ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

فرهنگ و اجتناب از اشتباهات گذشته

شهروندان:
یازدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با کسب رای اعتماد مجلس تعیین شد. علی جنتی به زودی بر کرسی فرهنگ و هنر کشور تکیه می زند و باید منتظر تغییراتی بود که او در گستره وسیع فرهنگ ایجاد می کند. 10 وزیر پیشین چه اشتباهات عمده یی داشتند که جنتی باید مراقب باشد تا آن را تکرار نکند؟

اهالی هنردر زیر نظرات برخی از اهالی هنر را درباره موضوع فوق را جویا شده‌ایم:

بازگشت احترام به هنرمندان

رویا تیموریان – بازیگر تئاتر و سینما

در این چند سال اخیر در حوزه فرهنگ و هنر هیچ گونه برنامه طولانی یا میان مدتی نداشتیم. در ریاست های مختلف، مدیران فرهنگی هر کدام با سلایق شخصی کارهایی کردند و طبیعتا لطمه بزرگی به مقوله فرهنگ و تئاتر و سینمای ما زده اند و در حالی که برخی از این برنامه ها به ثمر هم نرسیده اند و تنها بیلان کاری شان را بالابرده اند. برنامه ریزی طولانی مدت و میان مدت نیاز به کارگروه ها و مدیران تخصصی دارد که امیدوارم وزیر جدید فرهنگ با کارگروه های تخصصی به فرهنگ و هنر این سرزمین بپردازد.

ما اهالی فرهنگ چاره یی جز امید نداریم چون کارمان فرهنگ است. امیدوارم در دولت جدید احترام هنرمندان به جای اصلی خودش برگردد و از هر گونه افترا و توهین و پایین کشیدن هنرمندان و اثرشان به هر شکل پرهیز شود و فراموش نشود که به جای این نگاه سنگین و شخصی به هنرمندان: بهتر است نگاهی مهربان تر با هنرمندان داشته باشند. ما هنرمندان متعلق به این سرزمینیم و خط قرمزها راهم می شناسیم. قطعا اگر قاعده رعایت شود به جای درخشش استثناها در هنر، افراد برجسته یی در هنر این مملکت خواهیم داشت.

عنوان فرهنگ کافی است

بهرام دبیری – نقاش

مشکلی که در تمام این سال ها در بخش دولتی فرهنگ داشته ایم، عنوان این وزارتخانه است. عنوان فرهنگ برای این وزارتخانه کافی بود، تا با تغییر دولت ها عده یی از مسوولان صرفا به بخش ارشاد آن نپردازند و این عنوان را دستاویزی برای ممیزی و اعمال سلیقه و نظر شخصی قرار ندهند.

تغییر این عنوان در حیطه اختیارات وزیر نیست و ظاهرا مشکلی ساختاری است، اما با نگاهی به عملکرد وزرای گذشته درمی یابیم که اختیارات وزرا، اراده آنان و صد البته نگاه رییس جمهور و کابینه در رویکرد این وزارتخانه و انتخاب پرداختن به فرهنگ یا پرداختن به ارشاد موثر بوده است. در دوره وزارت آقای خاتمی نهادهایی مثل اداره هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر بسیار فعال بودند و هنرمندان هم نشان دادند که در فضای بازتر چگونه کار می کنند.

امیدواریم وزیر جدید مسوولیت پذیری هنرمند را به رسمیت بشناسد. آنچه در این ۳۰-۴۰ سال از هنرمندان دیدم تعهد آنها به جامعه و اخلاق بوده و هر یک چنان جایگاهی دارند که از موضع ارشاد و نصیحت وارد تعامل با آنها نشویم. امیدوارم آقای جنتی و آقای روحانی این روحیه را داشته باشند که مسوولیت هنر را به هنرمند واگذار کنند و اگر مشکلی پیش آمد البته آنها را محاکمه و نه از عرصه حذف کنند.

حضور در میان هنرمندان

داریوش پیرنیاکان – استاد موسیقی

آقای جنتی را کم و بیش می شناسم و می دانم که مدیر کاردانی است اما در حوزه فرهنگ و هنر سابقه مدیریتی نداشته اند به همین دلیل فکر می کنم اگر ایشان بخواهند در وزارتخانه هایشان به دستاوردهای ماندگاری برسند باید از معاونت های متخصص و اهل فن بهره ببرند. وزیر فرهنگ و ارشاد باید در سیاستگذاری حضور کامل داشته باشد اما در حوزه های گوناگون فرهنگ و هنر باید از معاونان و مشاوران اهل فن بهره ببرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد در دوران جدید فعالیتش باید انجمن های صنفی هنری و فرهنگی را به رسمیت بشناسد و امکانات لازم در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و امکانات فقط پول نیست، بلکه امکانات مشارکت مستقیم هنرمندان در حوزه های تخصصی خودشان است. درباره نظارت و ممیزی هم وزارت فرهنگ و ارشاد باید نقش نظارتی برای اصلاح آثار داشته باشد اما نباید ممیزی ها را پررنگ کند تا جلوی ارائه آثار هنری و فرهنگی ارزشمند گرفته شود.

این اتفاقات وقتی می تواند رخ دهد که نشست و برخاست وزیر فرهنگ و ارشاد با هنرمندان گسترده و مداوم باشد. درباره موسیقی به طور مشخص باید بگویم که موسیقی را دولت حقیقتا به رسمیت بشناسد و هماهنگی لازم بین وزارت ارشاد و صدا و سیما برقرار باشد چراکه اصلی ترین مصرف کننده موسیقی صدا و سیماست و هنوز در صدا و سیما ساز و ادوات نواختن موسیقی نشان داده نمی شود.

منبع: اعتماد

برچسب‌ها : , ,