ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
فقر شديد يگان اطفاي حريق، جنگل‌ها را به باد مي‌دهد

بیش از ۱۰ هزار درخت پارک لتیان سوخت

شهروندان:
درخت های پارک لتیان روز جمعه در آتش سوختند، ده هزار و هفتصد درخت که محدوده یی 20 هکتاری را تشکیل می دادند.

پارک لتیاناعتماد نوشت: این آتش سوزی نخستین آتش سوزی نیست که به دلایل گوناگون در پارک های جنگلی یا مراتع و جنگل ها رخ می دهد، گرمای تابستان، رعایت نکردن مردمی که برای برپایی کمپ های تفریحی راهی این مناطق می شوند و سهل انگاری مسوولان دست اندرکار، همه و همه باعث قربانی شدن عده کثیری از درختان کهنسال و جوان این مناطق می شود.

اما رییس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی استان تهران که از وقوع این آتش سوزی خبر داده بود، به ایسنا گفته بود آتش سوزی سطحی بوده و بیشتر گونه هایی که در آتش سوخته اند عمری نزدیک به ۲۰ سال داشته اند.

علی خلیلی درباره درختان گرفتار در آتش گفت: «۱۴ هزار هکتار از این عرصه ها شامل ۷۰۰۰ اصله درخت پهن برگ و ۶۰۰۰ هکتار عرصه شامل ۳۷۰۰ اصله درخت سوزنی برگ در این آتش سوختند. مساحت این پارک به ۶۳۰ هکتار می رسد، ۷۰ درصد این گونه ها را گونه های پهن برگ تشکیل می دهند که شامل گونه های زبان گنجشک، اقاقیا، ارغوان، آیلان و داغداغان می شود.

با وجود اینکه بیش از ده هزار اصله درخت در این آتش سوزی سوخته اند، این مقام مسوول از وارد نشدن خسارات نه چندانی به درختان خبر داده است. وی افزود: «تنها پوشش گیاهی چمنی منطقه به دلیل حضور مردم در عرصه ها و وقوع باد آتش گرفته است که با همکاری آتش نشانی لواسان پس از چهار ساعت اطفا شده است. گونه های سوزنی برگ سوخته شده شامل سرو نقره یی و کاج سیاه می شود، سن اکثر این درختان ۱۵ ساله بوده است که درباره عدم بازگشت این گونه ها پس از آبیاری، واکاوی مجدد نهال های سوزنی برگ را در دستور کار قرار می دهیم.»

اما محمد درویش، کارشناس محیط زیست با اظهار تاسف از اینکه این واقعه در فصل گرما به وفور در کشوری چون کشور ما رخ می دهد به «اعتماد» گفت: «این نخستین باری نیست که جنگل ها آتش می گیرند و با نابودی حجم زیادی از گونه های گیاهی مواجه می شویم. هفته پیش به رینه رفته بودم و در راه بازگشت با مراتع آتش گرفته شده مواجه شدم که با تلاش افراد محلی اقدام به اطفای حریق کردیم، با وجود اینکه با شورای عالی جنگل ها تماس گرفتم اما تا ۲ ساعت هیچ اتفاقی از سوی این شورا نیفتاد. آنچه مسلم است این است که در مناطق کوهستانی و دشتی که مملو از علف های خشک هستند ضریب اشتعال بالاست و این نوع آتش سوزی ها در این مناطق بسیار زیاد رخ می دهد.»

وی با تاکید بر آماده باش بودن یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «دلایل اصلی این آتش سوزی ها که باعث ایجاد تلفات می شود این است که اول از همه یگان حفاظت به موقع به محل نمی رسد، اگر هم برسد امکانات لازم برای مهار حریق را ندارد. مطالبه ما این است که چرا با وجود هشدار هایی که در فصل گرما درباره ایجاد بحران آتش در جنگل ها داده می شود، باید شاهد این دست آتش سوزی ها باشیم؟ هفته قبل در دشت ارژن به واسطه همین آتش سوزی چند هکتار از جنگل از بین رفت، در نورآباد ممسنی هم همین طور.»

فقر شدید یگان اطفای حریق از عواملی است که از نگاه این کارشناس محیط زیست باعث و بانی اینگونه حوادث تلخ است. درویش در این خصوص گفت: «هنوز یک یگان اختصاصی و متخصص در این خصوص نداریم، سازمان جنگل ها از داشتن یک هلی کوپتر برای اطفای حریق عاجز است چون می گویند بودجه نداریم. در کشور خشکی چون ایران، ادعای رییس اداره جنگل کاری مبنی بر بازگرداندن ۱۰ هزار و ۷۰۰ درخت سوخته، ادعای نادرستی است. امکان زیست پالایی سرزمین باتوجه به جغرافیای سرزمین ما، در مدتی کوتاه وجود ندارد.»

پیشگیری از ایجاد آتش سوزی و آموزش مردم درباره کمپینگ هایی که در آخر هفته ها به پارک های جنگلی می روند که حتما آتش را خاموش کنند و تجهیز یگان حفاظت محیط زیست در آتش سوزی از اولویت های این کارشناس درباره این گونه حوادث است.