ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

حقوق شهروندان در قانون اساسی شرایط خوبی دارد

شهروندان:
محال است جایی نام یکی از اعضای خانواده ‌هاشمی‌رفسنجانی به میان بیاید و خبری از حاشیه‌سازی برخی رسانه‌های خاص نباشد. حالا سفر فائزه ‌هاشمی به مشهد مقدس بهانه این حاشیه‌سازی‌ها شده، این رسانه‌ها می‌گویند فرزند آیت‌ا… ‌هاشمی‌ با هدف رایزنی برای تعیین استاندار خراسان رضوی به این سفر رفته است.

فائزه هاشمیاین خبر اولین بار توسط «تسنیم» منتشر شد و در مدت زمان کوتاهی بازتابی وسیع در سایت‌های اصولگرا داشت. این رسانه‌ها از حسن رسولی به عنوان گزینه جدی استانداری خراسان رضوی نام می‌برند. رسانه‌های اصولگرا البته منبع این خبر را اعلام نکرده‌اند.

در عین حال دولت نیز از همان بدو آغاز روند تعیین استانداران صراحتا اعلام کرده بود که این کار را با مشورت مجامع استانی هر منطقه انجام می‌دهد. نگرانی اصولگرایان از استاندار شدن یک اصلاح‌طلب در استان خراسان رضوی در حالی است که تاکنون نیز از میان استانداران انتخاب شده در دولت یازدهم، تعداد قابل توجهی چهره‌ اصولگرا از استان‌های مختلف قرار دارند. آنطور که تاکنون مشخص شده و مورد تایید نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته است، دولت قصد دارد تا همان ترکیب فراجناحی خود در سطح استانداران را نیز تکرار کند.

حاشیه‌سازی رسانه‌های اصولگرا برای سفر فائزه هاشمی به مشهد

اما ارتباط انتخاب استانداران با سفر فائزه هاشمی در حالی در رسانه‌های اصولگرا مطرح نشد که این موضوع در جریان دیدار فائزه ‌هاشمی با زنان اصلاح‌طلب نیز مورد بحث قرار گرفت. جایی که فرزند آیت‌ا…‌هاشمی‌ تاکید کرد: در این زمینه اطلاعات کامل و کافی ندارد. فائزه ‌هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا استانداران و مدیران استانی با صلاحدید ستادهای انتخابات انتخاب نمی‌شوند؟ گفت: آنچه مسلم است باید وحدت و انسجام میان ستادها حاکم باشد. این فعال سیاسی تصریح کرد: سعی می‌شود مدیران استانی را از میان ستادهای انتخاباتی برگزینند. البته باید بگویم در این زمینه و در مورد این مساله اطلاعات کامل و کافی ندارم. وی اظهار کرد: ممکن است برخی انتخاب‌ها برخلاف ستادها باشد اما مشکلی ندارد چرا که باید یک حق رای هم برای روحانی در نظر بگیریم و این از آن جهت است که روحانی با عنوان رئیس‌جمهور در برابر مسائل باید پاسخگو باشد. به گفته ‌هاشمی یکی از دلایل اینکه ممکن است در انتخاب مدیران استانی ناموفق باشیم نبود وحدت است، اظهار کرد: در انتخابات به دلیل کناره‌گیری عارف و وحدت پیروز شدیم و در انتخاب مدیران استانی نیز باید چنین باشد. فرزند آیت‌ا… ‌هاشمی‌ عنوان کرد: اینکه تاکنون استاندار خراسان رضوی اعلام نشده به دلیل این نیست که این استان را رها کرده‌اند یا بی‌توجهی شده بلکه حساسیت خراسان رضوی سبب بررسی بیشتر شده و زمان بیشتری را می‌طلبد تا به گزینه مطلوب برای اجماع برسند. اگر گاهی میان انتخاب برخی استانداران اشتباهی شود نباید این را مورد توجه قرار داد چرا که درصدی خطا امری طبیعی بوده و باید ببینیم که بسیاری از استانداران و کابنیه روحانی بسیار خوب و قابل قبول است.

نسبت به حیطه زنان رضایت ندارم

با این حال به فراخور فضای جمع اولین سوالی که از فائزه ‌هاشمی مطرح شد، نظر او در خصوص اقدامات دولت یازدهم در حوزه حقوق زنان بود. جایی که وی گفت: آنچه مسلم است بیشتر مشکلات نظیر فقر، مشکلات اقتصادی، طلاق و اعتیاد زنان ریشه در همان مشکلات اقتصادی و بیکاری داشته و باید اولویت دولت حل مشکلات اقتصادی باشد تا در این مسیر آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا کند. فرزند آیت‌ا…‌هاشمی‌ اظهار کرد: یک ماه قبل نیز در مصاحبه‌هایم گفتم که از روحانی رضایت دارم به جز حیطه زنان، آنچه مشاهده می‌شود در حیطه زنان چه اصلاح‌طلب، چه اصولگرایان و چه تدبیر و امید نگاه مردانه وجود دارد و به زنان توجه نمی‌شود.

زندان برایم دانشگاه بود

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حقیقت دارد که زندان شما نظیر هتل‌ بوده؟ تصریح کرد: از روی انصاف باید حرف بزنیم که زندان اوین بند زنان شرایط خوبی دارد و در واقع می‌توان گفت برای من هتل اوین بود. وی اضافه کرد: در مورد اینکه امکانات زندان خوب شده باید بگویم در دوره‌ای که مرعشی در زندان بود به دلیل ارتباطات خود با رئیس زندان‌ها توانست مقداری آنجا را تجهیز کند و وقتی من به زندان رفتم تجهیزات و امکانات خوبی در زندان وجود داشت، اما این مساله را تاکید دارم که وقتی حکم ناعادلانه داشته باشی هر جا هم که باشی برایت زندان است. ‌هاشمی گفت: در ابتدای زندانی‌شدنم یادداشتی با عنوان زندان یک دانشگاه است را منتشر کردم و امروز خوشحالم چراکه واقعا زندان برای من دانشگاه بود و در آنجا تجارب بسیاری را کسب کردم.

اظهار بی‌اطلاعی فائزه ‌هاشمی نسبت به حذف شعار «مرگ بر آمریکا»

فائزه هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آیت‌ا…‌هاشمی‌رفسنجانی خواستار حذف شعار «مرگ بر آمریکا» شده؟ خاطرنشان کرد: من چنین صحبتی را از سوی پدرم نشنیدم، البته باید یک مساله را در نظر بگیریم که ما در سال‌های گذشته شعار «مرگ بر شوروی» نیز می‌دادیم اما با شرایط روز تصمیم گرفتیم، بر مبنای منافع ملی چنین مساله‌ای را استفاده نکنیم و شعار مرگ بر شوروی ندهیم. وی گفت: ما دوست دائمی و دشمن دائمی نداریم بلکه منافع دائمی داریم و باید اولویت ما منافع ملی باشد، اینکه هزینه بیشتر است یا فایده باید مساله هزینه و فایده مورد بررسی قرار گیرد و بر مبنای آن روابطمان تنظیم شود. فرزند آیت‌ا…‌هاشمی‌رفسنجانی بیان کرد: باید شاخص‌های پیروزی را تعریف کنیم، اگر واقعا شاخصه‌های پیروزی رشد کرده پس ما پیروز شده‌ایم و توانسته‌ایم براساس منافع عمل کنیم.

حقوق ملت در قانون اساسی شرایط خوبی دارد

این فعال سیاسی با اشاره به حقوق ملت در مردم‌سالاری دینی تصریح کرد: اگر مبنای عمل ما قانون اساسی باشد حقوق ملت در آن به خوبی در نظر گرفته شده است، برای حقوق ملت در قانون اساسی همه چیز اعم از دادگاه عادلانه، وکیل، استراق سمع، محاکمه و مواردی از این قبیل قانون درست تعیین شده و اگر بر مبنای قانون عمل کنیم حقوق ملت نیز عملی می‌شود. وی یادآور شد: البته این مساله را باید در نظر بگیریم که قانون اساسی قابل اصلاح بوده چرا که کسی نمی‌تواند بگوید قانون اساسی قرآن است؛ با تغییر زندگی نیز نیازمند تغییر قانون اساسی هستیم.

مشکل برخی دانشجویان ستاره‌دار با آمدن توفیقی حل شد

وی با اشاره به وضعیت دانشجویان ستاره‌دار و اساتید دانشگاه در دولت یازدهم تصریح کرد: خوشبختانه در همین مدت کوتاه که سرپرستی وزارت علوم به توفیقی سپرده شده مشکل برخی از دانشجویان ستاره‌دار و اساتید حل و در این شرایطی که پیش رو داریم امیدوارم این مساله به طور کامل حل شود.

 منبع: آرمان