ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دفاع وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های خود

به برخورد با اهالی فرهنگ خاتمه می‌دهم

شهروندان:
آقای جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از سخنان مخالفان و موافقان به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

علی جنتیبه گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: آمده ام برای مسئولیتی دشوار اعلام آمادگی کنم و بگویم به عنوان فرزند کوچک این انقلاب برای رساندن پیام معنوی انقلاب به جهان آمادگی دارم.

علی جنتی با تشکر از حضور حماسی مردم در پای صندوق‌های رأی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت بزرگ و پر مخاطره است، به خوبی به سختی راه آگاهم و می دانم که سخنگویی هفت هزار سال فرهنگ و تمدن امری دشوار است.

وی ادامه داد: نیک می دانم که وزارت فرهنگ ام القرای جهان اسلام آن هم در این روزگار پرحادثه آسان نیست.

جنتی افزود: به خوبی می دانم که فرهنگ باید اولویت نخست کشورمان باشد و فرهنگ زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان سرزمین پارساست.

وی گفت: ایران فرهنگی مرز نمی شناسد و پژواک آن از شرق تا غرب جهان را درنوردیده است و نه تنها نگاه جوامع اسلامی شرقی بلکه چشم امید جهان غرب که در تاریکی مغرب گرفتار آمده اند به شرق و خورشید گرمابخش انقلاب اسلامی دوخته شده است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آگاهم که در جهان کنونی فرهنگ و هنر تنها وسیله پر کردن اوقات فراغت نیست بلکه دیپلماسی عمومی کم هزینه ترین و بهترین راه برای ایجاد زمینه های تعامل سازنده با جهان است.

جنتی گفت: در جهانی به سر می بریم که همه در تلاش هستند که تصویری زیباتر و نیکوتر از خود به نمایش بگذارند و ستیز و رقابت و جنگ امروز جنگ تصویر است.

وی افزود: امروز وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وظیفه مهم برای ارائه تصویری درست و زیبا از شکوه و عظمت ایران اسلامی و فرهنگ دیرپای آن بر عهده دارد.

جنتی گفت: وضعیت فرهنگی کشور به رغم همه تلاش های صادقانه ای که در دولت های گذشته صورت گرفته همچنان نامطلوب است.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشورهای اروپایی از تهاجم فرهنگ آمریکایی نگرانند و با اختصاص بودجه های کلان تلاش می کنند در برابر موج آمریکایی شدن فرهنگ خود مقاومت کنند تکلیف جوامع اسلامی و کشورمان در برابر این شبیخون فرهنگی به خوبی روشن است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه تنها با بازگشت به خویشتن خویش و رجوع به ریشه ها ممکن است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اسلام و ایران هر دو، دو روی سکه هویت ایرانیان است.

علی جنتی با بیان اینکه بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به اسلام، گذشت، عفو و اسلامی که در آن انسانها حرمت دارند اظهار داشت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی راهی جز بازگشت به اسلام وجود ندارد.

وی گفت: ما ساکنان ایران عزیز بر ایرانی بودن خود می بالیم چرا که ایران را سرزمین حکمت، علم و دانایی می دانیم و خدمات ایران به اسلام همانگونه که استاد شهید مطهری فرمودند باعث فخر ما ایرانیان است.

جنتی با انتقاد از آنانی که در مواجه با اسلام و ایران به بیراهه می روند افزود: این جانب خواهم کوشید چهره ایران توحیدی، معنویت گرا و غنی یافته از اسلام را به جهانیان بشناسم و با استفاده از زبان فارسی زبان دوم اسلام راه را بر نفوذ فرهنگ بیگانه ببندم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می کوشم از ریاست دوره ای ایران بر جنبش عدم تعهد نهایت بهره را برای شناساندن چهره ایران به جهانیان ببرم.

جنتی با بیان اینکه جهان تشنه هنر ایرانی است افزود: نام فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا چونی آبی زلال تشنگان حقیقت را سیراب و راه های سخت را هموار خواهد کرد.

وی با اشاره به کشمکش ها و تنش های بی مورد مدیریت فرهنگی سابق افزود: فرهنگ و هنر تشنه برخوردهای کریمانه است و روزنامه نگاران جایگاه فرهیخته ای در ایران دارند و من تلاش می کنم آرامش و اعتماد را دوباره به فضای فرهنگی باز گردانم.

جنتی گفت: مدیریت فرهنگی را به اهلش خواهم سپرد و می کوشم دغدغه های صاحبان اندیشه و هنر را بر طرف کنم.

وی افزود: تفکر لیبرالی هنر برای هنر را نمی پسندم چرا که هنرمند متعهد است و نمی تواند از خاستگاه ارزشی خود تهی باشد.

جنتی در ادامه با برشمردن سیاستهای کلان فرهنگی که برگرفته از اسناد بالا دستی نظام است گفت: تقویت فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج فعالیتهای قرآنی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس، ارج نهادن به دیدگاه های علما و روحانیون به عنوان سرمایه ای بزرگ و ارزشمند، اهمیت دادن به نقش و جایگاه فرهنگی مساجد و هیات های مذهبی از جمله این سیاستهاست.

وی با اشاره به مردمی کردن فرهنگ و عدالت فرهنگی افزود: عدالت فرهنگی یعنی ایجاد فرصت برابر برای همه هنرمندان و احترام به پیش کسوتان و نیز بردن امکانات فرهنگی از جلمه کتاب به همه شهرهای کوچک.

جنتی با بیان اینکه من معتقد به تمرکز زدایی فرهنگی هستم گفت: شهرستانها باید سهم به مراتب بیشتری از مراکز در تولیدات فرهنگی داشته باشند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید بر آموزش و حمایت از خلاقیت ها را از اصول سیاست های خود بر شمرد.

جنتی گفت: اصلاح فرهنگ عمومی و سبک زندگی را باید از مدارس آغاز کرد.

وی افزود: خودباوری و دین باوری تنها با کمک آموزش و پرورش و هماهنگی بین بخشی با این نهاد مهم امکانپذیر است.

جنتی گفت: تلاش خواهم کرد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، گام های بلندی برای ارتقاء فرهنگ عمومی کشور برداشته شود.

وی افزود: تحقق این برنامه ها تنها با همدلی و همفکری اندیشمندان و شما نمایندگان مجلس امکان پذیر است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بنده اهل همفکری هستم گفت: خود رأیی و انتقاد ناپذیری را آفت مدیریت می دانم.

جنتی افزود: از استاد فرزانه شهید بهشتی آموختم که پست ها امانتی در دست مسئولان و فرصت خدمت است نه ابزاری برای اعمال قدرت.

وی گفت: بیش از یک دهه همراهی با استادان برجسته، نقدپذیر بودن را به من یاد داده است.

جنتی افزود: چشم امید بنده به علما، مراجع و نخبگان فرهنگی و هنری دوخته شده است.