ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نتیجه افزایش بی‌اعتمادی در دولت احمدی‌نژاد اسطوره شدن جومونگ برای شهروندان است

شهروندان:
یک ناشر با اشاره به کتاب نخواندن مردم گفت: وقتی مردم اسطوره‌هایی مثل آرش را نمی‌شناسند جومونگ برای آن‌ها به اسطوره تبدیل می‌شود.

نمایشگاه کتابایسنا نوشت: صالح رامسری، مدیر انتشارات معین، علت پایین‌ آمدن تیراژ کتاب‌ها را بی‌اعتمادی مردم به کتاب‌ها، گران شدن هزینه تولید و نبود فرهنگ مطالعه در بین ایرانیان عنوان کرد و گفت: از نیمه دوم دولت نهم یعنی اولین دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، وزارت ارشاد روندی را در ممیزی آثار در پیش گرفت که ادامه آن باعث به‌وجود آمدن حس بی‌اعتمادی مردم نسبت به آثار منتشرشده شد و همین موضوع باعث شده است که مردم کتاب نخرند.

او اظهار کرد: مثلا ما در همین انتشارات معین کتاب‌های احمد محمود را منتشر می‌کردیم، اما با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد دیگر به ما اجازه چاپ این کتاب‌ها را ندادند. در همین نمایشگاه امسال وقتی کودکان برای خرید کتاب «قصه‌های مجید» به ما مراجعه می‌کردند می‌گفتند که چاپ قدیمی آن را به ما بدهید و وقتی از آن‌ها سوال می‌کردیم که چرا چاپ قدیمی کتاب‌ها را می‌خواهید می‌گفتند چون آن‌ها سانسور نشده است.

این ناشر در ادامه به گرانی قیمت تمام‌شده کتاب در چند سال اخیر و نقش آن در پایین آمدن استقبال مخاطبان از کتاب و در نهایت پایین آمدن تیراژ آن‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه در دولت آقای احمدی‌نژاد به دلیل تحریم برای کشور مشکلاتی به وجود آمد که این مشکلات در حوزه کاغذ مدیریت نشد و این موضوع به خارج شدن کتاب از سبد کالای خانواده‌ها انجامید.

رامسری همچنین درباره نبود فرهنگ مطالعه در خانواده‌های ایرانی گفت: مردم ما عادت به مطالعه ندارند و آموزش و پرورش و معلمان از کودکی خواندن کتاب و ادبیات را به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهند، به همین خاطر است که در جوانی و بزرگسالی نیز مطالعه نمی‌کنند و وقتی مطالعه نمی‌کنند، نمی‌توانند فکر کنند و درباره موضوعات مختلف تحلیل داشته باشند.

او اضافه کرد: در آینده ممکن است هر بلایی سر این مردم بیاید، چون آن‌ها حرف‌های هر جای دنیا را به راحتی باور می‌کنند و در نتیجه غریبه‌ها و ماهواره‌ها به راحتی هر جور که بخواهند می‌توانند آن‌ها را بازی دهند، چون آن‌ها از تاریخ و فرهنگ خود بی‌اطلاع هستند و چیزی از آن نمی‌دانند.