ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

طرح تحول نظام سلامت باید دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را به بنگاه اقتصادی تبدیل کند

شهروندان:
وزیر بهداشت احترام به مردم را ویترین کار طرح تحول سلامت دانست و گفت: دانشگاهها و بیمارستان ها باید به صورت مجزا مانند بنگاه اقتصادی عمل کنند و ما باید با جراحی اصولی وزارت بهداشت به سمت تخصصی شدن مدیریت بیمارستان ها پیش برویم.

فارسسیدحسن قاضی‌زاده هاشمی نوشت: حسن هاشمی در جلسه بررسی طرح تحول نظام سلامت، این طرح را طرحی عظیم و دارای مسیری طولانی برای کسب موفقیت و اهداف آن دانست و گفت: این طرح از بسته های مختلف ارائه خدمات تشکیل شده که البته اهداف آن منحصر به اجرای صرف این بسته ها نیست بلکه ساماندهی وضعیت بیمه، احترام به بیمار و تربیت و آموزش نیروهای شاغل در بیمارستانهای وزارت بهداشت از دیگر مواردی است که درصدد دستیابی به آنها در طی اجرای برنامه هستیم.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه یک علم به شمار می آید، خاطرنشان کرد: این موضوع در طرح نظام سلامت از مهمترین رکن هاست.

وی توجه به مردم در زمان بیماری را یکی دیگر از مهمترین مباحث درمانی در بسته هتلینگ بیمارستان های وابسته به این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: جلب رضایت مردم و برداشتن بار سنگین از دوش آنها در وقت بیماری باید مورد توجه تمام افراد در این طرح قرار بگیرد.

هاشمی در ادامه به بررسی روند اجرای برنامه ارتقاء هتلینگ در بیمارستان ها پرداخت و گفت: وضعیت سرویس بهداشتی، چگونگی برخورد کارکنان و مدیر بیمارستان، کاهش هزینه های پرداختی از سوی بیمار، ترویج زایمان طبیعی و امداد هوایی مواردی هستند که در ۷ بسته برنامه تحول نظام سلامت  به آنها توجه شده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بیمار در هنگام بستری در بیمارستان به تخت، سرویس بهداشتی، اتاق ها، فضای انتظار و لباس کارکنان توجه می کند، تصریح کرد: برای افزایش میزان رضایتمندی بیماران و همراهان او از مجموعه نظام سلامت، باید مشکلات و نواقص موجود در این زمینه ها رفع شود.

وزیر بهداشت خطاب به ارزیابان در استان های مختلف کشور تاکید کرد: برای کسب بهترین نتیجه از پیاده سازی طرح، شما را باید به عنوان افرادی نافذ و مدیر بشناسند.

وی اجرای طرح تحول نظام سلامت به شکل مطلوب و همچنین احترام به مردم را ویترین کار این مجموعه بیان کرد و افزود: در این میان عده ای هستند که به عنوان مخالف و موافق طرح اظهار عقیده می کنند. ما ادعا نمی کنیم بی خطا هستیم، به طور حتم در مسیر اجرای طرح با یکسری مشکلات و کاستی هایی روبه رو هستیم. این طرح به صورت پایدار اجرا خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: این طرح درصدد رویایی بخش دولتی با بیمارستانهای دولتی است این درحالی است که نه تنها این موضوع تهدیدی برای بیمارستانهای خصوصی نیست بلکه فرصتی است تا این بخش به تقویت و تجهیز بیشتر بخش های خود در بیمارستان ها بپردازد زیرا در فضای رقابتی می توان به پویایی و پیشرفت دست یافت.

وی در ادامه مستقل شدن دانشگاهها و بیمارستان ها را نیز از دیگر چشم اندازهای اجرای این طرح برشمرد و گفت: هر یک از این دو بخش باید به صورت مجزا همچون بنگاه اقتصادی عمل کنند. ما باید با جراحی اصولی وزارت بهداشت به سمت تخصصی شدن مدیریت بیمارستان ها هم پیش برویم. ایجاد رقابت میان دانشگاه ها و بیمارستان ها نیز باید در رند اجرای طرح مدنظر قرار بگیرد.

هاشمی همچنین نظام سلامت را نظامی بیمار آن هم از نوع صعب العلاج دانست و گفت: انجام درمان در چنین وضعی به راحتی امکانپذیر نیست. از این رو برای رسیدن به مقصود راهی طولانی در پیش داریم.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این جلسه اجرای طرح تحول نظام سلامت را حاصل ماه مطالعه و کار کارشناسی عنوان کرد و گفت: چند بسته از این طرح اجرا شده و به زودی دو برنامه دیگر هم عملیاتی خواهد شد.

همچنین محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت، با بیان اینکه نوسازی ناوگان هتلینگ بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت نیز یکی از برنامه های موردنظر است، اظهار کرد: به گفته فعالان این عرصه تاکنون این طرح با چنین ابعاد گسترده ای اجرا نشده و به عنوان تجربه بزرگ بین المللی شناخته می شود.

وی ضرورت اجرای چنین طرحی با وجود ۸۰ هزار تخت بیمارستانی در بیش از ۵۵۰ مرکز در کشور را بسیار محسوس خواند و افزود: با توجه به فناوری های دنیای کنونی انتظار مردم در مورد ارتقای سطح کیفی خدمات در بیمارستان طبیعی است.

دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت واکاوی محورها پیرامون هتلینگ بیمارستان ها و چینش آن در قالب دو فاز را از جمله اقدام هایی دانست که در دو بازه زمانی اجرا خواهد شد. همچنین این محورها بر روی پورتال طرح تحول نظام سلامت قرار داده شد تا روند فعالیت ها تسریع یابد.

آقاجانی در ادامه خطاب به ارزیابان بر لزوم داشتن نگاهی یکسان و عادلانه به بیمارستان های سراسر کشور تاکید و اظهار کرد: از آنجایی که تفاوت بیمارستانها از حیث کیفی بسیار زیاد است این موضوع اهمیت زیادی می یابد. در مسیر ارزیابی و تخصیص منابع و هزینه کردن نیز باید از افراط و تفریط بپرهیزیم. رویه ای میانه توام با عدالت را در پیش بگیریم تا پس از نوسازی و تزریق منابع جدید شاهد رسیدن بیمارستان های کشور به حداقل استاندارد ۳ ستاره دست یابیم.

معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: در این میان باید به بیمارستانهایی که با شاخص های هتلینگ فاصله دارند منابع بیشتری اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه با ارزیابی صحیح ارزیابان، مدیران بیمارستان ها پایش بهتری از عملکرد طرح خواهند داشت، اظهار امیدواری کرد: با وجود ارزیابان باتجربه و توانمند در بیمارستانهای سراسر کشور نقشه راه ترسیم خواهد شد که حرکت در مسیر اجرای ۷ محور طرح تحول نظام سلامت برای همه فعالان این عرصه روشن تر خواهد کرد. همچنین با تحقق این موضوع می توان پرداختی ها را در نیمه دوم سال انجام داد.

به گزارش فارس، در این جلسه سرارزیابانی از استانهای خراسان رضوی، اصفهان، یزد، آذربایجان شرقی، همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام به بیان نقطه نظرات و مشکلات موجود در ارزیابی های خود پرداختند.

از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی این افراد می توان به لزوم ایجاد زبان مشترک میان ارزیابان با مدیران بیمارستانها، توجه به جلب رضایت همراهان بیمار، استفاده از مدیران با تحصیلات در حوزه مدیریت، ارتقای ساختار فیزیکی بیمارستانها، جلوگیری از موازی کاری در زمینه بحث هتلینگ و مسایل درمانی، استانداردسازی چک لیستهای ارزیابی و تخصیص مزایا به کارکنان ستادی طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد.