ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
حال و هواي مردم در شهرهاي مختلف برزيل

«ریو» شلوغ اما جای «ایرانی ها» خالی…

شهروندان:
برزیل روزهای متفاوتی را سپری می کند، عده یی خوشحال هستند و عده یی ناراحت. شاید خیلی از مردم جهان دل شان بخواهد به این کشور سفر کنند اما به دلیل هزینه های زیاد باید دور این برنامه را خط بکشند، حالادر آستانه جام جهانی، کشوری که مهد فوتبال است، میزبان میلیون ها مسافر برای دیدن این بازی هاست.

جام جهانی برزیلمردم بعضی از شهرهای برزیل در طول یک سال گذشته اعتراضات زیادی به این بازی ها داشته اند و همچنان هم این اعتراضات ادامه دارد، امین، یکی از هنرمندانی است که به همراه دوستان خود به برزیل سفر کرده است و این روزها در سائوپائولو به سر می برد، وی در گفت وگو با «اعتماد» درباره حال و هوای این روزهای جام جهانی در برزیل گفت: «اعتراضاتی که مردم در این مدت به جام جهانی داشته اند، تاثیر زیادی در فضای این روزهای برزیل دارد. در سائوپائولو مردم شور و اشتیاق خاصی برای جام جهانی ندارند، نهایتا بیلبوردهای تبلیغاتی درباره جام جهانی را در سطح شهر می توان دید. البته شور و حالی که در ریو هست در شهرهای دیگر حاکم نیست. اما نکته قابل توجه عدم حضور ایرانیان در برزیل است، که تعدادشان کم است و گروه زیادی از مردم معتقدند که به دلایل هزینه های زیاد این سفر حاضر به ریسک نشدند.»

امین در ادامه گفت: «بسیاری از مردم به ورود گردشگران چشم دوخته اند و البته فضای شهرهای مختلف برزیل با یکدیگر متفاوت است، مثلادر ریو خیلی شور و هیجان بیشتر از دیگر شهرهاست، البته باید گفت که در ریو ایرانیان بسیار کمی را ما می بینیم و واقعا تعداد هموطنان ما زیاد نیست، اکثر کشورها سعی کرده اند که با تسهیل کردن شرایط سفر به برزیل مردم کشورشان را به جام جهانی بفرستند، اما برزیلی ها می گویند که ما بعد از جام جهانی که این ورزشگاه ها دیگر به هیچ دردی نمی خورد و این گردشگران هم می روند باید دوباره چه کاری انجام دهیم، دولت ما به فکر اوضاع اشتغال و بیکاری جوانان و مردم نیست، به نظر می آید که آنها دل خوشی از این جام جهانی ندارند.»به عقیده کارشناسان، دلایل این بی تفاوتی در برزیل را باید از جنبه های مختلفی بررسی کرد، اما در این میان گروهی عقیده دارند که تمام این اعتراضات به خاطر مسائل اقتصادی نیست.

سعید لیلاز، اقتصاددان در گفت وگو با «اعتماد» درباره مشکلات اقتصادی در ایران و برزیل گفت: به هیچ وجه اقتصاد ایران با برزیل قابل مقایسه نیست، برزیل کشورتوسعه یافته یی است و در میان قدرتمند ترین کشورهای صنعتی جهان جای گرفته است، البته اعتراضاتی که در این مدت به برگزاری جام جهانی در این کشور شده بخش اندکی از آن به مباحث اقتصادی برمی گردد و بیشتر ما در برزیل شاهد یک تمرین دموکراسی هستیم که این مردم در آستانه جام جهانی بیشتر خودشان را به دنیا معرفی می کنند. اما ایران شرایط دشواری را از نظر اقتصادی طی می کند و نباید شرایط ایران را با برزیل مقایسه کنیم، میزان تورم ما بیشتر است و به نظر برزیل شرایط بهتری دارد.

مردم از طریق فوتبال از مشکلات فاصله می گیرند

هیجان های لحظه یی می تواند برای جوامع مختلف شادی و غم تولید کند، به همین خاطر دولت ها نمی توانند این شادی های لحظه یی را مدیریت کنند و از آن بهترین استفاده را داشته باشند، بنابراین شادی هایی که از طریق فوتبال پیش می آید، بعد از مدت کوتاهی از بین می رود. حمیدرضا صدر، کارشناس فوتبال درباره جام جهانی و تزریق شادی به جامعه به «اعتماد» گفت: «مردم از طریق فوتبال از دشواری های زندگی روزمره فاصله می گیرند و برای مدتی هم شده از فکر مشکلات خود بیرون می آیند، این خودش تزریق شادی به حساب می آید.

مردم جهان بعد از جنگ جهانی فیلم هایی را در سینما ها می دیدند که موزیکال بود و این دسته از فیلم ها جزو پرفروش ترین فیلم ها قرار گرفت که اصطلاحا به آن دوره عصر طلایی موزیکال لقب داده اند. مثلادر اوایل دهه ۱۹۳۰ که بیکاری در امریکا بسیار زیاد بود، بیشترین فیلم هایی که در امریکا دیده می شد، فیلم های کمدی بود. اما فوتبال در هر زمانی می تواند آدم ها را نشانه بگیرد و به هیجان آورد. خوشحالی مردم برای دیدن فوتبال در تمام نقاط دنیا فارغ از شرایط اقتصادی است. شادی و غم اصلابرنامه ریزی شده نیست و کاملاناگهانی به وجود می آید، داستان فوتبال هم همین گونه است و می تواند ناگهان مردم را خوشحال یا ناراحت کند، به همین خاطر نمی توان برای فوتبال و حفظ شادی در جامعه برنامه ریزی خاصی را انجام داد.»

فیلیپه ماسکویتا، استاد دانشگاه فدرال فلومیننزه درباره جام جهانی در گاردین نوشته است: «ما فوتبال، جام جهانی و تیم ملی مان را دوست داریم، اما باید به چه قیمتی این جام جهانی در برزیل برگزار شود، این هزینه های گزاف در برزیلی که نیاز به اشتغال و غذا دارد، منطقی به نظر نمی رسد. دولت نباید مردم و کارشناسان را به خاطر اعتراضات شان محدود کند. در سائوپائولو، پلیس با گاز اشک آور از مردم استقبال می کرد. تفاوت نگرش مردم نسبت به جام جهانی از ۱۹۵۰ تا امروز دچار تغییرات بسیار زیادی شده است و مردم برزیل پس از ۲۰ سال کشمکش و درگیری همچنان با گرسنگی و فقر می جنگند. ما هم از جام جهانی استقبال می کنیم و برای روح و روان مردم کشورمان خوب است، اما برزیل این روزها مشکلات زیادی دارد.»لیلاز در ادامه درباره سفر نکردن بیشتر ایرانیانی که در قرعه کشی ها برای سفر به برزیل انتخاب شدند، گفت: انتخاب این افراد از روش صحیحی پیروی نمی کند و به صورت رندوم انتخاب می شوند، به همین خاطر تمام این برگزیدگان می توانند عاشق فوتبال نباشند و به راحتی این پول را به حساب های شخصی شان می ریزند. مقدار پولی که به برندگان می رسد رقم نسبتا قابل توجهی است که مردم می توانند مدت زمان زیادی را از نظر مالی با آرامش سپری کنند، سفر به برزیل هزینه های بسیار زیادی دارد که شاید هرکسی نتواند از پس این هزینه ها بر بیاید، با شرایط فعلی طبیعی است که مردم ما ریسک هزینه های زیاد این سفر را انجام ندهند و از خانه هایشان این بازی ها را تماشا کنند. مردم ایران هم در بعضی از موضوعات با مخالفان برزیلی موافق و در بعضی دیگر مخالف هستند.

نیلوفر، از آن دسته دخترانی است که عاشق فوتبال است، وی در این باره گفت: «من در این مدت تمامی خبرهای مربوط به جام جهانی را دنبال کرده و می کنم، اما واقعا به نظرم بعضی از مردم برزیل درست می گویند و اگر دولت در این مدت، میزان اشتغال را بیشتر و شرایط بهتری فراهم می کرد، شاید میزان خشونت ها و اعتراض ها کمتر می شد، اما نمی توان این نکته را هم فراموش کرد که در کشورهایی مثل ایران و برزیل که بیکاری و تورم برای مردم شرایط سختی را به وجود آورده است، برگزاری این مسابقات می تواند توریست های زیادی را جذب کند که این مساله اشتغال ایجاد می کند. اما در ایران هم گرانی و تورم مردم را نسبت به خیلی از شادی ها بی تفاوت کرده است. امیدواریم جام جهانی برای ما خوب باشد.»

منتظر جام جهانی می مانیم

امید یکی دیگر از ایرانی هایی است که این روزها در برزیل به سر می برد، امید در ریو محل اصلی برگزاری مسابقات است، او گزارش های متفاوتی از این شهر می دهد: «ریو برخلاف دیگر شهرهای برزیل شور و حال خاصی دارد، مردم منتظر برگزاری مسابقات هستند و حتی عده یی که نمی توانند هزینه های سنگین این مسابقات و هتل را پرداخت کنند، با تدابیری که در شهر وجود دارد، می خواهند در خیابان ها بخوابند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در ریو هم نسبت به برگزاری این مسابقات اعتراضات بسیار شدیدی شد و همچنان پلیس برای برقراری امنیت در خیابان هاست.»بعضی از مردم هم با اینکه شرایط سختی را این روزها می گذرانند اما منتظر جام جهانی هستند تا شاید بعضی از این مشکلات را فراموش کنند. علی، شهروند تهرانی است که درباره جام جهانی گفت: «این گونه مسابقات به خصوص که موضوع آن درباره فوتبال باشد میان مردم تمام کشورها باعث تزریق شادی است. این روزها همه در تهران سخت مشغول کار هستند تا بتوانند هزینه های زندگی خودشان را به دست بیاورند، اما قطعا فوتبال و تیم کشورشان برای آنها اهمیت زیادی دارد. تب فوتبال در ایران به دلایل مختلفی کم شده است، گرانی ها، بیکاری و ضعیف بودن تیم ملی ایران از جمله مهم ترین دلایلی است که باعث این دلسردی شده است. حالامنتظر می مانیم تا ببینیم چند روز دیگر، یکی دیگر از جام های جهانی فوتبال چگونه می گذرد.»

سهیل سراییان – اعتماد

برچسب‌ها : , ,