ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
«دونگا» در برنامه عادل فردوسی‌پور:

مردم برزیل در بازی با آرژانتین طرفدار ایران هستند

شهروندان:
کارلوس دونگا کاپیتان و سرمربی سابق تیم‌ملی برزیل در اولین برنامه 2014 میهمان عادل فردوسی‌پور و همکارانش بود. کاپیتان اسبق تیم‌ملی فوتبال برزیل در مورد شرایط این‌‌روزهای این کشور در آستانه جام‌جهانی 2014 برزیل گفت: حال‌وهوای این روزهای برزیل خوب است و استادیوم‌ها هم آماده شدند.

دونگاطرفداران برزیل با همه هواداران خوب برخورد می‌کنند و این جام‌جهانی هم همانند سایر جام‌های جهانی است که پر از شادی و امید برای مردم خواهد بود. برای فوتبال برزیل باید همیشه برنده بود ما بازیکنان خوبی داریم اما در برزیل دوم‌شدن یعنی آخرشدن. این فکر مردم برزیل است و آنجا اگر نتیجه خوبی نگیری به شما اعتراض می‌کنند اما مردم برزیل نشان دادند که در جام‌جهانی چه می‌خواهند. کاپیتان تیم‌ملی برزیل در مورد شانس قهرمان‌شدن این تیم در جام‌جهانی ۲۰۱۴ گفت: برزیل ۲۰۱۴ شانس زیادی برای قهرمانی دارد، چراکه در خانه خودمان بازی می‌کنیم و اسکولاری هم تیم‌ملی خوبی ساخته و با اینکه بازیکنان نامداری مثل روماریو و ریوالدو در این تیم حضور ندارند، اما بازیکنانی در برزیل بازی می‌کنند که در فوتبال اروپا شرایط خوبی دارند.

بازیکنان برزیل اهل رقابت هستند و با حمایت تماشاگران تیم‌ملی برزیل هم قوی‌تر خواهد شد. در جام‌جهانی نمی‌توان اشتباه کرد. اسکولاری تیمی را در دست گرفت که همانند کشتی در اقیانوس بود و هدفی نداشت اما او آمد، تصمیم گرفت و به همه آرامش داد و با حضور بازیکنان تیم‌ملی برزیل به شرایط خوبش برگشت.

بازیکن اسبق تیم‌ملی فوتبال برزیل درخصوص عدم دعوت از رونالدینیو و کاکا به تیم‌ملی برزیل و اینکه آیا این موضوع باعث انتقاد رسانه‌ها شده یا نه گفت: جالب است بدانید که رسانه‌ها هیچ انتقادی نکردند و این اولین بار بود که این کار را انجام می‌دادند رونالدینیو و کاکا می‌خواستند که در جام‌جهانی حاضر باشند تا بتوانند به بازیکنان جوان کمک کنند. کاپیتان اسبق تیم فوتبال برزیل در جام‌جهانی سال ۱۹۹۴ درخصوص پنالتی‌ای که در بازی فینال مقابل ایتالیا به ثمر رساند، بیان کرد: تصویر آن بازی هنوز جلو چشمم هست آن ۳۰متری که برای زدن پنالتی طی کردم به اندازه پنج‌کیلومتر برایم طولانی بود وقتی که پشت ضربه پنالتی ایستادم فقط دروازه را می‌دیدم و هیچ‌چیز دیگری به چشمم نمی‌آمد، در آن زمان دروازه بزرگ شده بود و توپ کوچک.

فوتبال ورزشی گروهی است اما در آن لحظه همه‌چیز انفرادی می‌شود وقتی که مربی سمت من آمد و از من پرسید پنالتی می‌زنی؟ گفتم بله می‌زنم چراکه پیش خودم گفتم من کاپیتان تیم هستم و نمی‌توانم نه بگویم چراکه همه به من اطمینان داشتند. هنوز هم که بعد از سال‌ها این ضربه پنالتی را می‌بینم بدنم یخ می‌کند و با خودم می‌گویم آن همه شجاعت را از کجا آوردم هنوز هم بعد از این همه سال احساساتی می‌شوم که چقدر در آن بازی شجاع بودم. من مقابل باجو بازی کرده بودم و سخت بود برایم که باور کنم او پنالتی‌اش را خراب می‌کند اما تافارل همان جایی پرید که باید می‌پرید و شاید اگر جایش را تغییر می‌داد، اتفاق دیگری رقم می‌خورد.

او در مورد اینکه چه تیم‌هایی مدعی قهرمانی در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل هستند، گفت: آلمان، آرژانتین و ایتالیا تیم‌هایی هستند که می‌توانند مدعی باشند اما مدعی اصلی برزیل است هرچند سوییس و بلژیک هم تیم‌های خوبی هستند. او در مورد شانس قهرمانی آرژانتین هم حرف‌های جالبی زد: من برای آرژانتینی‌ها دو خبر دارم؛ اول اینکه آنها باید با ایران بازی کنند و دوم اینکه آرژانتین در فینال به برزیل می‌بازد البته اروگوئه هم تیم خوبی است اما تیمی نیست که بتواند مثل آرژانتین یا برزیل باشد البته آنها بازیکنی مثل سوآرز دارند که بازیکن خوبی است اما نمی‌توانند تا مراحل بالا بیایند من اعتقاد دارم آرژانتین و برزیل به فینال می‌روند و شانس هم با برزیل خواهد بود و اگر تماشاگران کمک کنند، می‌توانیم قهرمان شویم. فقط در جام‌جهانی ۱۹۵۰ بود که در خانه خودمان قهرمان نشدیم.

بازیکن اسبق تیم‌ملی فوتبال برزیل در مورد شناختش از فوتبال ایران هم افزود: چهار،پنج‌بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران که در کشورهای دیگر بازی می‌کنند، تجربه خوبی برای این تیم به حساب می‌آیند به‌طور مثال تجربه قوچان‌نژاد می‌تواند به تیم‌ملی ایران کمک کند و برای بازیکنان ایران هم خوب است که مقابل آرژانتین و نیجریه بازی کنند اما باید بدانند که در جام‌جهانی فقط فرصت یک بازی وجود دارد و باید برنده از زمین بیرون بیایند. ایران شانس خوبی برای صعود از این گروه دارد چراکه به‌جز آرژانتین، نیجریه و بوسنی تیم‌هایی هستند که ایران می‌تواند از آنها امتیاز بگیرد. البته مهم این است که در بازی اول بازنده نباشند چراکه بازی مقابل آرژانتین سخت است اما مقابل بوسنی برای ایران شانس قایل هستم. همه مردم طرفدار تیم‌ملی برزیل هستند اما در بازی ایران مقابل آرژانتین همه برزیلی‌ها طرفدار تیم‌ملی ایران می‌شوند.

این هافبک بزرگ فوتبال برزیل در پایان با تمجید از شرایط تیم‌ملی والیبال ایران گفت: تیم‌ملی والیبال برزیل محبوبیت زیادی دارد و ما این ورزش را دوست داریم، اما تیم ایران بسیار خوب بازی کرد و شاید بهتر باشد شما تیم والیبال ایران را به جام‌جهانی ۲۰۱۴ اعزام کنید.

برچسب‌ها : ,