ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مطالبات مطبوعات از وزیر ارشاد

شهروندان – لطف‌الله آجدانی:
جناب آقای علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید، بی‌تردید بر جنابعالی پوشیده نیست که دغدغه‌های اهالی مطبوعات در ایران یک دغدغه تاریخی و نه جدید اما جدی است.

علی جنتیاز شکل‌گیری آغازین مطبوعات غیردولتی در تاریخ معاصر ایران تاکنون، بسیاری از مطالبات و حقوق مطبوعات از سوی دولت‌ها در بسیاری از مقاطع و با درجات متفاوتی نادیده گرفته و غالبا به مطبوعات و اهالی آن به عنوان مخاطبی مکلف و موظف نگریسته شده است و نه مخاطبی محق. اعتدال در سرشت خود معطوف به ایجاد توازن میان تکلیف و حق است.

آزادی قلم و بیان، امنیت سیاسی، امنیت شغلی و صنفی، عدالت در حمایت و تسهیلات دولتی از مطبوعات و تناسب مجازات مطبوعاتی با جرایم مطبوعاتی، از جمله حقوق و مطالبات قانونی و مدنی اهالی مطبوعات از دولت تدبیر و امید و به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ریشه اصلی بی‌توجهی به بسیاری از حقوق قانونی و مدنی مطبوعات و اهالی آن را می‌توان و باید در افراط و تفریط‌های ناشی از عملکرد بعضی از مدیران نالایق و اتوبوسی دولتی متولی امور مطبوعات خواه در لباس اصولگرایی دروغین و خواه در لباس اصلاح‌گرایی دروغین جست‌وجو کرد. نادیده گرفتن حقوق و مطالبات قانونی و مدنی اهالی مطبوعات، مهم‌ترین عامل بی‌اعتمادی بسیاری از آنان نسبت به متولیان دولتی مطبوعات و موجب کاهش تعامل سازنده دولت و مطبوعات مستقل و غیردولتی به شمار می‌رود و باید آن را جدی گرفت.

به صراحت بگویم: مدیریت‌های غلط بعضی از مدیران فرهنگی و مطبوعاتی چه در سطوح عالی وزارتی و چه در حوزه‌های کلان استانی و شهرستانی، تنفس و تجربه هوای اعتماد و تعامل سازنده و کارآمد مطبوعات مستقل و غیردولتی با متولیان دولتی مطبوعات را با دشواری‌های جدی روبه‌رو کرده است. راه برون‌رفت از این بی‌اعتمادی و فراهم کردن زمینه‌های هرچه بهتر و بیشتر تعامل اهالی رسانه‌ها و مطبوعات با وزارتخانه‌ای که جنابعالی بر مسند آن نشسته‌اید در نخستین گام، از ضرورت برخاستن و از پای ننشستن شما برای خانه‌تکانی در مدیریت‌های وزارتخانه و اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها خبر می‌دهد. همان گونه که به درستی و با تدبیر اذعان دارید، باید از بعضی از مدیران کارآمد دولت پیشین و البته در صورت همسویی آنان با برنامه‌های دولت و وزارت ارشاد بهره گرفت.

اما این واقعیت نباید مانع ضرورت خانه‌تکانی مدیریتی وزارت ارشاد شود. به‌ویژه اگر این مانع ناشی از مماشات و محافظه‌کاری برآمده از اعمال فشارهای احتمالی از سوی این و آن باشد. در خانه‌تکانی مدیریتی و تحولات در عزل و نصب‌ها، اجتناب وزیر محترم ارشاد از تن دادن به اعمال فشارهای احتمالی و قابل پیش‌بینی برای تحمیل بعضی از مدیران که از سوی افراد و گروه‌هایی که منافع‌طلبی شخصی و جناحی و باندی خود را بر منافع و مصالح ملی و عمومی ترجیح می‌دهند، بسیار ضروری است. آقای جنتی، به اعتبار سوابق، کارنامه و تفکر شما، می‌توان تحقق تدبیر در وزارتی که بر مسند آن نشسته‌اید برای کاهش مشکلات مطبوعات و اهالی آن را به امید نشست.

اما تحقق این امید مستلزم هوشمندی و قاطعیت شما در به‌کار‌گیری مدیران لایق و کارآمد به اعتبار تفکر و برنامه‌ها و سوابق آنان است و نه توصیه و سفارش مبتنی بر روابط دوستی و خویشاوندی و جناحی و باندی. باید از تنگنای به‌کارگیری چرخه مدیران تکراری و سفارشی و رانتی روی برگرفت تا زمینه‌های مناسب‌تری برای ضرورت گردش نخبگان و شایسته‌سالاری فراهم شود. از شما که به تدین و اخلاص، مشورت گرایی و گفتمان و رفتار عقلایی و اعتدالی شهرت دارید، امید می‌رود در حوزه مدیریت مطبوعات، با توجه به اصول عقلانی گردش نخبگان و شایسته‌سالاری، از مدیرانی بهره‌مند شوید که از جنس مطبوعات و آشنا با مسائل، مشکلات و نیازهای اهالی آن باشند.

انتخاب و انتصاب مدیرانی که نه مطبوعات و رسانه‌ها را می‌شناسند و نه مسائل و مشکلات و چالش‌ها و راه‌های برون‌رفت از آن چالش‌ها را و فقط برآن هستند تا بر صندلی مدیریت بنشینند و برای آنان فرقی نمی‌کند که صندلی مدیریت آنان در وزارت خارجه باشد یا داخله، وزارت نفت باشد یا ارشاد، نه با شعارها و برنامه‌های جنابعالی برای توسعه و غنای جایگاه و منزلت مطبوعات و فرهنگ و هنر راست می‌آید نه با رویکرد دولت تدبیر و امید در تحقق گفتمان عقلانیت.