ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

معاون وزیر ورزش و جوانان: نگاه دولت یازدهم به جوانان، جوان باوری است

شهروندان:
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: نگاه دولت یازدهم به جوانان، ˈجوان باوریˈ است و این رویکرد در مقابل نگاه ˈجوان فریبیˈ دولت گذشته قرار دارد.

محمود گلزاریدکتر ˈمحمود گلزاریˈ در ستاد هماهنگی امور جوانان استانداری خراسان رضوی در مشهد افزود: نمود نگاه جوان فریبی در دولت گذشته، تشکیل گروه مشاوران جوان بود که موجب افسردگی آن ها می شد یا اینکه جوان ˈرانت خوارˈ تربیت می کرد.

وی اظهار کرد: به هرحال در کشور ما یک نگاه ˈجوان غافلیˈ وجود داشته و دارد که نمی خواهد به جوانان فکر کند ولی باید با رشد کنونی جمعیت حدود ۱۰ سال زمان داریم که از نیروی جوان موجود کشور بهره برداری لازم را بکنیم.

گلزاری گفت: بعد از این دوره، جمعیت کشور ما رو به پیری می گذارد و دوباره تا ۳۰ یا ۴۰ سال آینده دوره جوان شدن جمعیت آغاز می شود به همین خاطر به این دوره ۱۰ ساله ˈپنجره طلاییˈ گفته می شود.

وی گفت: جمعیت جوان کشور ما ویژگی دیگری نیز دارد و آن این است که تحصیلات عالیه در آن افزایش یافته که هم می تواند موجب پیشرفت کشور شود و هم می تواند ما را با یک انقلاب مواجه کند.

این استاد دانشگاه افزود: آمار آسیب های اجتماعی جوانان ما نگران کننده است به طور مثال آمار طلاق به سرعت افزایش می یابد و هم اکنون میانگین کشوری طلاق ۲۰ درصد است که در شهرهای بزرگ به ۳۵ درصد نیز رسیده و مشهد جزء پنج شهر نخست کشور در این زمینه است.

وی گفت: خشونت و پرخاشگری نیز در کشور افزایش یافته اما بنیه کشور از نظر نجابت و صداقت بسیار قوی است و ما از دیرباز ملتی عفیف و نجیب بوده ایم و این را آثار پدران ما در تخت جمشید و ۶۰ هزار بیت شاهنامه فردوسی که هیچ اثری از سخافت در آن ها دیده نمی شود گواهی می دهند.

او افزود: من خود به عنوان یک روانشناس در زندان جوانان بسیار دیده ام که با اینکه جرایم منکراتی داشته اند اما دعا می خواندند و تضرع می کردند و این نشان می دهد که آسیب در کشور ما عمق ندارد.

وی گفت: دنیای مجازی و جمعیتی که در این دنیا فعال است، نمی توان نادیده گرفت و با ساده سازی راهکارها نیز نمی توان مسائل را حل کرد.

گلزاری اظهار کرد: به طور مثال از ازدواج موقت می توان به عنوان یک استثنا در درمان و تشخیص استفاده کرد اما نمی توان آن را به عنوان قاعده به همه جوانان تعمیم داد.

وی گفت: مسائل و مشکلات بسیار وجود دارد از جمله اینکه طبق آمار ۳۵ درصد مردان متاهل کشور ناتوانی جنسی دارند اما با فرهنگی که در زمینه روابط دختر و پسر قبل از ازدواج وجود دارد، چگونه می شود این موارد را تشخیص داد؟

او افزود: در یک تقسیم کار این قبیل مطالعات را باید مراکزی مانند سازمان ملی جوانان و ستادهایی نظیر آن انجام دهند و بودجه و هماهنگی را نیز فراهم سازند و نتایج آن را دستگاه های اجرایی، عملیاتی کنند.

وی گفت: هم اکنون در حال راه اندازی کلینیک پیشگیری از خشم در تهران و مشهد هستیم و در حال تقویت واحدهای مشاوره قبل و بعد از ازدواج می باشیم و می خواهیم سایت های همسریابی استاندارد را نیز راه اندازی کنیم که در همه این موارد مشهد بعد از تهران است.

او با اشاره به تعریف اوقات فراغت افزود: در بسیاری از کلاس های اوقات فراغت در کشور آموزش های رسمی ارائه می شود در حالی که ویژگی این موقعیت آن است که در آن فرد فعالیتی اختیاری و لذت بخش را انجام دهد نه کاری اجباری و غیر لذت بخش.

وی گفت: اوقات فراغت، همان اوقات بازی و خوش گذرانی است که طی آن فرد یا کودک مهارت های اجتماعی را می آموزد و نشاط و انگیزه می یابد.

وی در ادامه اظهار کرد: حل مشکلات جوانان به ستاد برنامه ریزی و مدیریت نیاز دارد نه وزارت ورزش و جوانان.

وی گفت: ما برای جوانان به تشکیلاتی مانند سازمان محیط زیست نیاز داریم که با رصد محیط زیست، جلو دخالت های آسیب رسان دیگر دستگاه ها را می گیرد.

وی گفت: عملکرد بخشی که متولی جوانان در دولت است مانند عملکرد رسانه ها است و باید مشکل جوانان را بفهمد و برای حل آن ها پیگیری کند.

او افزود: حدود یک سوم جمعیت کشور را که حدود ۲۴ میلیون نفر هستند جوانان ۱۲ تا ۲۱ ساله تشکیل می دهند و قبل از این دوره سنی نیز با گروه سنی کودکان مواجهیم که از ویژگیهای تاثیرپذیری، ضعف، ناتوانی و عدم شکل گیری آگاهی ها برخوردارند.

وی گفت: بعد از این دوران نیز دوران میانسالی و پیری است که اصلی ترین ویژگی این دوران در درجه اول وابستگی است که محافظه کاری را در پی دارد و در درجه دوم ضعف است.

او افزود: اما جوان در عالی ترین مرتبه تحول ذهنی قرار دارد، در برابر نابرابری ها می ایستد، قوی است، نیرویی بالفعل می باشد و از بحران هویت گذشته است و به همین خاطر هر کاری که انجام شده توسط جوانان بوده است./

برچسب‌ها : ,