ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رفع بیکاری ۵۰ سال زمان می‌خواهد

شهروندان – ابراهیم علیزاده:
با حفظ روند اشتغالزایی 7 سال اخیر 50 سال زمان نیاز است تا 3 میلیون بیکار کشور به شغلی برسند. آمارهای رسمی مرکز آمار ایران طی 7 سال اخیر نشان می‌دهد که از سال 85 تا 91 تعداد شاغلان کشور ما از 20 میلیون و 800 هزار نفر به 21 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.

بیکاری این یعنی طی ۷ سال اخیر تنها ۴۰۰هزار نفر معادل سالانه ۵۷ هزار و ۱۴۲ نفر به تعداد شاغلان کشور ما افزوده شده است. اگر بخواهیم این محاسبه را روزانه کنیم آن وقت به این نتیجه می‌رسیم که در اقتصاد فعلی ایران روزانه ممکن است ۱۵۶ نفر به شغلی دست پیدا کنند.

حال اگر به آخرین آمار سالانه مرکز آمار ایران مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که در پایان سال ۹۱ تعداد بیکاران کشور بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده است. با توجه به تجربه اقتصاد ۷ سال اخیر ایران و امکان دستیابی ۱۵۶ نفر در روز به یک شغل می‌توان گفت که برای شاغل شدن ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بیکار کنونی کشور به گذر ۱۸ هزار و ۵۸۹ روز معادل بیش از ۵۰ سال زمان نیاز است. البته این در شرایطی است که تعداد بیکاران کشور ثابت بماند.

از سوی دیگر ۷ سال اخیر بهترین دوران نفتی تاریخ اقتصاد ایران بوده است. طبق آمارهای منتشر شده طی این سال‌ها حدود ۸۰۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی نصیب اقتصاد ایران شده است اما با وجود این، روند اشتغالزایی در اقتصاد ایران در خوش‌بینانه‌ترین حالت نشان می‌دهد که طی این سال‌ها تنها ۱۵۶ نفر در روز به شغلی دست یافته‌اند چرا که اگر به آمارهای اخیر دکتر مسعود نیلی، اقتصاددان از اشتغال کشور مراجعه کنیم می‌بینیم زمان مورد نیاز برای شاغل شدن همه بیکاران کشور رقمی ۴ برابر ۵۰ سال مورد اشاره است.

طبق آمارهای دکتر نیلی که در یک برنامه تلویزیونی ارائه شده بود طی دوران فعالیت دولت اخیر سالانه تنها ۱۴ هزار و ۲۰۰ شغل خالص ایجاد شده است. این آمار سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که به طور تقریبی در اقتصاد ایران روزانه تنها حدود ۳۹ بیکار ممکن است به شغلی برسند. آن وقت تعداد بیکاران کشور در آخرین آمار سالانه بیش از ۲میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است.

این یعنی برای اینکه تمام بیکاران کشور به شغلی برسند حداقل ۷۴ هزار و ۳۵۸ روز معادل ۲۰۳ سال زمان نیاز است. با وجود این ارقام بزرگ برای مدت زمان مورد نیاز شاغل شدن همه بیکاران نباید آمارهای اشتغالزایی دولتمردان‌ را هم نادیده گرفت. گزارش اخیر وزارت کار حاکی از ایجاد بیش از ۵ میلیون شغل طی سال‌های اخیر بوده است.

هرچند دولتمردان مدعی ایجاد بیش از ۵ میلیون شغل طی سال‌های اخیر هستند اما به دلیل نوسان‌های اقتصادی و ریزش برخی مشاغل از دیگر سو، آنچه در آمارهای رسمی مرکز آمار ایران خود را نشان داده ایجاد ۴۰۰ هزار شغل طی ۷ سال اخیر بوده است. در واقع این گزارش وزارت کار مبین آن است که دولت برای کاهش بیکاران کشور نه تنها باید به فکر ایجاد شغل باشد بلکه باید جلوی ریزش خیلی از مشاغل دیگر را بگیرد تا حاصل کارش در آمارهای رسمی جلوه‌ پیدا کند.

برچسب‌ها : ,