ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نهادهای فرهنگی، متهم ردیف اول شیوع ایدز

شهروندان:
از سال 80 تا 86 رشد بیماری‌های آمیزشی در جامعه افزایش یافته است. دانشمندان براین باورند فاصله شیوع بیماری‌های آمیزشی مثل سوزاک و سفلیس و… با همه‌گیری ایدز، یک دوره ده ساله است. مدیرعامل انجمن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی متهم ردیف اول شیوع ایدز در کشور را دستگاه‌های فرهنگی اعلام کرد.

ایدز ایلنا نوشت: ابراهیم ترکی با اشاره به شناسایی حدود ۲۶ هزار نفر مبتلا به بیماری ایدز در کشور گفت: براساس برآوردی که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت سال‌های پیش ارائه داده‌اند حدود ۸۳ هزار نفر در کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند که به اعتقاد بنده این آمار درستی نیست و به نظر می‌رسد آمار واقعی بیشتر از اینها باشد.

به عنوان نمونه در گذشته انتقال HIV از مادر به فرزند یک درصد بود اما اکنون به ۸/۳درصد افزایش پیدا کرده و این زنگ خطری برای گسترش ایدز در کشور است.

ترکی ابتلا به بیماری ایدز از طریق عدم آگاهی نسبت به روابط درست را رو به رشد دانست و افزود: متاسفانه در کشور اطلاع‌رسانی مطلوبی درمورد پیشگیری از ایدز انجام نمی‌شود و به دلیل شرم و حیای کاذبی که در این زمینه وجود دارد، خانواده‌ها به فرزندانشان آموزش‌های لازم را نمی‌دهند. علاوه بر این در مدارس و دانشگاه‌ها نیز فعالیت مؤثری در زمینه آموزش پیش‌گیری از ایدز از طریق رابطه انجام نمی‌شود، رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی هم دچار سکوت شده‌اند.

وی به رشد بیماری‌های مقاربتی اشاره کرد و افزود: از سال ۸۰ تا ۸۶ رشد بیماری‌های آمیزشی در جامعه افزایش یافته است. دانشمندان براین باورند فاصله شیوع بیماری‌های آمیزشی مثل سوزاک و سفلیس و… با همه‌گیری ایدز، یک دوره ده ساله است.

ترکی ادامه داد:  امکان بازگشت موج دوم ایدز از طریق سرنگ مشترک نیز وجود دارد. این نشان می‌دهد که نهادهای فرهنگی از جمله رسانه‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صداوسیما و سایر دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند.

وی درمورد فعالیت‌های انجمن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: توجه و تمرکز این انجمن بر این است که با آموزش، اطلاع‌رسانی و اقدامات فرهنگی از ابتلا شدن افراد جدید به ایدز جلوگیری کنیم.

ترکی در ادامه به انتقاد از عدم حمایت مسئولان اجرایی از سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های تخصصی پرداخت و افزود: متاسفانه مدت‌هاست دستگاه‌های دولتی دیگر حمایتی از سازمان‌های مردم نهاد نمی‌کنند اما امیدوار هستیم دولت تدبیر و امید رویکرد جدیدی به فعالیت سازمان‌های غیردولتی داشته باشد. البته این موضوع تنها درمورد انجمن ما صدق نمی‌کند بلکه انجمن‌های دیگر نیز چنین وضعیتی دارند. اما در چنین وضعیتی هزینه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی انجمن برای پیشگیری از ایدز از کجا تامین می‌شود؟

ترکی می‌گوید: سازمان‌های بین‌المللی، دولتی و خیرین به ما کمک می‌کردند اما این روزها خیرین اوضاع مالی خوبی ندارند و خودشان گرفتار هستند. سازمان‌های بین‌المللی هم با توجه به شرایط بین‌المللی با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند. وی تصریح کرد: سازمان‌های دولتی نیز چنان‌که گفتم سازمان‌های مردم‌نهاد را فراموش کرده‌اند و همین مسائل باعث شده که فعالیت‌های تخصصی غیردولتی نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شود.

برچسب‌ها :