ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

زندگی مشقت بار شهروندان در مسکن مهر خودساز سمنان

شهروندان:
چندی پیش جمعی از شهروندان سمنانی که خود را ساکنان شهرک مسکن مهر خودساز سمنان معرفی می‌کردند با حضور در دفتر ایسنای سمنان، خواستار انعکاس مشکلات خود شدند.

مسکن‌مهرایسنا نوشت: این شهروندان سمنانی با اظهار گلایه از عدم انعکاس مشکلات‌شان از طریق رسانه‌های مسوول و بی‌توجهی به حقوق آنها، خواستار رفع مشکلات پیش آمده در این باره شدند.

گوش شنوایی نیست!

یک شهروند ساکن سایت مهر خودساز سمنان، با بیان این‌که بارها مشکلات‌مان را به انحاء مختلف به گوش مسوولان رسانده‌ایم، گفت: متاسفانه گوش شنوایی نیست و کسی نیست به مشکلات این سایت ۱۰۰۰خانواری رسیدگی کند.

محسن حبیبی افزود: با وجود این‌که ۲ سال از سکونت اهالی شهرک در این واحدها می‌گذرد اما هم‌چنان در محیطی نامناسب و نا امن زندگی می‌کنیم. اینجا محل تردد انواع حیوانات غیراهلی است و تردد برای خانواده‌های ما به ویژه در شب بسیار سخت است.

وی با بیان این‌که به کرات با صداوسیمای مرکز سمنان تماس گرفته‌ایم که مشکلات ما را منعکس کند یا از طریق سامانه ۳۰۰۰۲۳۱۰ پیامک داده‌ایم، اظهارکرد: با این وجود هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته و از این رو جمعی از ما به ایسنا آمده‌ایم تا از طریق این رسانه مشکلات‌مان به گوش مسوولان برسد.

هم‌چنین محسن صفا مالک یکی از واحدهای مهر خودساز سمنان به خبرنگار ایسنا گفت: تابستان ۸۹ و در جریان طرح مسکن مهر، زمین‌هایی که هر قواره آن به سه خانوار متقاضی اختصاص داده شده بود را به ما تحویل دادند و همزمان با واگذاری این زمین‌ها در گام نخست هر خانوار ۵۰۰ هزار تومان و از هر قواره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت آماده سازی از ما گرفتند.

وی در حالی که یکی از قراردادهای منعقد شده را با خود آورده بود، افزود: در تبصره دوم این قرارداد که سال ۸۹ به امضا رسیده آمده است که عملیات آماده سازی توسط شهرداری سمنان در حال انجام است و این در حالی است که در آن زمان هیچ‌گونه اقدامی نه تنها انجام نشده که امروز نیز با وجود گذشت حدود ۴ سال همچنان تکمیل نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در زمان تحویل وام ۲۰ میلیون تومانی نیز از هر واحد یک میلیون تومان و از هر قواره ۳ میلیون تومان بابت “آماده سازی” از ما گرفته و در حساب بانک مسکن گذاشتند، اما متاسفانه با وجود تصریح در قرارداد رسمی ما با مسکن و شهرسازی و پرداخت هزینه آماده سازی و آسفالت معابر شهرک و خیابان‌های منتهی به آن، هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

با وجود دریافت پیشاپیش هزینه‌ها هیچ‌کدام از زیرساخت‌ها آماده نبود

وی با بیان این‌که در زمان ساخت نیز هیچ‌کدام از زیرساخت‌ها آماده نبود و با وجود دریافت پیشاپیش هزینه‌ها در حین ساخت از طریق خرید آب تانکر، واحدها را ساختیم و برخلاف وعده داده شده خیابان‌ها مشخص نبوده و جدول‌کشی نیز صورت نگرفت و در آن مقطع آب، برق و دیگر نیازهای اولیه که هزینه آن را پرداخت کرده بودیم، هم نداشتیم.

صفا با بیان این‌که پول دریافتی از ما برای آماده سازی به آن دو مرحله ختم نشد، اضافه کرد: در مرحله سوم از هر واحد مبلغ ده میلیون ریال چک و از هر بلوک سه واحدی ۳۰ میلیون ریال بابت آماده سازی و آسفالت از ما دریافت و به حساب شهرداری واریز شد به عبارتی برای آسفالت و آماده سازی معابر تا کنون از هر خانوار ۲۵ میلیون ریال و از هر بلوک سه واحدی ۷۵ میلیون ریال وجه دریافت کرده‌اند اما حدود چهار سال همین پول دریافتی از ساکنین محل نیز هزینه نشده البته در سال گذشته عملیات تسطیح صورت گرفت ولی در اثر گذشت زمان و رفت و آمد و تردد خودروها در حال آسیب دیدن است و تعلل در آسفالت آن هزینه‌های دیگری به دستگاه‌های مسوول تحمیل می کند.

۲ سال است که در میان خاک و غبار زندگی می کنیم

وی با بیان اینکه بیش از ۲ سال است که در خاک زندگی می‌کنیم، اظهارکرد: البته زیرساخت‌های دیگر نظیر آب و برق و گاز انجام شده اما شهرداری به تعهد خود در قبال آماده سازی و آسفالت عمل نمی‌کند در حالی که در قرارداد ما آمده است این مهم در حال انجام است و پیش از شروع ساخت و ساز به پایان می رسد.

محمدرضا سراج دیگر شهروند ساکن این شهرک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره درخواست مکرر از مسوولان ذیربط گفت: در اواخر دولت گذشته استاندار پیشین استان در محل حضور یافت و همان جا دستور داد که کار انجام شود و سریعاً شهرداری خودروها و دستگاه‌های خود را در محل حاضر کرد اما متاسفانه یک ساعت بعد از رفتن استاندار همه خودروها و دستگاه‌ها از محل رفت و با وجود گذشت یک سال و اندی هنوز برنگشته‌اند.

این شهروند سمنانی در پاسخ به این پرسش ایسنا که پاسخ مسوولان به شما در مراجعه به شهرداری چه بوده است، افزود: آخرین وعده شهرداری این بوده که گفته‌اند ۱۵ اردیبهشت ماه آسفالت معابر شروع می‌شود اما این وعده هم عملی نشده تاکنون.

می‌گوید مشکل نبود قیر است

محمدرضا صفا دیگر شهروند ساکن این شهرک که به نمایندگی از اهالی با مسوولان شهرداری گفت‌وگو کرده گفت: شهرداری می‌گوید قیری وجود ندارد و ظاهراً به علت افزایش احتمالی قیمت قیر فروشندگان از فروش خودداری می کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری به ما گفتند اگر می توانید قیر تهیه کنید ما می آیم کار آسفالت را شروع می‌کنیم. آنها می گویند مشکل اعتباری وجود ندارد چرا که پول دریافتی از ما ساکنان شهرک در بانک مسکن است، تنها مشکل نبود قیر است.

این شهروند با بیان اینکه علاوه بر ۷۵ میلون ریالی که بابت آسفالت از هر قواره زمین واگذار شده از ما گرفته‌اند، در زمان اخذ جواز نیز ۶۰ میلیون ریال دیگر می‌گیرند، اظهارکرد: این پول نیز قانوناً باید صرف همین کارهای زیرساختی و خدماتی و فضای سبز و خدمات آموزشی و… شود اما متاسفانه تاکنون کاری انجام نشده است.

عدم جمع آوری روزانه زباله‌ها

یکی دیگر از ساکنان شهرک مهر خودساز سمنان، با برشمردن مشکلات ناشی از عدم آسفالت معابر شهرک مهر خودساز، به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر از نظر بهداشتی مردم محل مشکل دارند به طور مثال به واحد پسماند شهرداری مراجعه کردیم می‌گویند تا زمانی که آسفالت انجام نشود نمی‌توانیم خودروهای جمع آوری زباله را برای جمع آوری زباله‌ها بفرستیم. البته چند سطل زباله در شهرک گذاشتند و بیشتر مواقع لبالب از زباله می‌شود و چون هر چند روز یک باز تخلیه می‌شوند مشکلات متعددی بوجود آورده و سلامت ساکنان را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰۰ خانوار در این شهرک ساکن اند اما زباله‌ها را هر شب جمع آوری نمی کنند.

همچنین امید فائض دیگر شهروند ساکن این شهرک به دیگر مشکلات ناشی از عدم آسفالت معابر اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر تاکسی و حتی اتوبوس شهری به این شهرک نمی‌آید در حالی که به شهرک مسکن مهر صنعتی ساز می روند.

وی با بیان اینکه اکثر ساکنان این شهرک از قشر کارمند هستند، افزود: متاسفانه سرویس بچه‌های دانش آموز هم به شهرک نمی آید و از این رو رفت و آمد بچه‌ها دردسر بزرگی برای مردم محل شده از طرفی به خاطر همین زباله ها و متروکه بودن بخش از شهرک سگ‌های ولگرد در این محل جمع می‌شوند و لذا مردم و خصوصاً زنان و کودکان امنیت ندارند.

وی به برخی هزینه‌های تحمیلی به ساکنان این شهرک اشاره کرد و افزود: به طور مثال تاکسی اگر در سطح شهر ۲۰۰۰ یا ۲۵۰۰ تومان می‌گیرد در شهرک ما ۳٫۵ تا ۴۰۰۰ تومان می‌گیرد و این مشکل در سرویس بچه‌های دانش آموز نیز وجود دارد. البته نداشتن پلاک و نبود نشانی درست و حسابی برای دریافت نامه‌های پستی و قبوض درد دیگری است که خود ماجرای جداگانه‌ای است.

همچنین محسن مونسان یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر سمنان، با بیان اینکه در این بخش از سایت مسکن مهر هیچگونه امکانات و تسهیلاتی ایجاد نشده، اظهار کرد: مشکلات ساکنین این سایت بسیار زیاد است مثلاً برای رسیدن به نزدیک ترین مغازه ۲۰ دقیقه فاصله زمانی وجود دارد یا امسال این همه در روز درختکاری تبلیغ شد و قرار بود به ازای هر ایرانی یک درخت کاشته شود و منابع طبیعی استان اعلام کرد بیش از جمعیت استان درخت کاشته شده اما در این مجموعه حدوداً ۱۰۰۰ خانواری نه تنها در سال گذشته که امسال نیز یک درخت هم کاشته نشده است و این در حالی است که مبلغی بابت فضای سبز نیز از ماه‌ها دریافت کردند.

مسولان اداره پست می‌گویند در محدوده پست نیست!

وی اضافه کرد: نامشخص بودن خیابان‌ها و آدرس پستی مشکل دیگری است که باعث دردسر برای اهالی شده و با وجود اینکه اداره پست از هر کدام از ما ۱۶۰هزار ریال بابت کدپستی گرفته اما مشکل همچنان پابرجاست. پست می‌گویند فعلاً در محدوده پست نیست و تا وقتی همه مردم منطقه هزینه کدپستی‌ها را ندهند نمی‌توانیم با یک پیمانکار قرار داد ببندیم. ضمن اینکه نامشخص بودن معابر و نداشتن پلاک و مشکلاتی از این دست هم باعث شده نامه‌ها و خصوصاً قبض تلفن به کرات بدست ما نرسد و برای همین به علت عدم پرداخت به موقع بارها توسط مخابرات تلفن ها قطع می‌شوند.

وی همچنین گفت: امکاناتی نظیر مسجد و مدرسه هم که وجود دارد و این مسجد که ستون‌های آن آماده شده با پول مردم و هیئت امنا به این مرحله رسیده و همین طوری مانده است.

آسفالت معابر درصورت تکمیل ساخت و سازها انجام می شود

شهردار سمنان گفت: آسفالت معابر شهری در مناطقی که هنوز ساخت و ساز در حال انجام است به مرور انجام می شود.

دکتر کاظم شربتدار تصریح کرد: در مسکن مهر سمنان آسفالت موقت و تسطیح انجام شده اما از آنجا که آسفالت‌ها از بین می رود، آسفالت نهایی را بعد از اتمام ساخت و سازها انجام می دهیم.

وی ادامه داد: در بخشی از سایت مسکن مهر عملیات آماده سازی و آسفالت انجام شد اما به همین دلیل کم کم آسفالت ها آسیب دید.

شربتدار، تصریح کرد: چنانچه ساخت و سازها تمام شود، عملیات آسفالت معابر نیز انجام می شود.

جمع آوری روزانه زباله‌ها در همه نقاط شهر

شهردار سمنان، همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون عدم جمع آوری روزانه زباله‌های شهرک مهر خودساز سمنان، یادآور شد: جمع آوری زباله‌ها در همه نقاط شهر به صورت روزانه جمع آوری می‌شود و این که به صورت هفتگی یا هر چند روز یکبار زباله‌ها جمع آوری می‌شود بعید به نظر می رسد صحت داشته باشد با این حال این مهم از مسوولین شهرداری منطقه دو سمنان پیگیری می‌شود.

معاون امور پستی اداره کل پست استان: شهروندانی که دارای کدپستی هستند مرسولات پستی خود را دریافت می کنند

همچنین هاشم رجبی معاون امور پستی اداره کل پست استان گفت: ماموران پست استان تمام تلاش خود را برای توزیع سریع و به هنگام نامه‌ها و قبوض تلفن انجام می دهند.

هاشم رجبی با بیان اینکه نامگذاری معابر به عهده شهرداری است، افزود: نامه‌ها و قبوضی نظیر قبض تلفن شهروندان از طریق کدپستی به شهروندان داده می شود و همه آنهایی که دارای کدپستی هستند مرسولات خود را به موقع دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه عدم نامگذاری معابر و روشن نبودن نشانی‌ها مشکلاتی برای همکاران ما ایجاد می‌کند، تصریح کرد: با این همه تمامی مرسولات و قبوضی که به پست می‌رسد با نهایت وسواس پیگیری و آنها که دارای کدپستی تحویل و آن دسته از شهروندان که فاقد کدپستی هستند مرسولاتشان با تلاش همکاران توزیع می شود.

با وجود عدم نامگذاری و نامشخص بودن معابر همه مرسولات مسکن مهر توزیع می شود

همچنین رحیمی نسب مسوول کدگذاری اداره کل پست استان نیز که مسوول توزیع مرسولات پست استان است در پاسخ به این پرسش ایسنا که ساکنان شهرک مهر خودساز سمنان از عدم دریافت قبوض و قطعی تلفن‌های خود گلایه دارند، علت چیست، اظهار کرد: متاسفانه مشکل عدم نامگذاری و مشخص بودن معابر در بخشی از سایت مسکن مهر وجود دارد و البته این معضل نیز طبیعی است چرا که در هر بخش از شهر که ساخت و ساز وجود دارد و در حال گسترش است، بوجود آوردن امکانات زمان بر است.

مسوول کدگذاری اداره کل پست استان ادامه داد: با وجود این مشکلات همکاران ما به صورت حضوری در محل حاضر می شوند و نامه ها و قبوض تلفن را توزیع می کنند.

وی گفت: همه مرسولات پستی در زمان مناسب توزیع می شوند مگر این که نامه ای فاقد نشانی دقیق باشد که در این موارد نیز همکاران تلاش می کنند حتی الامکان مرسولات را به دست شهروندان برسانند.

رحیمی نسب در پایان یادآور شد: چنانچه موردی هم وجود داشته باشد این آمادگی وجود دارد که مشکل شهروندان به صورت حضوری مرتفع شود.

معاون عمرانی شهرداری منطقه ۲سمنان: شهرداری حدود دو میلیارد تومان از مسکن و شهرسازی بابت آماده سازی معابر طلب دارد

همچنین مهندس حصیرباف معاون عمرانی شهرداری منطقه ۲ سمنان نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنای سمنان گفت: در حال حاضر شهرداری سمنان رقمی حدود یکی دو میلیارد تومان از مسکن و شهرسازی بابت آماده سازی و آسفالت معابر طلب دارد.

وی با بیان اینکه آنچه در قراردادها تحت عنوان آماده سازی آمده شامل جدول گذاری معابر و آسفالت می شود، افزود: براساس توافقی که فیمابین مسکن و شهرسازی و شهرداری سمنان انجام گرفته می‌بایست مسکن و شهرسازی اعتبارات لازم را در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری به آسفالت معابر اقدام کند اما تاکنون این مهم صورت نگرفته و پول دریافتی از مردم نیز در حساب دیگر سازمان‌ها است با این همه شهرداری سمنان پیگیر رفع مشکلات شهروندان است.

پول دریافتی از مردم به حساب شهرداری واریز نشده

حصیرباف به مشکل قیر اشاره کرد و اظهارداشت: قیمت قیر در بازار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار در هر تن افزایش یافته و از طرفی آسفالت معابر نیاز به حجم بالایی آسفالت است.

معاون شهرداری منطقه ۲ سمنان، با تایید اینکه گرد و خاک ساکنان محل را اذیت می کند، تصریح کرد: در صورت واریز پول به حساب شهرداری عملیات آسفالت معابر انجام می شود. البته بخش زیادی از معابر مسکن مهر آسفالت و جدول گذاری شده و پیگیر بقیه معابر نیز هستیم.

قول مساعد شهرداری برای آسفالت معابر مسکن مهر

حصیرباف با بیان اینکه خیابان بندی معابر مسکن مهر به عهده مسکن و شهرسازی بوده، افزود: با این همه در حال حاضر نامه نگاری‌های لازم انجام گرفته و به جد پیگیر رفع مشکلات شهروندان سمنانی هستیم.

وی در پایان قول مساعد داد که پیگیر رفع مشکلات ساکنان سایت مسکن مهر و خصوصاً آسفالت معابر این منطقه نوساز شهر سمنان باشد.

همچنین پرهام جانفشان عراقی معاون عمرانی استاندار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: از طریق شهرداری پیگیر رفع مشکلات این شهروندان خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار سمنان یادآور شد: براساس توافقات انجام شده ۵۰ درصد از هزینه‌های آماده سازی به عهده ساکنان مسکن مهر خودساز است.

برچسب‌ها :