ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سینما رفتن بچه‌ها در دنیا زنگ درس است نه زنگ فرار!

شهروندان:
کارگردان فیلم سینمایی «همبازی» با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته دنیا، زنگ سینماوجود دارد، گفت: کارکرد آموزشی سینما را باید جدی گرفت و به حضور بچه‌ها در سالن سینما نباید صرفا به عنوان یک زنگ فرار از مدرسه نگریست.

غلامرضا رمضانیفارس نوشت: غلامرضا رمضانی گفت: فضای امروزی جامعه با دو دهه گذشته بسیار متفاوت شده است بنابراین عملکرد مطلوب در حیطه تولید و پخش سینمای کودک و نوجوان و ترغیب مخاطبان ویژه این سینما به حضور در سالن‌های سنیما نگاهی روزآمد را می‌طلبد. در دهه شصت، کودکان به نوعی دنباله روی نظرات پدر و مادرشان بودنداما امروز، داستان عوض شده ضمن آن که سینما بردن کودک و نوجوان، مثل آن سال‌ها، دغدغه والدین نیست و در برنامه‌ریزی ماهانه و هفتگی برای تفریح کودکانشان، جایی برای سینما وجود ندارد.

یکی از سه کارگردان فیلم «گنجشکک اشی‌مشی» در ادامه گفت: کودک امروز ما، به ابزارهای الکترونیکی، دیجیتالی و مجازی اتکای زیادی دارد و این ابزار سبب شده تا نسل امروز سریع‌تر از گذشته به آنچه می‌خواهد برسد. کودکان امروز فیلم‌های مورد علاقه‌شان را در ویدئو و ماهواره می‌بینند و بیشترین سرگرمی‌شان کامپیوتر است. والدین هم از این بابت که کودکانشان با این رسانه‌ها سرگرم هستند، خوشحالند غافل از این که این جریان، بعد آموزشی و فرهنگ‌سازی سینما را در بلندمدت کمرنگ می‌کند.

سینما باید بخشی از بدنه آموزشی کشور باشد

کارگردان فیلم‌های «چرخ» و «قفل‌‍ساز» در ادامه گفت: متاسفانه در کشور ما این دغدغه که دانش آموزان را به سینما ببرند و کودکان و نوجوانان آنچه را که از فیلم می‌فهمند، روی کاغذ بیاورند، وجود ندارد. به عبارتی دیگر، اینجا گاه سینما بردن دانش آموزان زنگ فرار محسوب می‌شود، یعنی مربیان آنها را به سینما می‌برند تا صرفا ساعاتی را مشغول دیدن فیلم باشند و خودشان هم در این بین استراحت کنند!

او با اشاره به این که در ۲۰ سال گذشته در بسیاری از کشورهایی اروپایی سینما بخشی از دروس دانش‌آموزان شده است، گفت: در آن کشورها، سینما آنقدر اهمیت دارد که دانش آموزان با مربیان خود فیلم می‌بینند، درباره فیلم‌هایی که می‌بینند نقاشی می‌کشند، امتحان می‌دهند و فیلم دیدن به نوعی برای آنها تبدیل به فرهنگ شده است.

رمضانی در این گفت‌وگو تأکید کرد: فیلم و سینما باید بخشی از بدنه آموزشی کشور باشد زیرا کارکردهای آموزشی سینما با هدایت خانواده و مخصوصا آموزش و پرورش نمود پیدا می‌کند.

اکران کودک نیازمند برنامه‌ریزی و ایده‌های جدید

رمضانی در ادامه به این نکته اشاره کرد که نمایش فیلم‌های کودک در یک گروه سینمایی، نیازمند برنامه‌ریزی و ایده‌های جدید است. او گفت: در سینمای کودک و نوجوان اگر فیلمی دور از ابعاد رایج سرگرم‌کنندگی، تنها در ابعاد فرهنگی و آموزشی حرفی برای گفتن داشته باشد ممکن است در چرخه اکران موفق نشود پس نیاز به گروه سینمایی خاص و تبلیغات و برنامه‌ریزی خاص دارد.در شرایط فعلی، برای چنین فیلمی، اختصاص ۲۵ سینما برای اکران راهکار مناسبی نیست اما اگر یک گروه سینمایی خاص برای این دست فیلم‌ها داشته باشیم، در اینصورت خانواده‌ها می‌دانند که  کودکانشان را به کدام سینما ببرند و به تدریج در این زمینه فرهنگ‌سازی خواهد شد.

کارگردان «سبز کوچک»همچنین نمایش انیمیشن‌های داخلی و خارجی را از عوامل جذب مخاطب کودک به سالن سینما دانست.

رمضانی با بیان اینکه در حال ساخت فیلم«فرار از قلعه رودخان» است گفت: ۱۰ مردادماه فیلم را کلید می‌زنم و قصد دارم اولین نمایش فیلم در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشد و  امیدوارم بتوانم آنرا به جشنواره برسانم.

برچسب‌ها :