ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پژمان جزئیات طرح مسکن اجتماعی را تشریح کرد

شهروندان:
معاون وزیر راه و شهر‌سازی گفت: مسکن‌اجتماعی با متوسط متراژ 50‌ تا 70 مترمربع و به‌صورت اجاره‌ای ساخته می‌شود و هزینه تهیه آن برای کم‌درآمدها حدود30 درصد درآمد آن‌ها خواهد بود.

سیدمحمد پژمانپس از تأکید وزیر راه و شهرسازی بر تفاوت مسکن اجتماعی با مسکن مهر و این‌که دولت در طرح مسکن اجتماعی به دنبال ارائه خدمات ارزشمند شهری است مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن جزئیات بیشتری از این طرح را تشریح کرد.

محمد پژمان مسکن اجتماعی را جزئی از طرح جامع مسکن نام برد و تأکید کرد برای اجرای این طرح نظرات کارشناسان مسکن، اجتماعی و دانشگاهی را مد نظر قرار داده‌ایم. به گفته پژمان طرح مسکن اجتماعی همچنان در مرحله کارشناسی قرار دارد تا بدون کمترین اشکالی اجرا شود و جزئیاتی که از چگونگی طرح مسکن اجتماعی عنوان می‌شود هنوز بطور قطعی به تصویب نرسیده است. وی افزود: در طرح مسکن اجتماعی متوسط زیربنای هر واحد مسکونی ۵۰ متر است که برای خانوارهای دارای فرزند به ۷۰ متر نیز می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد در مسکن اجتماعی واحدها متناسب با میزان درآمد خانوار قیمت‌‌گذاری می‌شود و هر خانوار با پرداخت حداکثر ۳۰درصد درآمد خود به صورت اجاره‌ای امکان سکونت در آن واحد را پیدا می‌کند. پژمان ادامه داد: در طرح مسکن اجتماعی، مسکن به صورت واگذاری قطعی نیست بلکه برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که خانوارهای با درآمد کم با حداکثر ۳۰ درصد میزان درآمد ماهانه خود از مسکن اجتماعی به صورت اجاره‌ای برخوردار شوند.

پژمان با اشاره به تدوین و نگرش دوباره به برنامه جامع مسکن گفت: در این برنامه تعداد خانوارها در دهک‌های پایین مشخص شده که پس از پایان این بررسی وزارت راه و شهرسازی طرح‌های مختلف مسکن برای اقشار کم درآمد را به اجرا می‌گذارد.

به گفته پژمان ساخت مسکن اجتماعی در دولت اجرا می‌شود اما بخشی از منابع مالی آن قرار است توسط نهادهای عمومی و حمایتی مانند تأمین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، شهرداری‌ها و… تأمین شود که تاکنون این طرح برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی به اتمام رسیده است. وی با بیان این‌که دهک‌های پایین درآمدی توانایی خرید مسکن را ندارند افزود: دولت در طرح مسکن اجتماعی به دنبال واگذاری مسکن نیست چون ممکن است با واگذاری قطعی برخی افراد اقدام به فروش مسکن کنند که با این کار آنان دوباره به عنوان نیازمند به بازار مسکن بر می‌گردند.

وی همچنین از ارائه لایحه به مجلس برای اختصاص ردیف بودجه به طرح مسکن اجتماعی خبر داد و گفت: برای تأمین اعتبار مسکن اجتماعی، لایحه دریافت ردیف بودجه مستقل در بودجه سال ۹۴ پیشنهاد شده است.

پژمان با بیان این‌که اجرای طرح مسکن اجتماعی بزودی آغاز می‌شود گفت: ساخت مسکن‌های تحت عنوان مسکن اجتماعی قطعاً ۳ تا ۴ ماه آینده با همکاری نهادهای اجتماعی شروع می‌شود.

پژمان خاطرنشان کرد: دولت در نظر دارد برنامه جامع تأمین مسکن برای خانوارهای کم درآمد را پس از به نتیجه رسیدن و پایان واگذاری واحدهای مسکن مهر اجرایی کند. پژمان اولویت دولت را ساخت مسکن برای دهک‌های کم درآمد عنوان کرد و گفت: در مسکن اجتماعی دولت زمین را در اختیار نهادهای اجتماعی و خیرین مسکن ساز قرار می‌دهد و کار ساخت بر عهده این نهاد‌ها است.

وی با ارائه آمار کلی از دهک‌های کم‌درآمد گفت: حدود ۳۰ درصد جامعه ما در دهک‌های بالای جامعه هستند. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از مردم در دهک‌های یک و دو و بخشی از دهک سه هستند و حدود ۵۰ درصد هم در میانه قرار دارند.وی تصریح کرد: دولت ضرورتی برای تأمین مسکن دهک‌های بالا ندارد، اما می‌توانیم شرایطی را برای کیفی‌سازی و تولید واحدها با شرایط تسهیلاتی با سود بانکی فراهم کنیم.

 سهیلا یادگاری

ایران

برچسب‌ها : , ,