ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بررسی ۲ فرضیه درباره ترکیدگی لاستیک اتوبوس در حادثه تهران-قم

شهروندان:
مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری‌ با تشریح تمامی دلایل احتمالی بروز تصادف آزادراه تهران-قم، از بررسی دو فرضیه برای پاره‌شدن لاستیک اتوبوس اسکانیا خبر داد و گفت: دنبال فاکتور خرید لاستیک پاره‌شده هستیم، تا تاریخ تولید آن مشخص شود.

تصادففارس نوشت: سیدعزیز جیفرودی گفت: طبق اعلام پلیس‌راه، لاستیک اتوبوس اسکانیا ابتدا دوپوسته و سپس پاره شده است. مارک لاستیک جلویی اتوبوس از برندهای تولید روز دنیاست، البته لاستیک عقب اتوبوس چینی بود. معمولا رانندگان از لاستیک‌های باکیفیت‌تر برای قسمت جلو خودرو استفاده می‌کنند و لاستیک جلو این خودرو هم برند روز دنیا بود و بررسی‌ها نشان داد این لاستیک حدود ۷۰ تا ۷۵درصد عاج داشت. لاستیک عقب این اتوبوس نیز ۸۰ درصد عاج داشت. بنابراین اتوبوس حین حرکت از نظر لاستیک هیچ مشکلی نداشت ضمن آنکه تمامی تست‌های فنی قبل از حرکت توسط مدیر فنی انجام شده بود.

جیفرودی افزود: دو علت برای پاره‌شدن لاستیک را به‌عنوان فرضیه برای خود تعریف کرده‌ایم که هر دو علت در حال بررسی است. گزینه اول، ترکیدگی لاستیک به دلیل ورود شیء تیز و برنده به داخل لاستیک است. طبق بررسی پلیس راه و تحلیل‌های ما، لاستیک ابتدا دوپوسته شده و سپس ترکیده است. در گزینه دوم، این فرضیه در نظر گرفته شده که لاستیک اتوبوس تولید سال‌های گذشته و در واقع تاریخ مصرف آن گذشته بود. کائوچو به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده لاستیک، عمری حدود پنج‌سال دارد و اگر چند سال از تولید آن بگذرد، خاصیت آن از دست می‌رود، به همین دلیل در حال بررسی تاریخ تولید لاستیک این اتوبوس اسکانیا هستیم. به ادعای شرکت تعاونی، این لاستیک حدود یک ماه پیش خریداری شده است. بنابراین دنبال فاکتور و به‌دست‌آوردن سال ساخت لاستیک هستیم تا اگر این لاستیک جزو لاستیک‌های به اصطلاح «ته‌انباری» و دارای سن بالا باشد، باید با وارد‌کننده لاستیک و آن که مجوز فروش آن را صادر کرده است، مقابله قانونی کرد. به فرض اگر تولید لاستیک مربوط به چند سال پیش بوده، باید مشخص شود این لاستیک توسط چه شرکتی وارد شده ‌و در کدام انبار بوده است.

جیفرودی همچنین درباره راننده اتوبوس گفت: راننده اتوبوس در اردیبهشت‌ امسال کارت هوشمند جدید خود را گرفته و تمامی تست‌های سلامت را طی کرده بود. بنابراین مشکلی از نظر جسمی یا روحی نداشت. وی همچنین گفت: اتوبوس اسکانیای سانحه‌دیده تولید سال ۱۳۸۹ بود و به‌همین دلیل طبق قانون نیاز به معاینه فنی نداشت اما قبل از حرکت تمام تست‌های فنی روی آن انجام شده بود. ما نماینده اسکانیا را احضار کردیم و مقرر شده است با حضور نماینده کارخانه سازنده جلساتی برگزار و علت آتش‌سوزی پس از برخورد نیز مشخص شود. کارشناسان ما در حال بررسی علت ‌آتش‌سوزی این دو اتوبوس پس از برخورد رخ‌به‌رخ هستند. مقرر شده است طی جلسه‌ای با نماینده کارخانه سازنده اسکانیا موضوع طولانی‌بودن سیم باتری تا استارتر و جانمایی نصب باتری تحلیل شود ضمن آنکه امکان جابه‌جایی محل نصب باتری نیز بررسی خواهد شد.