ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

انتشار ریز قراردادهای فوتبالی، شفاف سازی صوری یا واقعی

شهروندان:
باشگاهای لیگ برتری فوتبال ایران امسال باتاکید وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال وسازمان لیگ ملزم به شفاف سازی رقم قرارداد های بازیکنان و کادر فنی خود شدند اما اقدام صوری و غیرواقعی چندباشگاه در این خصوص واضح و حتی در برخی موارد خنده دار است.

فوتبالبه گزارش ایرنا، دربین تیم های لیگ برتری فوتبال، به نظر می رسد که استقلال تهران و سپاهان اصفهان به نوعی از شفاف سازی طفره رفته اند، به طوری که سپاهان رقم قرارداد علی حمودی و محرم نویدکیا را اعلام نکرده و استقلال نیز از انتشار رقم قرارداد میرشاد ماجدی سرپرست، ستار همدانی مربی و گروه آنالیزور و مشاوران کادر فنی سرباززده است.

فارغ ازاین موارد، بسیاری ازکارشناسان رقم های اعلام شده توسط این باشگاه ها را غیرواقعی و حتی در برخی موارد خنده دار می دانند و برای مثال به قرارداد یک میلیاردی آندرانیک تیموریان هافبک ملی پوش تیم استقلال و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی محمدرضا خلعتبری با تیم سپاهان اشاره دارند.

مجموع رقم قرارداد بازیکنان تیم فوتبال استقلال از سوی این باشگاه، ۱۴ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان و مجموع رقم قرارداد اعضای کادر فنی را یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان اعلام شده که باتوجه به سقف ۱۵ میلیاردی بودجه اعلام شده توسط سازمان، این باشگاه تاکنون ۷۴۰ میلیون تومان بیشتر از سقف درنظر گرفته شده هزینه کرده است.

به گفته مدیرعامل باشگاه استقلال، این باشگاه حدود ۹۰ میلیارد تومان بدهی داردوباتوجه به واضح بودن قراردادصوری بابرخی بازیکنان،شایددرپایان چهاردهمین دوره لیگ برتر این مقدار افزایش یابد!

باشگاه سپاهان اصفهان نیز مجموع رقم قرارداد بازیکنان تیم فوتبال خود را ۱۵ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان اعلام کرده که حتی اگر این رقم را نیز واقعی فرض کنیم باز هم سپاهانی از سقف بودجه ۱۵ میلیارد تومانی تجاوز و تخلف کرده اند.

باشگاه سپاهان همچنین در حالی رقم قرارداد خلعتبری را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است که این بازیکن پیشترگفته بود باشگاه پرسپولیس از من ۶۰۰ میلیون تخفیف خواسته است و من فقط می توانم به عشق هواداران این تیم ۲۰۰ میلیون به سرخ پوشان تخفیف بدهم.

بااین اوصاف، پذیرفتن قراردادیک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومانی خلعتبری با باشگاه سپاهان همانند قرارداد یک میلیاردی تیموریان با استقلال غیرممکن و بیشتر به یک طنز شبیه است.

هرچند طرح موضوع شفاف سازی قراردادهای فوتبالی با استقبال مردم همراه شد، اما از همان آغاز این بحث واضح بود که افراد سودجو که در فوتبال نقش دلال را ایفا می کنند و در واقع رابط بین بازیکنان و مربیان با باشگاه ها هستند، در موضوع شفاف سازی قراردادها منافع خود را در خطر دیده و با مانع تراشی و سنگ اندازی تلاش می کنند، این مساله هیچگاه شکل نگیردوجامه عمل نپوشد.

مساله شفاف سازی قرارداد باشگاه ها با بازیکنان و مربیان می تواند مشکلات بسیاری از جمله کوتاه کردن دست های پشت پرده را در فوتبال حل کند.

همچنین بیان واقعیت هادرانعکاس مبالغ قرارداداعضای تیم های فوتبال باشگاه ها از سوی مسوولان آنها به تجلی فوتبال پاک و خوشبینی مردم به این ورزش زیبا و پرهیجان کمک شایانی خواهد کرد.

فوتبال ورزشی جذاب و پرطرفدار است اما برخی بداخلاقی ها در چند سال اخیر که اکثرآنها نشات گرفته ازسرازیرشدن پول های زیاد و بی حساب و کتاب و مدیریت ضعیف و ناکارآمد مسوولان باشگاه ها بوده، اسباب بدبینی بسیاری از مردم را به این رشته فراهم آورده است.

بدون شک ورودقاطع سازمان بازرسی کل کشوربه موضوع شفاف سازی قراردادهای فوتبالی و برخورد با باشگاه هایی که رقم قراردادهای خود را صوری و غیر واقعی اعلام کرده اند می تواند راهکار مناسبی در راستای عمل به شعار ورزش پاک باشد؛ موضوعی که مطالبه مردم در شرایط خاص اقتصادی کشورمان در برهه کنونی نیز است.

برچسب‌ها : , ,