ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سیزدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز سه شنبه برابر با سیزدهم خرداد 1393 هجری خورشیدی، پنجم شعبان 1435 هجری قمری و سوم ژوئن 2014 میلادی است.91 سال پیش در چنین روزی، نخستین دسته از افسران ایرانی برای تحصیل به کشور فرانسه فرستاده شدند.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۱۳ خرداد ۱۳۶۶

عملیات کوچک نصر ۲ در منطقه عملیاتی میمک با رمز یاحسین مظلوم(ع) و با هدف آزادسازی بلندی های مشرف بر راه های ارتباطی دشمن آغاز شد.

۱۳ خرداد ۱۳۶۶

آلمان غربی به متجاوز بودن رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران، اعتراف کرد.

۱۳ خرداد ۱۳۴۲

امام خمینی با افشای ارتباط دوستانه ی محمدرضا پهلوی با رژیم صهیونیستی فرمود:«ای جناب شاه من به تو نصیحت می کنم ، دست بردار از این کارها، آقا اغفال می کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی همه شکر کنند… اگر دیکته می دهند دستت و می گویند بخوان ، در اطرافش فکر کن … نصیحت مرا بشنو… روابط مابین شاه و اسراییل چیست که سازمان امنیت می گوید از اسراییل حرف نزنید… مگر شاه اسراییلی است ؟»

۱۳ خرداد ۱۳۴۲

مردم تهران و قم با حضور در تظاهرات گسترده یی به مناسبت عاشورای حسینی حمایت خود را از امام خمینی اعلام و جنایت های حکومت پهلوی را محکوم کردند. خیابان روبه روی کاخ مرمر در تهران و مدرسه فیضیه قم مرکز اصلی اجتماع مردم بود.

۱۳ خرداد ۱۳۳۴

نمایندگان مجلس شورای ملی به کابینه ی ابراهیم حکیمی(حکیم الملک ) که ۱۲ اردیبهشت تشکیل شده بود، رای اعتماد ندادند.

۱۳ خرداد ۱۳۳۰

نیروهای حکومتی سید مجتبی نواب صفوی رهبر فداییان اسلام را دستگیر و ۲۰ ماه زندانی کردند.

۱۳ خرداد ۱۳۲۶

کوردل هال وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام کرد که ارتباط و اعطای کمک های نظامی و سیاسی به ایران در جهت منافع آمریکاست .

۱۳ خرداد ۱۳۲۱

محمد شایسته وزیر مختار ایران در واشنگتن، در دیدار با وزیر امورخارجه آمریکا از وی خواست یک مشاور اقتصادی را برای اصلاح امور اقتصادی ایران معرفی کند.

۱۳ خرداد ۱۳۲۱

مراسم سالگرد جشن استقلال آمریکا در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، نخست وزیر و جمعی از اعضای هیات دولت در این مراسم شرکت داشتند.

۱۳خرداد ۱۳۰۹

فرمان برگزاری انتخابات هشتمین دوره قانونگذاری صادر شد. مجلس هشتم، ۲۴ آذر ۱۳۰۹ هجری خورشیدی گشایش یافت و در ۲۵ دی همان سال رسمیت یافت.

۱۳ خرداد ۱۳۰۲

نخستین دسته از افسران ایرانی از رسته های مختلف ارتش انتخاب و برای تحصیل به کشور فرانسه فرستاده شدند، یک افسر به نام سرهنگ احمدخان نخجوان از تیپ گارد پیاده، جهت تحصیل در رشته هواپیمایی و فراگرفتن فن خلبانی اعزام شد. وی نخستین ایرانی است که گواهینامه ی خلبانی دریافت کرده است.

۱۳ خرداد ۱۳۰۰

کلنل پسیان با دستور احمدشاه قاجار، از امور حکومتی کناره گیری کرد، اما همچنان در سمت فرمانده نیروهای نظامی خراسان باقی ماند.

۱۳ خرداد ۱۲۹۹

احمد شاه قاجار پس از هشت ماه سفر به کشورهای اروپایی، به تهران بازگشت و ۲ هفته بعد وثوق الدوله از کار کناره گیری کرد. وثوق الدوله قبل از سفر شاه در اعلامیه ای با اعلام خبر سفر او به اروپا، از امضای قراردادی میان دولت های ایران و انگلیس پرده برداشته بود.

روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۱ و۳)

برچسب‌ها : ,