ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
اكرم هاشمي، مدير عامل نمونه كشوري:

روستا را با شهر عوض نمی‌کنم

شهروندان:
ساکن روستای نظرلو شبستر از توابع استان آذربایجان شرقی است. کارش را با 92هزار تومان سرمایه شروع کرد و در 28سالگی به عنوان مدیرعامل نمونه کشوری، نام آور دیارش شد.

روستاحالاسرمایه شرکت تعاونی شان به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است. توصیه اش به بانوان مدیرعامل این است: به خوش رفتاری و خوش خلقی با مردم بیشتر توجه کنید. ماحصل گفت و گوی ما را با اکرم هاشمی، متولد ۱۳۶۳، کارآفرین و مدیرعامل نمونه، بخوانید.

راه اندازی شرکت تعاونی روستایی

سال ها پیش تصمیم گرفتم در محل زندگی ام یعنی روستای نظرلو شهرستان شبستر، شرکتی را که در سال ۷۳ به ثبت رسیده بود، گسترش دهم. با فعالیت های اولیه یک واحد نانوایی و یک فروشگاه مصرفی دایر کردیم و اندک اندک به سمت عضو گیری بیشتر و ایجاد فرصت های اشتغالزایی گام برداشتیم.

با راه اندازی و گسترش شرکت تعاونی روستایی زنان در روستای نظرلو شبستر، توانستیم ۳ هزار و ۵۰۰ نفر عضو بگیریم و با پرداخت وام های کوتاه مدت و بلندمدت برای اشتغالزایی، بازاریابی فروش محصولات کشاورزی بانوان، بویژه زنان سرپرست خانوار گام های موثری برداریم. در واقع اعضا از طریق وام هایی از یک میلیون ریال تا ۲۰۰میلیون ریال، توانسته اند در مشاغل خانگی مانند قالیبافی و همچنین فعالیت های کشاورزی، دامپروری، دامداری و غیره فعالیت کنند.

برگزاری اردوهای زیارتی – سیاحتی، برگزاری دوره های آموزشی مانند رایانه، خیاطی، قالیبافی و غیره زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای از جمله فعالیت هایی است که برای اعضا انجام می شود.

شغل، فقط در شهر نیست

کارآفرینی یعنی شناخت فرصت ها یا به تعریف بهتر، خلق فرصت های تازه با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود. به نظر من شغل فقط در شهرها نیست. سرمایه من در ابتدای کار ۹۲ هزار تومان بود، اما اکنون سرمایه شرکت تعاونی زنان روستایی نظرلو به یک میلیارد تومان افزایش یافته است. روستائیان زیادی از طریق عضویت در این شرکت، دریافت تسهیلات و اشتغال در مشاغل خانگی و کشاورزی کسب درآمد می کنند و به نوعی اقتصاد کسب و کارشان رونق گرفته است. با وجود کاستی ها، هرگز روستا را با شهر عوض نمی کنم.

کار که حتماً نباید مطابق رشته تحصیلی باشد

کارشناس علوم تربیتی هستم. به اعتقاد من حتماً نباید سراغ شغلی برویم که با رشته تحصیلی مان مطابقت داشته باشد.

رمز موفقیتم دعای خیر پدر و مادرم است

دعای خیر پدر و مادرم، همدلی همه اعضای شرکت و پشتکار خودم، رمز موفقیتم است. همچنین مطمئنم اگر همراهی همسرم و مشاوره او در اداره کارها نبود، هرگز موفق نمی شدم. امیدوارم با این پشتیبانی به هدفم که جلب اعتماد روستاییان به شرکت تعاونی روستایی و خدمت رسانی بهتر به اعضا برای کمک به درآمدزایی آنهاست، برسم. در حال حاضر مشغول ساخت تالار پذیرایی و فروشگاه محصولات کشاورزی با یک هزار و ۵۰۰ متر زیربنا هستیم که خوشبختانه با همکاری همه اعضا، ۴۰ درصد کار انجام شده و مابقی نیز با جدیت در حال انجام است.

مردم به جوانان روستایی خوشبین اند

مردم نسبت به جوانان روستایی خوشبین هستند، یعنی آنان را جوانانی با احساسات پاک و معصوم که هیچ ناخالصی در ذهن و فکرشان نیست، می دانند.

نبود امکانات فرهنگی، تفریحی و اجتماعی، مشکل جوانان روستاها

نبود امکانات فرهنگی، اجتماعی و تفریحی، نه فقط مختص روستای ما بلکه به نظر من در همه روستاها عمومیت دارد و از مشکلات جوانان روستاست. نبود امکانات ادامه تحصیل در برخی روستاهای کشور حتی تا مقطع راهنمایی موجب می شود برخی از جوانان برای ادامه تحصیل به شهر بروند و خیلی از آن ها دیگر برنگردند.

شکاف بین شهرها و روستاها باید پر شود

باید تلاش کنیم زیرساخت های شهر نشینی را به روستاها انتقال دهیم هر چند این اتفاق آغاز شده است، اما باید سعی کنیم شکاف بین روستاها و شهرها راکاهش دهیم. باید صنایع تبدیلی و کارخانه هایی را برای اشتغال جوانان در روستا راه اندازی کنیم.

روستاها به توجه بیشتری نیاز دارند

مسئولان باید با توجه بیشتر به روستاها، مشکلات روستاها را ببینند و به دنبال حل مشکلات باشند. لازم است تلاش و همت بیشتری برای کمک به روستاییان که افرادی زحمتکش و آسیب پذیر هستند، به کار گرفته شود تا دیگر هیچ روستایی به بهانه نداشتن شغل، راهی شهر نشود.

شیدا جعفری خانقاه – ایران

برچسب‌ها : ,