ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بعد از اعلام غیر استاندارد بودن 95 درصد واحدها عنوان شد

۶ هزار واحد مسکن مهر بدون خدمات زیربنایی

شهروندان:
در حالی که مسکن مهر در روزهای گذشته با تصمیم آزادسازی خرید آن از سوی عموم همراه بوده، مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس از نبود خدمات زیربنایی در 6 هزار واحد مسکن پردیس خبر داده است.

مسکن مهردر روزهای گذشته خبر آزاد شدن معاملات مسکن مهر برای عموم، موج جدیدی را در پروژه مسکن مهر به راه انداخت و کارشناسان بسیاری نسبت به آن انتقاد کردند تا جایی که برخی نسبت به نوسانی که این اقدام در بازار ایجاد می‌کند، هشدار داده‌اند. در همین میان مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس با بیان این‌که ۶۰۰۰ واحد مسکن مهر پردیس خدمات زیربنایی ندارد، گفت: جریمه تاخیر در واگذاری واحدهای مسکونی را پس از تحویل محاسبه و آن را از طلب پیمانکاران کسر می‌کنیم.

به گزارش تسنیم،‌ مهدی هدایت با بیان این‌که این جریمه به حساب متقاضیان واریز نخواهد شد، افزود:‌ البته بخشی از تاخیر در واگذاری‌ها بابت نبود خدمات زیربنایی است، به‌طوری که در حال حاضر کار ساختمانی ۶ هزار واحد مسکونی در فازهای مختلف پردیس به اتمام رسیده، اما به دلیل نبود خدمات زیربنایی قابل واگذاری به متقاضیان نیستند. به گفته وی، در حال حاضر واگذاری ۳۰۰۰ واحد مسکونی فاز ۹ به همین دلیل یک ماه به تاخیر افتاده است. مدیر عامل شرکت عمران پردیس با اشاره به این‌که ساخت ۸۰هزار واحد مسکونی تا پاییز سال آینده به اتمام می‌رسد، گفت: افتتاح پروژه‌های جدید از اواخر آذر ماه سال‌جاری آغاز و پاییز سال آینده به پایان می‌رسد. اما پیش از این نیز رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از غیراستاندارد بودن ۱۵ ‌درصد واحدهای مسکن مهر خبر داده و نسبت به استانداردسازی آن هشدار داده بود.

مخالفان و موافقان آزادسازی مسکن مهر

با وجود انتقادهایی که در روزهای گذشته نسبت به آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر صورت گرفته، یکی از کارشناسان مسکن معتقد است آزادسازی معاملات مسکن مهر قیمت خانه را افزایش نمی‌دهد. به گزارش ایسنا، یک کارشناس مسکن معتقد است: مسکن مهر پیش از آزادسازی خرید و فروش‌ها در چرخه اقتصاد مسکن حضور داشته و این گونه خرید‌وفروش‌ها منجر به افزایش قیمت خانه نمی‌شود.

بیت‌ا… ستاریان با اشاره به اینکه پیش از آزادسازی معاملات مسکن مهر، امتیاز این واحدها در چرخه خرید و فروش‌ بود، اظهار کرد: مسکن مهر از همان ابتدا در چرخه اقتصاد مسکن حضور داشت. وی افزود: از ابتدای طرح مسکن مهر با عنوان زمین‌های ۹۹ ساله انتظار واگذاری زمین به مالکان وجود داشت و حال پس از شروع تحویل این واحدها، واگذاری عرصه و همچنین آزادسازی معاملات مهر نیز امکانپذیر شده است.

به گفته ستاریان، گرچه این واحدها توسط دولت ساخته شده اما آنچنان جایگاه قانونی ندارد که دولت خود اجاره‌دار این واحدها و عرصه به مردم باشد و باید همچون دیگر زمین‌ها در اختیار مردم قرار گیرد. این کارشناس تاثیرپذیری افزایش قیمت‌ها و رونق قیمت‌ها پس از آزادسازی معاملات را این گونه عنوان کرد که به طور طبیعی بازار مسکن دچار تغییراتی می‌شود اما واگذاری زمین مسکن مهر و آزادسازی معاملات در این بخش باید انجام شود.

وی اظهار کرد: ورود واحدهای مسکونی مهر به چرخه اقتصادی مسکن، منجر به افزایش معاملات می‌شود؛ کما اینکه پیش‌تر امتیاز این واحدها به صورت غیرقانونی خرید و فروش ‌می‌شد. صحبت‌های ستاریان در حالی است که گزارش‌ها حاکی از کاهش معاملات مسکن نسبت به سال گذشته است. بر این اساس و به گفته رئیس اتحادیه املاک، معاملات مسکن در تیر و مرداد ماه سال جاری به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.

مصطفی قلی خسروی با اشاره به جهش قیمت‌های مسکن در مدت زمان پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: ما در این نظام برای ۳ بار شاهد جهش یکباره قیمت مسکن بودیم که یکی در سال ۶۸، دیگری سال ۸۶ و آخری در سال ۹۱ اتفاق افتاد که هر کدام به دلیل و برنامه خاص ایجاد شده بود که در سال ۹۱ هم بیشترین دلیل آن محدودیت‌های بین‌المللی بوده است. هرچند که پیش از این بسیاری از کارشناسان، آزادشدن معاملات مسکن مهر برای عموم را خطری جدی برای کل بازار مسکن عنوان کرده بودند، چرا که به گفته برخی این کارشناسان، هدف اصلی پروژه مسکن مهر علاوه بر تامین مسکن نیازمندان تاثیر آن در بازار مسکن و کاهش تدریجی قیمت‌ها بوده است؛ هدفی که مقایسه قیمت‌ها در قبل و بعد از راه‌اندازی این پروژه به راحتی آن را نقض می‌کند.

فلسفه‌ای که فراموش شد

مسئله دیگر فلسفه راه‌اندازی واحدهای مسکونی مهر است. طبق آنچه دولت در زمان کلنگ‌زنی این واحدها وعده داده بود، واحدهای مسکن مهر علاوه بر اینکه در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار می‌گیرند، تاثیر مثبت خود را در بازار مسکن و تعادل این بازار خواهند گذاشت؛ وعده‌ای که به مرور زمان فراموش و تاثیر اندک خود را از دست داده است تا جایی که این بازار در شرایط فعلی، منتظر تصمیم‌گیری‌های دولت یازدهم است تا از رکودی که مدت‌هاست بر این بازار نشسته خارج شود.

بازار مسکن با آغاز به کار دولت یازدهم در انتظار شکستن حباب قیمت‌ها و ثبات در بازار است تا به این وسیله بازار از رکود خارج شود. به گزارش مهر، ۲ ماه پیش از این، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک اعلام کرده بود که در دوره جدید ریاست‌جمهوری، نرخ مسکن با کاهش مواجه می‌شود و بازار واکنش مثبتی را به نتیجه آرا نشان خواهد داد. البته در این مدت، بازار مسکن با تغییراتی همراه شد که در نهایت تعداد زیادی از بساز‌‌بفروش‌ها آپارتمان‌های خود را به فروش گذاشتند.

این موضوع منجر به شکستن قیمت‌ها در برخی از مناطق تهران شد اما هنوز هم نرخ مسکن با قدرت خرید مردم تفاوت زیادی دارد و اغلب متقاضیان همچنان اجاره‌نشین هستند تا با کاهش بیشتر قیمت‌ها بتوانند وارد بازار مسکن شوند. هرچند مسئله تامین هزینه‌هایی که هر روز حجم آورده‌های موردنیاز متقاضیان مسکن را افزایش می‌دهد نیز خود به معضلی برای واحدهای مسکونی مهر تبدیل شده است تا جایی که طبق آخرین اخبار، حدود ۲۰ هزار متقاضی در واحدهای مسکونی پردیس به دلیل نداشتن شرایط برای افزایش آورده‌های نقدی، حذف شدند.

در این میان سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد به دور ماندن مسکن مهر از اهداف تعیین شده است چراکه به گفته وی، در شرایط فعلی، هزینه‌های مسکن مهر از جیب متقاضیان تامین می‌شود. حامد قادرمرزی،سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه متقاضیان مسکن مهر در نهایت از جیب خود هزینه‌های این بخش را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: اگر قرار باشد مردم از جیب خود هزینه‌های بخش مسکن مهر را پرداخت کنند، در این صورت از اهداف مسکن مهر دور شده‌ایم.

برچسب‌ها : ,