ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
امید برای بازگشایی خانه سینما

وزیر ارشاد: افراد قابل ممیزی نیستند

شهروندان:
«علی جنتی» وزیر ارشاد دولت «تدبیر و امید» به‌طور رسمی وارد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی شد؛ وزارتخانه‌ای که مجموعه‌ای از مشکلات متنوع در زمینه کتاب و ممیزی‌ها، خانه سینما، ارتباط با هنرمندان را در مسیر خود دارد. در این مدت امیدواری‌هایی برای اهالی فرهنگ پیش آمده است که با سخنان علی جنتی در این مدت می‌تواند بیشتر و بیشتر شود.

علی جنتی و سیدمحمد حسینیشناسایی اولویت‌ها

علی جنتی وارد ساختمان بهارستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و خبرنگاران بعضی خبرگزاری‌ها همراهش بودند. او هیچ وعده‌ای در ابتدای کار و برای بیان اولویت‌هایش مطرح نکرد و گفت: «اولویت‌ها را باید یک به یک بیان کنیم.» هرچند او معتقد است: «قبل از هر چیز باید با شرایطی که وزارت ارشاد اکنون دارد آشنایی بیشتری پیدا کنم، زیرا من در چند سال گذشته کمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دور بوده‌ام. اولین برنامه من شناخت این مجموعه‌، مسائل‌، مشکلات و چالش‌هایی است که دارد و پس از آن برای این‌که بتوانیم در جهت حل این مسائل گام برداریم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.» گام بعدی او به عنوان وزیر پس از این آشنایی اولیه‌ این است که «به تدریج با توجه به سیاست‌ها و اولویت‌های دولت تدبیر و امید که طبیعتا کمی با سیاست‌های گذشته متفاوت است، کارها و اقدامات را اعلام می‌کنیم.» او قرار است به تدریج اقدامات، اولویت‌ها و فعالیت‌ها را در بخش‌های فرهنگ و ادب، مسائل هنری‌، سینما‌ و سایر فعالیت‌ها بیان کند.

وعده اول: کاهش مقررات دست‌وپاگیر

در چند هفته گذشته «علی جنتی» که چهره چندان شناخته‌شده‌ای در حوزه فرهنگ و هنر نبود، برنامه‌اش را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار شعارهایی که رییس‌جمهوری روحانی می‌داد، مطرح کرده است که نکات روشن و قابل توجهی را دربرمی‌گیرد. اما وزیر ارشاد در اولین روز حضورش به دیگر مسئله مهم یعنی «وضعیت صدور مجوز کتاب» اشاره کرد و قول مهمی داد: «سعی من این است تا آنجا که می‌شود بتوانیم بعضی از مقررات دست‌وپاگیری را که وجود دارد به حداقل ممکن برسانیم.» و تاکید کرد: «افراد قابل ممیزی نیستند.» وزیر ارشاد همچنین در گفت‌وگویی که با هفته‌نامه آسمان داشت، چند نکته را مطرح کرد. جنتی درباره ممیزی کتاب گفته است: «آنچه بدوا فکر می‌کنم این است که باید ممیزی قبل از چاپ را برداریم. باید چارچوب‌های قانونی را به‌طور شفاف بیان کنیم و در اختیار ناشران قرار دهیم تا آن‌ها به نوعی خودتنظیمی داشته باشند. به این معنا که خودشان کتاب‌هایی را که تحویل می‌گیرند از این جهت بررسی کنند که با ضوابط هم‌خوانی دارد یا ندارد.» او در پاسخ به این سوال که فرق بین ممیزی و سانسور چیست، گفته است: «ممیزی کلمه محترمانه همان سانسور است. اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید مهم نیست.» از جمله گفته است: «اعتقاد من این است که باید فضای فرهنگی را از فضای امنیتی و سیاسی جدا کرد. کسانی که مشکل خاصی نداشته باشند می‌توانند برگردند و به کارشان برسند.»

گزارش صفر: واقعیت‌هایی که پنهان مانده است

قطعا وزیر ارشاد برای پیشبرد اهداف خود نیاز به شناختن فضا و مسائل و اتفاقات و آماری با دقت دارد تا بتواند ارزیابی دقیقی از مسائل و مشکلات و حتی میزان کتابخانه‌ها و سینماها داشته باشد تا بتواند کاستی‌ها را دریابد. او برای این کار احتیاج به گزارش‌هایی از درون سازمان دارد؛ آمارهایی که شاید در این سال‌ها مخفی مانده است؛ درخواست بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر این است که در جریان مسائلی قرار بگیرند که تاکنون مخفی مانده است. مسائل مادی و بودجه‌هایی که در اختیار شرکت‌های وابسته قرار گرفته است. مثلا بعضی سینما‌گران از بودجه‌های ۳۵‌میلیاردی که از طریق بنیاد فارابی یا مرکز سینمای مستند تجربی می‌پرسند. یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگویی خصوصی از اختصاص بودجه ۸۰‌میلیاردی برای ساخت فیلم‌های فاخر خبر داده است. این بودجه در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفته است. مساله اختلاس سه میلیاردی و نحوه بازگشت یا مجازات متخلفان و مساله خریدهای هزار جلد کتاب از بعضی ناشران خاص و… . این‌ها حداقل‌هایی است که می‌تواند در روزهای نخست به عنوان گزارش صفر در اختیار اهالی فرهنگ قرار دهد.

برنامه ۱۰۰روزه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معرفی معاونانش گفته است که «این کار به تدریج انجام می‌شود و اکنون نمی‌توان برای آن زمان تعیین کرد.» او در گفت‌وگویی تاکید کرده که جلوی سلیقه‌های شخصی را می‌گیرد و گفته است «ما اگر فقط چارچوب‌های قانونی را ملاک قرار دهیم، نه سلیقه‌های سیاسی و دیدگاه‌های امنیتی را، مشکلی پیش نمی‌آید.» وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله اشاره کرده که «در بعضی موارد باید در قوانین بازنگری صورت بگیرد» و گفته است: «گاهی قوانین در بعضی مقاطع خیلی تنگ‌نظرانه تدوین شده‌ است که باید در آن‌ها تجدیدنظر کرد. باید به سمتی برویم که تدریجا تسهیلات بیشتری ارائه کنیم.» او همچنین قول داده است «وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد بعد از مطالعاتی که کرده و بعد از دو سال به یک اثر مجوز داده باید پای مجوزش بایستد.» حالا باید امیدوار بود که آیا به این سخنانش عمل می‌کند یا مشکلاتی بر سر راهش پیش می‌آید. احتمالا یکی از کارهای او در این مدت بررسی وضعیت و ارائه راه‌حل‌هایی در این زمینه است؛ راه‌حل‌هایی که در مدت صدروز بتواند فضا را اندکی امیدوارانه و عقلانی کند. در طول این مدت هنرمندان سخنان و خواسته‌ها و نظرات خود را مطرح کرده‌اند. آنان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته‌هایی را گفته‌اند که می‌تواند مسیر را برای او روشن کند. در این میان شاید استفاده از برنامه صد‌روزه تدوین‌شده احمد مسجدجامعی تا نزدیکی دهه فجر امسال نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. در آن زمان هنگام برگزاری جشنواره‌های متعدد فجر است که نمودی دوباره می‌تواند از عملکرد دولت قبلی و کنونی باشد. دولت کنونی می‌تواند بعضی کمبودهای آن دوران را با تکیه بر شور و شوق هنرمندان جبران کند.

استقبال سیدمحمد حسینی از علی جنتی

به گزارش ایسنا، علی جنتی با همراهی خبرنگاران و عکاسان به دفتر وزارت در طبقه چهارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و با استقبال سیدمحمد حسینی وزیر سابق روبه‌رو شد. سیدمحمد حسینی نیز در پاسخ به پرسشی درباره احساسش هنگام تحویل مسئولیت وزارت به علی جنتی گفت: «مسئولیت وزارت ارشاد یک مسئولیت خطیر و سنگین بود و خداوند را شاکر هستیم، توفیق داد که در این چهار سال خدماتی را در این مجموعه ارائه دهیم. الان که بار این مسئولیت از روی دوشم برداشته شده، احساس راحتی و سبک‌بالی می‌کنم. امیدوارم آقای جنتی بتوانند بیش از گذشته اقدامات را پیش ببرند. البته دوستان ما هم هر همکاری‌ای که لازم باشد را با ایشان انجام خواهند داد و ما هم در خدمتشان هستیم.»حسینی درباره آینده کاری‌اش پس از خروج از وزارت ارشاد اظهار کرد: «قطعا کار اصلی من در دانشگاه‌ است و راه اصلی خودم را ادامه می‌دهم. البته بدان معنا نیست که از کارهای فرهنگی و هنری کناره بگیرم.» وزیر ارشاد دولت دهم در بعضی موارد اطلاع اندکی از مسائل پرچالش حوزه‌های مختلف داشت که یکی از مهم‌ترین‌های آن ماجرای خانه سینما بود.

امید برای بازگشایی خانه سینما

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که این روزها اهالی سینما با آن درگیر هستند، دسته‌بندی‌ها و ساختن صنف‌های متعدد است؛ اتفاقی که برای خانه سینما افتاده است و همچنان به عنوان یک معضل حل‌نشده باقی ‌مانده است. علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم از باز شدن «خانه سینما»، صحبت و امیدی را در دل اهالی سینما زنده کرده بود. در این زمینه همایون اسعدیان به آریانیوز گفته است: «محال است علی جنتی که با اقتدار چنین حرفی را زده است زیر حرفش بزند. ما آن‌قدر به ایشان و حرفشان اطمینان داریم که منتظر هستیم در همین هفته در «خانه سینما» گشوده شود.» وی در پایان تاکید کرد: «این حرکت به شدت اشتباه و خلاف عرف و قانون بود.» هیات‌مدیره خانه سینما اولین نهادی بود که دریافت رای اعتماد را به «علی جنتی» وزیر ارشاد تبریک گفت.

برچسب‌ها : , ,