ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دانش‌آموز اول ابتدایی مهر ۹۳ شهروند سال ۱۴۰۴ است/ توانمندسازی والدین در سال تحصیلی آینده

شهروندان:
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: دانش‌آموز ۶ ساله مهر ۹۳، شهروند سال ۱۴۰۴ کشور می‌شود و اولین خروجی و اولین دوره نظام تعلیم و تربیت در سند چشم انداز هستند.

دانش‌آموزانفارس نوشت: اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه محصول تعلیم و تربیت اهمیت بسیار زیادی دارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که محصول آن لزوماً با اشتراک خانواده، رسانه و جامعه تولید می‌شود و هیچ کار دیگری این خاصیت را ندارد.

وی افزود: فقط تعلیم و تربیت است که خدمتی را تولید می‌کند و محصولش لزوماً خانواده، رسانه و جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تربیت یک جریان مستمر، تدریجی، آگاهانه، اختیاری و تعاملی است، خاطرنشان کرد: فرزند انسان با هر کسی که تعامل داشته باشد تربیت می‌شود، چون تربیت تدریجی است و به وضوح دیده نمی‌شود؛ به خاطر این است که همه نسبت به مسائل آموزش و پرورش حساس هستند چون خودشان را در این تولید سهیم می‌دانند و یک سهم برای خودشان در نظر گرفته‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: ماهیت محصول آموزش و پرورش اقتضا می‌کند همه در موردش اظهار نظر کنند ولی همه باید نظر بدهند و این را ما می‌فهمیم؛ مهم این است که حالا که در تولید این محصول نقش داریم رسانه، خانواده و جامعه چه بخواهد و چه نخواهد در تربیت نقش دارد.

وی اضافه کرد: مشکل این است آنهایی که یک خدمت را تولید می‌کنند همسو نیستند و نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در مورد این تعلیم و تربیت همسو نیست که این موضوع خیلی خطرناک است.

چهاربند تصریح کرد: مشکل ما در آموزش و پرورش این است که نتوانستیم در بین تمام عوامل موثر یک دیدگاه و فلسفه مشترک را و بعد راهکارهای مشترکی را برای چیزی که ادعای آن را داریم و همه هم نقش داریم داشته باشیم که اجتناب ناپذیر هم است؛ اینطور نیست که بگوییم آموزش و پرورش به تنهایی می‌تواند و هر کسی این ادعا را کند تعلیم و تربیت را نشناخته است.

وی به موضوع تعامل اشاره و گفت: من اگر به عنوان شهروند در خیابان راه می‌روم آن کودک ۸ ساله از رفتار من یک پیام منفی دریافت نکند؛ زیرا او در تعامل با من است. همه ما در مورد تربیت نسل جوان و نوجوان مسئولیم و این مسئولیت‌پذیری را اگر در جامعه فرهنگ کنیم آن وقت جریان تربیت می‌تواند بدون تعارض باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه برای سال تحصیلی آینده یک محور اصلی و کلیدی در نظر داریم، اظهار کرد: توانمندسازی والدین یک محور اصلی و کلیدی است؛ از این ناحیه ما خیلی دچار مشکل می‌شویم.

وی افزود: طبیعی است محیط به سرعت در معرض اینها قرار می‌گیرد و نظام سلطه هم تلاش می‌کند این اتفاق بیافتد و ما باید روی آموزش خانواده خیلی سرمایه‌گذاری کنیم؛ خیلی بیش از آن چیزی که وجود دارد؛ اگر می‌گوییم بین ۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها بیسواد داریم، باید بگوییم خانواده‌ها چقدر سواد تعلیم و تربیت دارند که اگر این را اندازه بگیریم باید بگوییم وضع از بیسوادی وخیم‌تر است.

چهاربند با بیان اینکه باید کم سوادی تعلیم و تربیت را از طریق آموزش خانواده جبران کنیم، تصریح کرد: باید در تولید این خدمت با خانواده‌ها بیشتر همسو باشیم که این یک اولویت است و اگر رسانه هم به کمک ما بیاید و اهمیت همسویی آموزش خانواده را دنبال کند، خوب است.

وی خاطرنشان کرد: یک بخشی به گذشته بر می‌گردد که وقتی به خانواده می‌گوییم به مدرسه بیایید فکر می‌کنند که می‌خواهند از آنها پول بگیرند که این خیلی بد است؛ ارتباط خانه و مدرسه نباید به کمک مالی منجر شود این حداقل سطح مشارکت است؛ ما سطح حداکثری را می‌خواهیم که در همین تعلیم و تربیت است و خانواده‌ها بیایند و فلسفه تعلیم و تربیت را همسو کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که این عزم ملی را در کشور ایجاد کنیم و این همسویی و هم گرایی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ما اعلام آمادگی می‌کنیم که نقد دلسوزانه، منصفانه و عالمانه به عنوان وظیفه رسانه است، گفت: طرف دیگر مخاطبان هستند که اولیا، شهروندان و دانش‌آموزان قرار دارند و اعتراض می‌کنند و این حق آنها است که باید داده شود؛ ما باید بپذیریم ظرفیت این نقد را داشته باشیم و متقابلاً انتظار داریم که یک هم‌افزایی در دراز مدت و تعامل بین مردم و رسانه، رسانه و تعلیم و تربیت و همه اجزای درگیر این خدمت اتفاق بیافتد و برکات آن به نظام و حاکمیت بر خواهد گشت؛ کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

چهاربند با بیان اینکه یکی از فناوری‌های نوین امروز تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: ما تا می‌گوییم نوین می‌پرسند، نانو یا آی تی؛ یکی از علوم پیشرفته جدید، تعلیم و تربیت است؛ با توجه به فضایی که ایجاد شده است و ما وقتی به توانمندسازی معلم فکر می‌کنیم شاید قدری ابعاد آن گسترده‌تر از توانمندسازی نیرو در بخش صنعت است.

وی افزود: تربیت انسان امروز خیلی پیچیده‌تر از تربیت انسان در گذشته شده است؛ به دلیل پیچیدگی عوامل تربیت است ولی چون به این موضوع کمتر پرداخته شده است فکر می‌کنند موضوع پیچیده‌ای است.

وی ادامه داد: اگر فکر کنیم در سال ۱۴۰۴ شهروند ما چه جایگاهی داشته باشد و شایستگی‌هایی که بتواند در عرصه‌های اخلاقی و اعتقادی حفظ کند و در تراز انقلاب در عرصه سیاسی و مشارکت اجتماعی نرخ رشد خوبی داشته باشیم و در عرصه‌های حرفه‌ای و اقتصادی جمعیت مولدی داشته باشیم این شایستگی‌ها یک نظام تعلیم و تربیتی می‌خواهد که تمام این پیچیدگی‌ها را در محتوا و روش‌ها پیاده و منتقل کند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین صنعت امروز تعلیم و تربیت است، گفت: ما اگر به این پیچیدگی‌ها توجه نکنیم خسارت بزرگی را متحمل می‌شویم و معلوم نیست از طریق انتقال یک مشت فرمول و ضرب ذهنی این نیرویی که تربیت می‌شود در خدمت حاکمیت و رشد کشور در ابعاد مختلف باشد.

وی با بیان اینکه امسال در مهر ۹۳ دانش‌آموزانی که می‌گیریم فارغ‌التحصیلان سال ۱۴۰۵ هستند، تصریح کرد: این دانش‌آموزان یکسال از سند چشم‌انداز جلوتر هستند؛ یعنی ویژگی‌هایی که در سند چشم‌انداز برای جامعه ایرانی اسلامی ترسیم شده بود در وجود او تجلی پیدا کرده باشد.

چهاربند اضافه کرد: یعنی همین دانش‌آموز ۶ ساله مهر ۹۳، شهروند سال ۱۴۰۴ کشور می‌شود و اولین خروجی و اولین دوره نظام تعلیم و تربیت در سند چشم انداز هستند؛ اگر نتوانیم آن را محقق کنیم باید نگران خیلی چیزها باشیم و این ما را بیشتر نگران می‌کند.