ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
منیره نوبخت:

جامعه باید ضرورت قرار دادن تسهیلات برای زنان شاغل را بپذیرد

شهروندان:
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به تصویب کلیات لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل در کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: با لایحه کاهش ساعت کاری زنان موافق هستم، چرا که در نظام جمهوری اسلامی با وجود تاکید بر موضوع خانواده در قوانینی مانند قانون اساسی، قوانین خاصی در این زمینه نداریم.

منیره نوبختبه گزارش ایسنا، منیره نوبخت افزود: لازم است پرداختن به موضوع خانواده تنها در حد حرف باقی نماند، بلکه در قوانین نیز نمود پیدا کند که لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل می‌تواند به یکی از این قوانین تبدیل شود.

وی تاکید کرد: در تدوین قوانین مربوط به بیان اهمیت خانواده، تربیت فرزند و حل مشکلات زنان به عنوان مادر‌، خلاء داریم؛ چرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این موضوع نپرداخته‌ایم. البته با انجام برخی از اقدامات مانند تشکیل ستاد زن و خانواده، آرام آرام زمینه برای طرح این قوانین فراهم شده است.

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: عده‌ای معتقدند هر گونه قانونی در زمینه ارائه تسهیلات به زنان شاغل به ضرر اشتغال آنهاست، ولی من با این طرز تفکر موافق نیستم. جامعه باید ضرورت قرار دادن تسهیلات و امکانات برای زنان شاغل را بپذیرد. ممکن است در حال حاضر برخی کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی چنین دیدگاهی را نداشته باشند و برای حقوق مادران و فرزندان احترام و اهمیت قائل نشوند، اما آنها در دراز مدت از این قوانین بهره‌مند می‌شوند؛ چرا که در همین جامعه زندگی می‌کنند.

قرار دادن تسهیلات برای زنان نباید مخل امنیت شغلی آنان شود

نوبخت در ادامه گفت: اگرچه ممکن است از جهاتی نگرانی افراد مخالف قرار دادن تسهیلات برای زنان، درست باشد؛ ولی باید با فرهنگ‌سازی، نگاه کنونی را تغییر دهیم. البته تصویب این قوانین نباید مخل امنیت شغلی زنان شود.

وی تاکید کرد: در کشورهایی که به اندازه ما ادعای پرداختن به جایگاه خانواده و تربیت فرزند را ندارند، قوانین مشابهی تصویب شده است؛ اما چرا ما نباید این خلاء را در نظام جمهوری اسلامی پر کنیم؟ البته لازم است تمهیدات لازم در زمینه تصویب قوانین برای اشتغال زنان اندیشیده شود تا دستیابی آنان به فرصت‌های شغلی محدود نشود.

نوبخت در پایان گفت: تصویب این قوانین و پایبندی برای اجرای آن به تدریج موجب تغییر فرهنگ مردم و پذیرش آن می‌شود. ما باید تلاش کنیم که ضمن توجه به مشارکت زنان و اشتغال آنان، این افراد بتوانند وظیفه مادری خود را نیز به خوبی انجام دهند و اشتغال زنان موجب لطمه خوردن به فرزندانشان نشود. درواقع عمده‌ترین تفاوت ما در عرصه اشتغال زنان با دنیای غرب کوشش در همین جهت است.

براساس ماده واحده لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل، ساعات کار هفتگی زنان شاغل (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیرهفت سال یا معلول یا دارای همسر یا فرزند مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج در دستگاه‌های اجرایی ماده (۲۲۲) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران- مصوب ۱۳۸۹- و بخش غیردولتی (مشمولین قانون کار و تامین اجتماعی) با تایید مراجع ذی‌ربط سی‌وشش ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای چهل وچهار ساعت تعیین می‌شود. همچنین، کارفرمایان بخش غیردولتی از اعمال تخفیف پلکانی یا تامین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند.