ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شهروندان «مور موری» کاهش ولتاژ برق

شهروندان:
ضعف ولتاژ برق خانگی، مردم بخش کلات مورموری از توابع شهرستان آبدانان در جنوب شرقی استان ایلام را با مشکل جدی مواجه کرده است.

ایرنا نودکل‌های برق فشار قویشت: ضعف ولتاژ و پایین بودن قدرت شبکه برق مورموری، ضمن وارد آوردن زیان و آسیب دیدن لوازم برقی خانگی، مردم این منطقه گرمسیری را آزرده خاطر و کلافه کرده است.

بخش ۱۲ هزار نفری کلات مورموری یکی از مناطق گرمسیری و قطب بزرگ تولید محصول های کشاورزی در حوزه جنوبی استان ایلام است.

این بخش با توجه به همسایگی با شهرستان های دهلران و اندیمشک در استان خوزستان، همواره یکی از منطقه های بسیار گرم و سوزان ایلام است که گاهی دمای هوای آن به ۴۸ درجه سانتی گراد می رسد.

مردم مورموری که بیشتر به کار کشاورزی اشتغال دارند این روزها که فصل گرمای منطقه هفته هاست از راه رسیده در این هوای بسیار سوزان، با مشکل جدی کمبود ولتاژ برق خانگی دست به گریبان شده اند.

جریان برق این دیار زرخیز، به حدی پایین است که گاهی قادر به روشن کردن یک لامپ ۱۰۰ واتی معمولی نیز نیست.

رییس شورای اسلامی شهر مورموری در این مورد به ایرنا گفت: در گرمای بالای ۴۵ درجه منطقه، به علت پایین بودن جریان برق، مردم مورموری نمی توانند هیچ نوع وسیله خنک کننده ای روشن کنند که این وضع، همگان به ویژه کودکان و سالخوردگان را کلافه کرده است.

ˈاسد مرادیانˈ اظهار کرد: اکنون بیشتر مردم این منطقه مجبور شده اند که برای استفاده از وسایل پخت و پز، با تحمل هزینه های سنگین و قیمت های گزاف، ترانس افزاینده جریان برق خریداری کنند که با وجود این کار، باز هم قادر به استفاده از برق خانگی نیستند.

ˈکریم غلامیˈ یکی از شهروندان و عضو شورای شهر مورموری نیز گفت: پایین بودن ولتاژ برق در منطقه گرمسیری کلات مورموری افزون بر ایجاد آزار و مزاحمت و محروم شدن مردم در استفاده از وسایل خنک کننده خود، باعث سوختن لوازم برقی و خانگی اهالی و وارد آمدن خسارت بسیار به آنان نیز شده است.

ˈعلی محمدیˈ از ریش سفیدان منطقه مورموری هم گفت: آیا مسوولان شرکت برق استان و شهرستان آبدانان حاضرند که خانواده شان را برای یک ساعت در این منطقه سوزان آن هم بدون جریان برق نگه دارند؟

این پیرمرد ۷۵ ساله ادامه داد: از مدیران مرتبط با حوزه برق استان و شهرستان دعوت می کنم که برای یک شبانه روز به بخش گرمسیری کلات مورموری سفر کنند تا از نزدیک با این مشکل آشنا شوند.

بخشدار کلات مورموری نیز با تایید این معضل گفت: بیش از سه سال است که مدیران و متولیان مربوطه برای رفع این مشکل پایه ای مردم، وعده مساعد داده اند، اما تاکنون هیچ نتیجه اثربخشی به دنبال نداشته است.

ناصر نوری اظهار کرد: از صبح تا شب، همراه با نمایندگان مردم، پیگیر رفع مشکل تامین برق مورد نیاز مورموری هستیم و معلوم هم نیست این معضل تا کی ادامه دارد.

مدیر اداره برق شهرستان آبدانان هم در پیوند با این وضع گفت: شبکه انتقال برق بخش مورموری متعلق به بیش از دو دهه پیش است و به علت گذر زمان، پوسیدگی و پایین بودن قدرت آن، قادر به تامین برق مورد نیاز جمعیت رو به رشد این منطقه گرمسیری نیست.

مسعود کاکا بیان کرد: کار احداث شبکه جدید برق مورموری از سال ۹۰ آغاز شده که به علت گرانی امکانات فنی، پیمانکار مربوطه از ادامه این طرح انصراف داد.

وی افزود: همکاری نکردن مردم و مشکل معارضان در مسیر اجرا و انتقال شبکه و نیز جلوگیری آنان از گذر تیرهای برق که باید در درون زمین های کشاورزی جاسازی شود، پیمانکار بعدی را نیز در این راستا، ناکام گذاشت.

مدیر اداره برق شهر ستان آبدانان ادامه داد: اعتبار مورد نیاز این طرح تامین و پیمانکار جدید نیز گزینش شده که اکنون در انجام کار است.

کاکا، مجموع اعتبارهای مورد نیاز و تخصیصی طرح برق رسانی به مورموری را ۱۷ میلیارد ریال اعلام و پیش بینی کرد: شبکه جدید برق رسانی به منطقه گرمسیری مورموری تا پایان شهریور امسال مورد بهره برداری رسمی قرار گیرد.

وی افزود: با نصب دو ترانس افزاینده و بازسازی شبکه های انتقال، مشکل ضعف ولتاژ برق مردم مورموری به طور موقت تا ۱۵ روز آینده رفع می شود.

بخش ۱۲ هزار نفری کلات موموری در ۵۰ کیلومتری جنوب خاوری شهر آبدانان قرار دارد.

شهرستان آبدانان در ۱۶۵ کیلومتری شرق ایلام، ۵۵ هزار نفر جمعیت دارد.