ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نگاهی به کتاب «نقل قول‌های کلیدی در جامعه‌شناسی»

مفاهیم کلیدی جامعه‌شناسی

شهروندان:
این کتاب درپی فراهم‌کردن جوهره نقل‌قول‌های مهم و اساسی برای دانشجویان و استادان جامعه‌شناسی است.

نقل قول‌های کلیدی در جامعه شناسیگزینش نقل‌قول‌ها به موضوعات و همچنین به سبک کسانی که از آنها نقل‌قول شده بستگی دارد که بر اساس معیارهایی همچون معرفی نوشته‌ها و مولفان کلاسیک جامعه‌شناسی، معرفی گزاره‌هایی که جنبه نظری دارند و البته مفاهیم کلیدی و اساسی‌ترین موضوعات جامعه‌شناسی جمع‌آوری شده است.

این نقل‌قول‌ها در دو بخش گردآوری شده که در بخش نخست به مفاهیم و موضوعات کلیدی و در بخش دوم به آرای برخی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان جامعه‌شناسی می‌پردازد. البته انتخاب هریک از نقل‌قول‌ها متاثر از عناصر ذهنی که براساس علایق و تجربه فردی است که از مجموعه محدودیت‌های عینی نیز تاثیر گرفته. دانشی که در این کتاب جمع‌آوری شده با گزینش جامعه‌شناس باتجربه‌ -کنت تانپسون- صورت گرفته که با هدف برآوردن نیاز پژوهشی دانش‌آموختگان و مخاطبان این حوزه به رشته تحریر در آمده است.

نکته جالب توجه در این کتاب امتناع مورد بحث آن است که گرچه با توجه به تحول اندیشه غربی صورت گرفته اما به طور کلی در خلاف جهت بحث تاریخ اندیشه غربی قرار دارد. اما در اندیشه معاصر ما، عمده نویسندگان کوشیده‌اند تا در برابر امکان تجدد در اندیشه غربی با بازگشت به سنت، تفسیری ایدئولوژیکی از آن را به‌عنوان شیوه امکانی از نوعی متفاوت و در خلاف جهت تجدد عرضه کنند که این تفسیرهای اغلب تجددستیز از سنت با دیدگاه‌های گوناگون گویا درجهت تسویه‌حساب با تجدد نوپای ایرانی عرضه شده است.

از این‌رو ماهیت بحث آنان با موضوع بحث این کتاب پیوند آشکاری دارد. اما مترجم کتاب در باب اهمیت این مجموعه می‌نویسد: «نقل‌قول‌هایی از کسانی ذکرشده که نظریه‌پردازان تاثیرگذار و برجسته جامعه‌شناسی هستند و نظریه‌پردازانی هستند که بیشتر به مفاهیم انتزاعی پرداخته‌اند تا یافته‌های تجربی و آسان‌فهم.»

نگارنده در بخش نخست کتاب به مفاهیم و موضوعات کلیدی همچون آموزش و پرورش، اجتماع و اجتماع‌پذیری، جامعه، جامعه مدنی، دولت، قدرت، سرمایه‌داری، شهرگرایی، شهروندی، طبقه، جنبش‌های اجتماعی، ارتباطات، ارزش‌ها، اقتدار، انقلاب، ایدئولوژی، کار و سازمان‌ها، تقسیم کار، مبادله، مصرف، بیگانگی، بی‌هنجاری، فرهنگ، بهداشت، خانواده و… می‌پردازد و در بخش دوم به بررسی آرای متفکران مهم جامعه‌شناسی نظیر اسپنسر، بودریار، بوردیو، پارسنز، دورکیم، زیمل، فروید، فوکو، آگوست کنت، گافمن، گیدنز، لوی استرواس، مارکس، وبر، هابرماس و… پرداخته است.

برچسب‌ها : ,