معقول می باشد.

خدادادی آغاز این طرح را از آغاز دولت دهم عنوان کرد و گفت: در همان سال ۸۸ طبق جلساتی که با مسئولان بخش مسکن استان و نیز استاندار وقت داشتیم، مقرر شد که ظرف ۴ چهار سال یعنی تا سال ۹۲ این تعداد واحد تحویل متقاضیان در این شهرها شود، اما با این وجود ۶ هزار و ۷۱۹ واحد از این مسکن ها به مرحله عقد قرارداد با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسیده اند و ۳ هزار و ۷۵۱ یک واحد دیگر از آنها در مرحله پایان کار فیزیکی هستند.

وی علت طولانی شدن ساخت این واحدها را برخی از مشکلات عنوان کرد و گفت: مشکلات مالی و اعتباری از یک سو و نیز برخی از ناملایمات جوی روند کار را مقداری به کندی کشاند که این باعث شد ما نتوانیم تمامی ۷ هزار و ۷۸۶ واحد مسکن مهر در این شهرها را تا پایان سال ۹۲ تحویل متقاضیان دهیم.

پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصدی ساخت مسکن مهر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان کرمانشاه اظهار داشت: البته با وجود مشکلاتی که بیان شد، بازهم میزان پیشرفت مسکن مهر در این شهرها قابل قبول است و طبق آخرین برآورد، میانگین پیشرفت این ۷ هزار و ۷۸۶ واحد مسکن مهر بیشتر از ۷۸ درصد است.

البته این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علت این تاخیر یکساله در تحویل واحدهای مسکن مهر در شهرهای مذکور را تاخیر برخی از متقاضیان در پرداخت سهم آورده خود عنوان کرد.

خدادادی گفت: این حقیقت را باید قبول داشته باشیم که واحدهای مسکن مهر برای پیشرفت فیزیکی به بودجه مالی نیازمند هستند که بخشی از این بودجه هم از سهم آورده متقاضیان تامین می شود و همین بدقولی برخی از متقاضیان در پاره ای از اوقات ما را با مشکل روبرو کرده است.

پروژه مسکن مهر بیستون هیچ متقاضی ندارد

وی با اذعان به اینکه نمی توان زمان دقیقی را برای تحویل واحدهای مسکن مهر در این گونه شهرها به صورت دقیق اعلام کرد، افزود: یکی از مشکلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه، پروژه ۲۵۶ واحدی مسکن مهر بیستون است که هیچگونه متقاضی ندارد و هنوز هم سایت آن برای ثبت نام متقاضیان باز می باشد، ولی تاکنون کمتر کسی برای سهیم شدن در این پروژه به طور جدی اقدام کرده است.

آماده شدن طرح هادی در ۱۳۶۲ روستای استان کرمانشاه

یکی از برنامه های مهم و همیشگی که به صورت مستمر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه انجام می شود، طرح هادی در روستاهاست.

جعفر نصوری، معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر برای بیش از ۷۸ درصد از کل روستاهای استان کرمانشاه طرح هادی تعریف شده است.

نصوری تعداد این روستاها را بیش از ۱۳۶۲ روستا عنوان داشت و گفت: هدف ما از اجرای این طرح ها، استاندادسازی در روستاهای استان است، زیرا برخی از روستاهای استان از داشتن برخی از امکانات اولیه محروم بوده اند که همین باعث خروج روستائیان از روستا و هجوم آنان به حاشیه شهرها شده است.

استفاده ۴۲ روستای از طرح هادی

وی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار و ۵۵۵ روستا در استان کرمانشاه داریم، عنوان داشت: در سال گذشته از این تعداد روستا، ۴۲ عدد از آنها از طرح هادی روستایی بهره مند شده اند.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه اضافه کرد: براساس آخرین برآورد ما، در بیش از ۳۱ درصد از روستاهای استان کرمانشاه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح هادی به اجرا درآمده است که این میزان بازهم نسبت به میانگین کشوری در حدود ۴ درصد کمتر است.

نصوری با اشاره به اینکه در اجرای طرح هادی برخی از استانداردها باید رعایت شود، گفت: در استان کرمانشاه ۴ روستای داریم که از نظر بافت روستایی دارای ارزش خاصی می باشند. این روستا شامل روستای “هجیج”، ” شمشیر” و ” زردویی” در شهرستان پاوه و نیز روستای “کندوله” در شهرستان صحنه می باشد.

کار مطالعاتی اجرای طرح هادی در ۱۳۰ روستای استان کرمانشاه

وی با اشاره به اینکه در سالجاری کار مطالعاتی اجرای طرح هادی در ۱۳۰ روستای استان کرمانشاه آغاز شده است، اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه امسال برای پیشبرد بهتر کارها چند اولویت را در اجرای طرح هادی در روستاهای استان را لحاظ کرده است.

نصوری به این اولویت ها اشاره داشت و گفت: اولویت ما برای اجرای طرح هادی در یک روستا میزان مشارکت و تعامل مردم و واهالی آن روستاست.

وی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۲۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح هادی در استان کرمانشاه تعریف شده بود که تنها ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن به این بنیاد اختصاص یافت.

با این حال به نظر می رسد که دولت تنها نمی تواند با بسنده کردن به اجرای طرح هایی همانند طرح هادی در روستا از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کند. دولتمردان باید در مرحله اولین نیازها و تفاوت های نسل جدید روستا با نسل گذشته را واکاوی کنند و سپس این دو عامل مهم را با اجرای کاری تخصصی به مرحله اجرا درآوردند.

برچسب‌ها : ,