ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
کمیجانی اعلام کرد

منابع جدیدی به مسکن مهر تزریق نمی‌شود

شهروندان:
منابع جدیدی از بانک مرکزی برای مسکن مهر سرازیر نخواهد شد.

اکبر کمیجانیبه گزارش ایسنا، اکبر کمیجانی حاشیه بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در جمع خبرنگاران گفت: بانک مرکزی از منابع خودش به بانک‌ها برای رفع نیازهای نقدینگی حداکثر تا سه سال اعتبار می‌دهد، اما برای بانک مسکن حدود سه الی چهار سال داده شده و برای حمایت از مسکن مهر این خطای اعتباری را تا ۲۰ سال افزایش دادیم.

وی تصریح کرد: در این خطوط اعتباری تمام اوراق مشارکتی بانک مسکن را خریده و تبدیل به خط اعتباری ۲۰ ساله با نرخ سود ۱٫۶ درصدی کرده‌ایم. طبق مصوبات قبلی سقف تسهیلات تا ۵۹ هزار میلیارد تومان رسیده بود اما چون ما با مصوبات قانونی سروکار داشتیم، هنگامی که بحث مسکن مهر مطرح شد اضافه برداشت‌های بانک مسکن به مرز ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: البته به دلیل نگرانی‌های تورمی که به دلیل تزریق این منابع وجود داشت با حمایت‌های دولت و مجلس توانستیم بدهی‌های بانک مسکن را در مرز ۴۵ هزار میلیارد تومان متوقف کنیم و دیگر منابعی از بانک مرکزی به بانک مسکن سرازیر نمی‌شود.

وی گفت: کسانی که مسکن مهر به آنها تعلق گرفته و درصدد هستند اقساط را پرداخت کنند و یا بدهی از قبل داشته‌اند، می‌توانند نسبت به خرید مسکن مهر خودشان اقدام کنند و همچنین وزارت راه و شهرسازی آزاد‌سازی اسناد مالکیتی را انجام می‌دهد. این به معنی آن است که تمام افرادی که به بانک مسکن بدهکار هستند و یا با تخفیف اقدام به خرید مسکن مهر نموده‌اند منبعی برای بانک مسکن به وجود می‌آورند و آنچه از اعتبارات بانک مرکزی نزد بانک مسکن مانده روندی است که می‌تواند به بانک مسکن برای اتمام پروژه مسکن مهر کمک کند.

کمیجانی در ادامه در خصوص وام ازدواج گفت: تکالیف عظیم قانونی مربوط به سپرده‌های قرض‌الحسنه به بانک‌ها فرصت پرداختن به وام ازدواج را نمی‌دهند. دولت، مجلس و بانک مرکزی درصدد یافتن راه‌هایی برای حل مشکل وام ازدواج هستند.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: استفاده از درآمد یافته‌ها و یا صندوق توسعه ملی به یک جمع‌بندی کامل نیاز دارد تا منبعی برای وام ازدواج به دست آوریم. صف طولانی یک میلیون و ۱۴۰ هزار نفری وام ازدواج نشان می‌دهد که به ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع برای این کار نیازمندیم.

وی افزود: اگر بخواهیم از اعتبار صندوق‌ها استفاده کنیم هیچ اصلاح رفتاری نسبت به قبل نداشتیم، اما با توجه به اهمیت این امر ممکن است مجبور به این کار شویم.

کمیجانی در خصوص فعال‌سازی عقود مشارکتی گفت: نتیجه‌ی نهایی را در چند روز آینده بیان می‌کنیم.

برچسب‌ها : ,