ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دلواپسان این بار با «آدرس غلط» گردهم آمدند

شهروندان:
منتقدان و مخالفان دیپلماسی دولت تدبیر و امید یا همان دلواپسان بار دیگر در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 گردهم آمدند اما این بار همایشی را با عنوان «آدرس غلط» برگزار کردند که بر روی بنر تبلیغاتی همایش خود نوشتند:«دلواپس گره زدن چرخ زندگی مردم به مذاکرات هسته ای هستیم.»

به گزارش ایرنا، برگزاری این همایش از سوی دلواپسان در حالی است که وزارت امور خارجه روز گذشته از حامیان دستگاه دیپلماسی که خواستار برگزاری تجمعی حمایتی در محوطه وزارت خارجه بودند تشکر و در بیانیه ای اعلام کرد که نیازی به برگزاری گردهمایی از این دست نیست.

منتقدان توافق ژنو؛ توافقی که در کمتر از ۱۰۰ روز و به دلیل دیپلماسی فعال و موثر دولت یازدهم شکل گرفت تا به بیش از یک دهه بحران غیرضروری پایان دهد طی ماه های گذشته نشست ها و میزگردهای متعددی را برای انتقاد از این توافق و همچنین دیپلماسی دولت یازدهم برگزار کرده اند و امروز نیز بار دیگر در باشگاه دانشگاه تهران نشستی را با حضور چهار نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان خود با عنوان «آدرس غلط» برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در ابتدای این مراسم «سعید زیباکلام» استاد دانشگاه با طرح این سوال که بعد از توافق ژنو و اجرای برنامه اقدام مشترک تا چه حد تحریم ها دچار شکست شده است؟ گفت: رییس جمهوری با این تصور اشتباه که حذف یا کاهش شدید فناوری هسته ای به رفع تحریم ها و همچنین بهبود معیشت مردم منجر خواهد شد، دست به این توافق زد.

وی به بندهایی از متن برنامه اقدام مشترک یا همان توافق ژنو اشاره کرد و گفت: در یکی از بندها که مربوط به فروش نفت است، آمده است تلاش ها جهت کاهش فروش نفت ایران متوقف می شود.

وی افزود: اما این به معنی این است که تحریم هایی که از سال ۲۰۱۱ در فروش نفت ما اعمال شده بود همچنان باقی است و تنها تلاش های بیشتر در این زمینه کاهش پیدا می کند.

سعید زیباکلام اضافه کرد: براساس یکی از بندهای این توافق «مشتری موجود میانگین موجود فروش نفت ایران را می تواند خریداری کند این به منزله این است که مشتری های ما افزایش پیدا نخواهد کرد ضمن اینکه میانگین فروش نفت نیز که امروز چیزی در حدود یک میلیون بشکه نفت است همچنان در همین حد باقی می ماند.

وی درباره آزادشدن اموال بلوکه شده ایران نیز گفت: براساس این توافقنامه امکان بازگشت مقداری از ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران فراهم می شود. یعنی قرار است از این به بعد کانال بانکی برای این امر ایجاد شود و بعد از قسط بندی مبلغی از آن که شامل ۴٫۲ میلیارد دلار است آن هم با تحقق شروطی آزاد شود.

وی اضافه کرد: حال سوال این است که ظرف دو سه ماه گذشته که قرار بود ۶ یا هفت قسط از این مبالغ آزاد شود چه میزان از آن قابل استفاده و برداشت است در حالی که ما در این مدت از سوی مسوولان حرف های مختلفی را شنیده ایم اما این جمله که مشخصا مقدار خاصی دریافت شده و یا قابل برداشت است، هرگز بیان نشده است.

وی با بیان اینکه تا امروز امکان برداشت یک دلار از مبالغ عنوان شده وجود نداشته است، اضافه کرد: نباید فراموش کرد که این ۴٫۲ میلیارد دلار قرار است از فروش نفت ایران در همین مدت تامین شود.

زیباکلام در بخش دیگری از سخنانش گفت: براساس یکی از بندهای توافق ژنو آمده است هیچ تحریمی مرتبط با موضوع هسته ای از سوی اتحادیه اروپا، شورای امنیت و آمریکا اعمال نخواهد شد و این عبارت هرگز به معنی کاهش تحریم های گذشته نیست؛ همانطور که شاهد بودیم چند روز بعد از توافق حاصل شده، تحریم هایی علیه چند شرکت کشتیرانی اعمال شد و وندی شرمن نیز گفت که این تحریم ها هیچ ربطی به برنامه هسته ای ندارد.

وی تصریح کرد: از آن تاریخ تا امروز ما به کرات شاهد اعمال تحریم های مختلف تحت عناوینی چون حقوق بشر، فعالیت موشکی و یا حمایت از تروریسم بوده ایم؛ از این رو باب تحریم به طور کامل باز است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به نظر من مشکلات معیشتی مردم را باید جای دیگری جست و جو کرد چرا که دلیل آن سوء مدیریت، برنامه ریزی نادرست و تجارت های آقازاده ها بوده و این ربطی به تحریم ها نداشته است.

دولت تدبیر و امید وارث شرایط سخت اقتصادی است

محمد خوش چهره استاد دانشگاه نیز در همایش اظهار داشت : بررسی منصفانه در شرایط کنونی ما را به این نتیجه می رساند که دولت تدبیر و امید وارث شرایط سخت اقتصادی است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت ها با درک صحیح از محیط ملی و عوامل تاثیرگذار نسبت به احصای چالش ها اقدام کنند گفت: اگر خرده ای یا انتقادی از دولت یازدهم می شود، این است که چرا اولویت ها را برون زا قرار داده است.

وی در تشریح این موضوع گفت: ابتدا باید با شناخت صحیح نسبت به آسیب شناسی محیطی اقدام کنیم و بعد با تدبیر و استراتژی صحیح قدم ها را به صورت صحیح و اصولی برداریم.

وی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی کشورمان براساس سند چشم انداز ۸ درصد دیده شده است گفت: این موضوع در حالی است که بنابر اعلام ریاست محترم جمهوری نرخ رشد اقتصادی ۴ / ۵- دهم درصد است که نه تنها رشدی نداشته بلکه در این زمینه درجا زده ایم.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای اقتصادی کشور ، ایران را به یک بازار بزرگ تشبیه کرد و گفت: کشورهای همسایه ما با توجه به تعداد جمعیت محدود خود بازار هدفی برای کشورهای تولید کننده تلقی نمی شوند؛ این در حالی است که ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی به یک بازار بزرگ در منطقه تبدیل شده است.

وی وابستگی به نفت را یکی دیگر از عوامل برون زا اعلام کرد و گفت: وابستگی به این ماده حیاتی مشکل فساد اقتصادی را در کشور به وجود آورده که بررسی چند مورد از آن در دولت های گذشته ما را به رقم های بزرگی می رساند.

وی خطاب به برگزارکنندگان همایش آدرس غلط گفت: باید دلواپسی را در تمام دوران ها داشته باشیم.

خوش چهره افزود: زمانی که در مجلس شورای اسلامی افتخار نمایندگی ملت را داشتم هرگونه انتقادی از سوی من و تعدادی از نمایندگان با واکنش تند بسیاری دیگر از نمایندگان مواجه می شد که ما را منتقد و مخالف قلمداد می کردند.

مصرف گرایی اولویت نخست مردم و کشور شده است

در ادامه ابراهیم رزاقی استاد دانشگاه با بیان اینکه مصرف گرایی تبدیل به اولویت نخست مردم کشورمان شده است گفت: بخش های زیادی از خانواده ها معتاد به مصرف گرایی شده اند و این همان استراتژی است که غربی ها و کشورهای سرمایه دار به دنبال اپیدمی کردن آن در کشورمان بودند.

رزاقی گفت: همانگونه که در صنایع دفاعی با بهره گیری از چند متخصص توانستیم به موفقیت هایی دست یابیم و در زمینه دفاعی تولیدات چشمگیری داشتیم در سایر موارد نیز می توانستیم با مهندسی معکوس، اجناس وارداتی را خود بسازیم.

این استاد دانشگاه دلیل اصلی عقب ماندگی صنعتی کشور را تنبلی اعلام کرد و گفت: امریکایی ها به اندازه ای از توافق ژنو خرسند شدند که به گفته خودشان از تصرف ایران خرسند نمی شدند.

وی خاطرنشان کرد: تنها جایی که مقاومت کردیم و نتیجه داد، تولید بنزین بود که آن هم دولت جدید آن را لغو کرد.

وی تمام تلاش دولت های استکباری را عادت دادن کشورهایی همچون ما به خام فروشی دانست و گفت: سیاست لیبرالیسم ایجاب می کند که شما مواد خام خود را بفروشید و به واسطه این مواد خام کشورهای استعماری صنعتی شوند و سپس کشورهای تولیدکننده مواد خام، مصرف گرا شوند.

وی به صادرات ۱۵۰ تن مواد اولیه خام به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: اگر این مواد خام را می توانستیم به تولید برسانیم اکنون ۷۰ میلیون شغل ایجاد کرده بودیم.

رزاقی ۳۰ درصد از مواد غذایی کشور را وارداتی اعلام کرد و گفت: این در صورتی است که روستاییان ما به مصرف گرایی رو آورده و مهاجرت می کنند که در صورت اتخاذ تدابیر صحیح می توانستیم روند مهاجرت را معکوس و از شهر به روستا و تولید کشاورزی را شکوفا کنیم.

برچسب‌ها :